En bild beskriver mer än tusen ord så vi utgår från bilden. I huset, när vi flyttade in, fanns ingen som helst tillluft i huset, så jag började såklart där då det fanns med i besiktningsprotokollet som en punkt. Luften är sjukt mycket bättre nu, speciellt på övervåningen. Ett litet fel jag gjorde som jag själv vet om är att jag satte en tillluftskanal nära köksfläkten men fanns inga andra alternativ då el och fönster var ett problem längre bort.

Själva frånluftssystemet styrs med hjälp av ett vred i hallen som sänker/ökar suget på toaletterna och som går ut i taket.

Min fråga är, behövs det mer ventilation? Hur ställer man in frånluften på ett smart sätt?

• Ritning av bottenplan för ett hus med markerade ventilationssystem och tilluftspositioner i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag föreslår att du sätter in frånluft i KLK där uppe för att få tillräcklig friskluft in i sovrummen utan att det blir alltför dragigt i badrummet.
Det är inte bra att ha friskluftsintag i köket eftersom det är stor risk för att det bara blir ett luftdrag från det till fläkten utan att resten av det planet ventileras. Räcker det inte med två friskluft och två frånluft där nere? Om inte sätt in ett till i vardagsrummet.

Du hittar exempel på hur man räknar fram vilken luftomsättning man behöver i detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/beraekna-behov-av-luftomsaettning.213555/#post-1738598
Om du inte vet hur mycket dina frånluftsfläktar suger kan det mätas upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.