Efter ett strömavbrott tidigare i år så började det susa från ventilationen. (1.5 plans-villa från -82 med den klassiska fyrkantiga fläktlådan på taket).
Jag tänkte att lagren hade gett sig men sen slutade det susa. Nu har det efter ytterligare avbrott börjat låta igen, den här gången verkar det inte ge sig.
Är det karakteristiskt för slutkörda lager, att det kan komma och gå?
 
Susar? Kan det vara så att fläkten fungerar som den skall när det susar men att den står helt stilla när det inte susar?
Förtydliga susandet och beskriv ljudet när det inte susar tack.
Kolla suget med ett A4 papper.
 
När rengjordes fläkten senast?
 
Nej den sög även när den inte susade.
Kanalerna rengjordes för inte så länge sen, men fläkten... Det vet i sjutton
Ljudet är som metall mot metall.
 
Fläktvingen som tar i mot en plåt vid något läge?
Det har jag råkat ut för på våran efter rengöring.
Tyst efter justering.
 
Kan ju inte uteslutas.

Kan missljud från körda lager komma och gå?
 
L
Nej de brukar morra konstant när dom är på väg att ta slut
Troligtvis som GoForIt säger något efter rensning , du får stänga av fläkten och snurra den för hand , vika på den lite , kanske ett fäste fått sig en törn
 
Ok, jag får satsa på en rensning då. Tack för svar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.