Hej!
Vi har en gammal Husqvarna FTX med elpatron i våran 100kvm villa. Det finns en pulser som styr elvärme i kanalen och en huvudstrombrutare- inte mer. Tyvärr tycker vi att flöde är för mycket- det finns så mycket ljud! Ibland finns öven buller i systemet.
Försökte flera ventilationstekniker, en har bytat frånluftsfläkt- resultatet är väre. Ingen tyckte att det är rymligt att mäta flöded eller rengöra på riktig. Så- då måste man göra det själv...
Och då är jag nu..jag vet att flöde är lite för högt- så egentligen kan man varvar det lite ner. Rengöring hadde ganska mycket effekt- men med våran damsugare finns tyvärr inte så bra framkömlighet. Nästa steg: hur kan jag minimera flöktvarvtalet? De två motorna är inkopplad på lågsta spänning 100/125V. Men det fanns en Husqvarna styrenhet med regulator: qvrdx heta det. (Vi har qvrdl monterad) vet ngn var är inne? Och var man kan köpa detta? Eller vet vilket bra alternativer finns? Kanske en riktig grymt styrning som styrar efter fukt/värmebehov och har en supertyst nattmodus?

Angående fläkthastigheten är det svårt att sänka den lägre, de flesta fläktar har svårt att gå med lägre spänning än 100V.
Vissa fläktar klarar ner till 80V men kan ha svårt att starta efter strömavbrott.
Med så mycket som du vill ändra och fixa skulle jag tittat på ett nytt aggregat.

Sedan att styra efter värme/kylbehov och fuktlast i en villa är lite "overkill", i dem flesta fallen räcker det med ett bra grundflöde och eventuellt forcering om man så önskar.

Oljud löser man med ljuddämpare i kanalsystem oavsett typ av fläktar/aggregat.

• Gilla
TurboMicha
  • Laddar…
Tack! Men- egentligen blir jag nöjd om jag inte höra ventilationen... och det gå med ljuddämparen?

Om ljudet kommer via kanalsystem och don är ljuddämpare lösningen, har du stomljud eller liknande är det andra ösningar som gäller.
Att montera ljuddämpare är något du har nytta av även om du en dag skaffar ett nytt aggregat.

• Gilla
TurboMicha
  • Laddar…
Det finns så många olika- jag önska en duktig ventilationstekniker som kan hjälpa här. Finns det ngn typ rekomendation i Göteborgs område?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.