8 540 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Underkänd vid OVK på lite oklara grunder.
Sida 1 av 2
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Hej
Vi har haft OVK-besiktning under året och nu har jag fått en anmärkning.
I köket har jag en fläktkåpa med aktivt kol som inte är ansluten till ventilationssystemet.
Avståndet från fläkten till frånluftsdonet är ca 25cm.
vid mätningen fick dom inte plats med sitt mätinstrument och dom satte då ett streck i protokollet.
Inte ett ord om att det var något fel.
Nu har jag fått anmärkning på att "frånluftsdon saknas" fast att det sitter ett frånluftsdon av tallriksmodell på plats. Det har suttit där bra länge men jag tror inte att det var ursprungligt don då huset är från 60-talet och detta don känns nyare än så.
Är donet felaktigt och någon annan än föreningen monterat är jag helt medveten om att det är mitt ansvar att åtgärda.
vid samtal med projektansvarig så tyckte han att tallriksdon inte var tillåtna då dom lätt kunde justeras om.
Inte ett ord om att det var underkänt pga att dom inte kunnat avläsa luftflödet.
Hur 17 ska jag kunna få klarhet i exakt vad som behöver göras?
Får man inte ha tallriksdon?
Hur gör man om deras mätinstrument inte får plats?
Är problemet mitt eller deras?
Behöver man åtgärda något som dom inte klagat på?
Dom har ju anmärkt på att frånluftsdon saknas, inte att det är av felaktig typ eller att man inte kunnat uppmäta utflödet.
Ett frånluftsdon sitter ju monterat.
Vi har haft OVK-besiktning under året och nu har jag fått en anmärkning.
I köket har jag en fläktkåpa med aktivt kol som inte är ansluten till ventilationssystemet.
Avståndet från fläkten till frånluftsdonet är ca 25cm.
vid mätningen fick dom inte plats med sitt mätinstrument och dom satte då ett streck i protokollet.
Inte ett ord om att det var något fel.
Nu har jag fått anmärkning på att "frånluftsdon saknas" fast att det sitter ett frånluftsdon av tallriksmodell på plats. Det har suttit där bra länge men jag tror inte att det var ursprungligt don då huset är från 60-talet och detta don känns nyare än så.
Är donet felaktigt och någon annan än föreningen monterat är jag helt medveten om att det är mitt ansvar att åtgärda.
vid samtal med projektansvarig så tyckte han att tallriksdon inte var tillåtna då dom lätt kunde justeras om.
Inte ett ord om att det var underkänt pga att dom inte kunnat avläsa luftflödet.
Hur 17 ska jag kunna få klarhet i exakt vad som behöver göras?
Får man inte ha tallriksdon?
Hur gör man om deras mätinstrument inte får plats?
Är problemet mitt eller deras?
Behöver man åtgärda något som dom inte klagat på?
Dom har ju anmärkt på att frånluftsdon saknas, inte att det är av felaktig typ eller att man inte kunnat uppmäta utflödet.
Ett frånluftsdon sitter ju monterat.
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Tror TheGame menar att ventilation är föreningensansvar, inte ditt.
På boverket står
"Byggnadens ägare ska se till att fel och brister som upptäcks vid OVK åtgärdas omgående".
Föreningen äger huset, du har en andel i föreningen.
På boverket står
"Byggnadens ägare ska se till att fel och brister som upptäcks vid OVK åtgärdas omgående".
Föreningen äger huset, du har en andel i föreningen.
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Men om ventilationen ändrats av tidigare ägare så blir det jag som nuvarande ägare som måste återställa.
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Och om en lägenhetsinnehavare ändrar på ventilationen utan föreningens tillstånd?
Svaret är att han måste återställa.
Svaret är att han måste återställa.
Har du pratat med föreningen? Det är väl dom som måste åtgärda nånting på grund av den icke godkända kontrollen. Sen är det upp till dom att anse att 'felet' beror på att lägenhetsinnehavaren har ändrat saker och kräva åtgärd från dig.
Men som det låter så har det blivit nåt missförstånd mellan den som skrev mätprotokollet och den som skrev slutrapporten så att en ogjord mätning rapporteras som saknat don. Det borde räcka att tala om för föreningen att donet finns, men att det inte gick att mäta flödet just då.
Men som det låter så har det blivit nåt missförstånd mellan den som skrev mätprotokollet och den som skrev slutrapporten så att en ogjord mätning rapporteras som saknat don. Det borde räcka att tala om för föreningen att donet finns, men att det inte gick att mäta flödet just då.
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Dom kräver åtgärd och felet är att donet saknas.
Men det sitter ett don där med projektledaren ansåg att det är felaktigt. Med det är inte det som det anmärkts på.
Finns det regler för när ett tallriksdon resp ett kondon får användas?
Vad jag vet är enda skillnaden att skivdon kan väsnas om dom är nästan stängda.
Men det sitter ett don där med projektledaren ansåg att det är felaktigt. Med det är inte det som det anmärkts på.
Finns det regler för när ett tallriksdon resp ett kondon får användas?
Vad jag vet är enda skillnaden att skivdon kan väsnas om dom är nästan stängda.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Gör ingenting, om förening ber dig åtgärda ett don som fattas så säg att det är åtgärdat och att de kan komma och kolla när det passar!
Vilken j-la röra. Anmärkningen är ju uppenbarligen felaktig - "frånluftsdon saknas" är inte samma sak som "felaktigt frånluftsdon". Dessvärre låter det ju som att de bestämt sig för att det skall underkännas - av en eller annan anledningdaniel1973 skrev:Nu har jag fått anmärkning på att "frånluftsdon saknas" fast att det sitter ett frånluftsdon av tallriksmodell på plats. Det har suttit där bra länge men jag tror inte att det var ursprungligt don då huset är från 60-talet och detta don känns nyare än så.
Råkade ut för en liknande situation vid förra OVK:n här. Tyvärr är nog det enda du kan göra att ta dialogen med OVK-firman och styrelsen för att reda ut exakt vad som är fel, om det är något (formellt) fel, och få dem att uppdatera protokollet. Be dem peka på vilken paragraf i regelverket de lutar sig mot.
Utgår från att huset har självdragssystem?
Angående ansvaret är det, som @leby skriver, formellt sett fastighetsägarens (dvs. föreningens) ansvar att se till att anmärkningarna åtgärdas. Om felet beror på att BR-innehavaren gjort ändringar så förelägger ju föreningen i första hand denne att rätta till felet. Men om BR-innehavaren vägrar är i princip föreningen tvungen att gå in och fixa till det.
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Blir föreningen tvugen att fixa så sker det på min bekostnad.
Mekanisk frånluft.
Smartast är nog att begära förtydligande om exakt vad som är fel.
Mekanisk frånluft.
Smartast är nog att begära förtydligande om exakt vad som är fel.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Kan du i protokollen se om det är fler lägenheter som fått nerslag på don? Då är det väl dags att föreningen tar sig en liten genomgång.
Men sitt still i båten och be isåfall att någon kommer och förklarar exakt vad som är underkänt.
Men sitt still i båten och be isåfall att någon kommer och förklarar exakt vad som är underkänt.
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Jag har bara ett vad jag anser som ofullständigt föreläggande av åtgärd med mitt namn skrivet för hand i ena hörnet.
Jo, att begära ett förtydligande får nog bli steg ett.
Jag har tex två frånluftsdon i lägenheten. Det framgår inte vilket av dom som skulle saknas...
Jo, att begära ett förtydligande får nog bli steg ett.
Jag har tex två frånluftsdon i lägenheten. Det framgår inte vilket av dom som skulle saknas...