HasseTeknik
HasseTeknik: Köpte ( länge sedan) från Ziel- ebm ( numera ebm- papst) en sort som heter/ hette Radialfl R4E160-AB01-15 och en konding 2uF 400V. Betalade då (1997) totalt 1276:- inkl frakt. Säkert dyrare idag, men kan vara värt att kolla.
4 svar · 2,3k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Vad jag sett brukar tillverkarna rekommendera externa fläktar på 1000 - 1200 m3/h. Jag är tveksam om deras kökskåpor klarar mycket mer luftflöde än det med tanke på filterarean.
6 svar · 2,1k läst
J
janerik12: Fick kostnadsförslag för att byta takfläkt inget annat och behålla samma takgenomföring 10-15tkr :lying:
5 svar · 2,2k läst
useless
useless: Ökad temperatur kommer, iallafall teoretisk sett, göra att luften kan bära med sig ännu mer vattenånga upp till vinden. Som sagt var, det är en felkonstruktion som måste åtgärdas.
3 svar · 2,7k läst
panodil
panodil: Jag löste det med möbeltassar på undersidan av spjällen. Då landar dom mjukt och skönt i blåsten och utan smällar och oljud. Den här modellen: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Mobeltassar-skydd-och-ben/Mobeltassar-2000017251/
6 svar · 2,4k läst
J
janerik12: Jag kanske ställde min fråga i fel del av forumet. Länkar till Byggmaterial & Byggteknik.
2 svar · 2,0k läst
P
pilen: Mitt förslag är att du sätter igen ventilationen och installerar en stor avfuktare. Läs denna tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/vinterfoerbereda-garage.243759/ Har flyttat sedan den tråden tråden skrevs och håller på att iordningställa ett nytt dubbelgarage. Avfuktningen i det nya garaget kommer ske med ett sådant här aggregat, Woods DSC70ES. Aggregatet är planerat att stå
3 svar · 1,5k läst
K
Karlruth: Aha okej. Trodde du menade vanlig fläkt. Jo har läst om dem också men tycker priset är lite högt.
26 svar · 12,7k läst
T
TheGame: Tilluft tempen är just efter väclaren. Sen tappar det så klart tempen och har man dåligt iaolerat mer på.vägen. Du kan.höjja tempen men då slår nog el.eftervärmaren igång. Har du kanske fel inställningar vad fäller.flödet? Känner.också alltid lite svalare luft från donen men det ska ju inte kännas att det drar kallt pga det.
1 svar · 1,4k läst
L
largab: [citat] De förbjuds vid nyinstallationer i vissa applikationer. AC kommer nog finnas som reservdel till äldre installationer (borde vara så). Nej inget förbud att inneha, använda AC.
11 svar · 15,0k läst
R
rsa: https://www.byggahus.se/forum/threads/oestberg-ac-eller-ec-flaekt.295561/#post-2861599
1 svar · 2,7k läst
S
Saintus: Tack för tipset. Mailat sotaren i kommunen nu.
2 svar · 1,9k läst
GoForIt
GoForIt: 100 mm rör till pannan låter i underkant. Avluftning via skorstenen är väl mer ovanligt, men det kanske är en bra lösning i din lösning.
1 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Du kan normalt inte sätta en fläkt till ventillationen i ett flerfamiljshus. Och du får normalt sett inte göra det. Problemet är att om du trycker in luft från din lägenhet i kanalen, så kommer den att blåsa ut i en annan lägenhet. I den typen av gemensamma ventilationssystem måste man suga ut luft, inte trycka in luft. Den skall sugas ut med en större fläkt vid den gemensamma änden
4 svar · 3,7k läst
D
Anonymiserad 161035: Tänker att man täpper igen från källaren har ett hål rakt in i rökrör. Men vill inte riskera att det blir kondens eller liknande då jag inte har huv för tillfället så det kanske är bättre att sikta på mer tilluft. Har tre mekaniska ventilationer (inkl kallras skydd) nere samt under ventilation i golvet så det är en del som sugs ut även fast två av dessa går igång vid behov..
9 svar · 3,2k läst
A
Acido: Maila styrelsen och hänvisa dem till: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900 https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/tillsyn/exempel-pa-tillsynsomraden/ovk/
1 svar · 921 läst
D
Daretorp: Väldigt fint förråd måste jag säga. I ett kallförråd blir den relativa fuktigheten i stort sett samma som i uteluften, i snitt ca 75-80 %. En torrboll gör varken till eller från. Kapaciteten är alldeles för liten, även om man stänger ventilationsöppningarna. ( En torrboll kan göra nytta i en tät förpackning som en plastlåda man köper på IKEA.) Ett kallförråd bör alltid vara
2 svar · 5,8k läst
·
J
Josth: Finns även den här fläktransformatorn till NIBE frånluftsvärmepumpar: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-310p-9kw-cu-089530/054-transformator-transformer.html Den har 10 uttag och ger: 100 - 110 - 125 - 140 - 155 - 170 - 185 - 200 - 215 - 230 Volt 1 100 2 110 3 125 4 140 5 155 6 170 7 185 8 200 9 215 10 230
8 svar · 3,6k läst
·
K
kalle55: [citat] Ja, då är det en värmeväxlare du ska ha tycker jag det låter som. Kör elementen och vanlig ventilation, ev värmeväxlaren på lågfart, till vardags. När du sedan ska träna kör du värmeväxlaren på högfart och får in massor med frisk men värmd luft. Billigt och bra.
6 svar · 3,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är väl gamla tilluftventiler du menar? Men jag instämmer med Lärospånet, en dutt med polyuretanskum kommer att göra susen. Både luft- och fukttätt!
2 svar · 4,4k läst
L
Lärospånet: Gissar att du har radiator under fönstret? Går värmen från den obehindrat upp mot fönstret - eller sticker en massiv fönsterbrädan ut över den och hindrar värmen från att stiga mot fönstret?
1 svar · 1,5k läst
Buskfyggaren
Buskfyggaren: [citat] Ja, så länge det blir godkänt på OVK. En vent-firma ska komma hit och titta på onsdag. Jag var idag uppe och filmade i kanalen i badrummet och stack upp en ståltråd med en röd tejpbit på från köket :geek:. Det röret som inget är kopplat på i köket fortsätter in till badrummet, en tallriksventil är fäst på röret med en T-koppling och sedan fortsätter det rakt fram, ut
9 svar · 3,3k läst
·
R
Robert-san01: Jag har just haft besiktning av min imkanal och sotaren hade inga invändningar mot delar med isolerad flexslang.
7 svar · 2,0k läst
·
S
Sweetfancymoses: Tackar för svaret. Får undersöka alternativet med huvan på taket. Annars går det idag från köksfläkten typ 4m i sidled, 100mm-kanal, därefter två våningar ut mot tak. Osäker på om detta ev är ett större ventrör. Vad tror ni annars, hade det kunnat bli bra med att plugga bef anslutning och kört kolfilter om övriga åtgärder ej förbättrat det hela? Väldigt osugen på att bryta
2 svar · 2,2k läst
Snailman
Snailman: [citat] Det blanka ovanför nätet är metallfolie som den isolering som omger ventilationsrör stumpen är klädd med, det är alltså tjock isolering under denna folie.
20 svar · 16,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Då är det nog bara BRF-styrelsen eller den tekniska förvaltaren som vet (kan ta reda på) vad just det husets ventilation klarar av att hantera. Risken är att om du trycker ut luft där så blir det väldigt liten ventilation i de andra lägenheterna.
3 svar · 1,9k läst
P
Peter_K: Jo det är inga problem att få den nära. Har idag en gammal toalett där jag tidigare satt ett 160 mm frånluftsdon med en TKC400 Östbergsfläkt på taket. Toaletten ska nu bli en lite klädkammare och rummet bredvid blir toa med dusch så det är en enkel sak att bara sätta en böj i taket, dra ett 1,5 m rör till den nya väggen till duschutrymmet. Kanske också kan gå ner till ett lite
2 svar · 2,4k läst
·
A
Arvidaren: Kan någon om filterbyte till Fläkt Woods RDAF med kontrollpanel Curo Touch?
0 svar · 1,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Har du en modern Nibe Bvp kan man styra deras FTX (ERS 10-500) via bvp, fast det är väl inte så mycket fördel egentligen..
15 svar · 3,9k läst
·
K
Kallebo: Du kan alltid sätta en omvänd förminskning. Man är tydligen rädd för isproppar i avluftningen och det rekommenderas alltid att använda 110 rör i kalla utrymmen. Där den går i uppvärmt utrymme går det bra med 75 rör. En skorsten kanske alltid är varm iofs :)
4 svar · 988 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.