5 673 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Nytt ftx. Temperatur. Kondens.
Installerade detta i befintligt hus och körde igång det samma dag som det ställdes upp på vinden. Ett par timmars jobb innan befintliga spiro systemet kopplats ihop sen startades det upp!D _David_ skrev:Jag håller precis på att koppla ihop de sista rördelarna till min Fläkt Woods midi och ska påbörja isoleringen av rören för att sen kunna fylla vinden med lösull. Jag har fått rådet att aggregatet måste startas så fort insidan på huset börjar värmas upp annars blir det kondens i systemet. Nu känner jag att jag gissar lite, men utifrån detta. Kan det vara så att kondensen i ditt system uppstått innan uppstart? Att huset varit uppvärmt men aggregatet inte körts?
Bra för din del om det är normalt men det låter ju lite oroväckande tycker jag. Om det blir så pass mycket kondens redan vid minus två. Borde bli väldigt mycket kondensvatten när det är kallare ute. Vart ska vattnet ta vägen? Minus tjugo och kallare är ju inte ovanligt här runt Gävle.
Aggregaten är byggda för att stå i just kalla utrymmen, då tycker jag inte kondes borde uppstå redan vid minus två. ”Aggregaten är främst avsedda för villor och mindre lokaler och bör placeras i kalla utrymmen, exempelvis på vinden. Anslutningarna är placerade i gavlarna, och dränering behövs ej vilket är en fördel speciellt vid utbyte av äldre aggregat.”
Om jag har förstått rätt är dina rör som går i lösullen inte isolerade annat än av lösullen själv, korrekt? Enligt Fläkt Woods manual vill de ha 10 cm isolering (låter overkill) runt rören som går i lösull.
Aggregaten är byggda för att stå i just kalla utrymmen, då tycker jag inte kondes borde uppstå redan vid minus två. ”Aggregaten är främst avsedda för villor och mindre lokaler och bör placeras i kalla utrymmen, exempelvis på vinden. Anslutningarna är placerade i gavlarna, och dränering behövs ej vilket är en fördel speciellt vid utbyte av äldre aggregat.”
Om jag har förstått rätt är dina rör som går i lösullen inte isolerade annat än av lösullen själv, korrekt? Enligt Fläkt Woods manual vill de ha 10 cm isolering (låter overkill) runt rören som går i lösull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frånluften är isolerad även i lösullen. Dock inte kondensisolerad.D _David_ skrev:Bra för din del om det är normalt men det låter ju lite oroväckande tycker jag. Om det blir så pass mycket kondens redan vid minus två. Borde bli väldigt mycket kondensvatten när det är kallare ute. Vart ska vattnet ta vägen? Minus tjugo och kallare är ju inte ovanligt här runt Gävle.
Aggregaten är byggda för att stå i just kalla utrymmen, då tycker jag inte kondes borde uppstå redan vid minus två. ”Aggregaten är främst avsedda för villor och mindre lokaler och bör placeras i kalla utrymmen, exempelvis på vinden. Anslutningarna är placerade i gavlarna, och dränering behövs ej vilket är en fördel speciellt vid utbyte av äldre aggregat.”
Om jag har förstått rätt är dina rör som går i lösullen inte isolerade annat än av lösullen själv, korrekt? Enligt Fläkt Woods manual vill de ha 10 cm isolering (låter overkill) runt rören som går i lösull.
[bild]
Tilluften är det ej. Mest för att vent firma sagt att det inte behövs och att det var så sedan innan.
Jag håller med om att det blev ganska mycket vatten redan nu. Därav denna tråd. Jag inväntar även en firma som kommer ut och kollar.
Nä. Det är inte fullt normalt att frånluftsidan ska ha kondensvatten. Då är den interna kondensisoleringen undermålig eller direkt felaktigt utförd.K Kortling skrev:
Fast nu pratar vi ju om Fläktwoods så inget förundrar mig där längre...
T Tjoa skrev:
Oftast ligger det på den kalla sidan, men lägger man till en normal injustering, läckande växlare och dålig isolering som är normalfallet så anser jag inte det vara så konstigt.
Du kanske har någon teori om varför det är blött där?
Är luftflödet inställt/injusterat?
Ett lågt frånluftsflöde kan göra att "kalla hörnan" efter roterande värmväxlare blir överkyld med effekten att den fuktiga avluften kondenserar på dem kalla plåtytorna.
För att bli av med kondensen kan man testa att ett par dygn antingen höja frånluftsflödet eller minska tilluftsflödet.
Ett lågt frånluftsflöde kan göra att "kalla hörnan" efter roterande värmväxlare blir överkyld med effekten att den fuktiga avluften kondenserar på dem kalla plåtytorna.
För att bli av med kondensen kan man testa att ett par dygn antingen höja frånluftsflödet eller minska tilluftsflödet.
Det är bara grovinställt, väntar ff på finjustering. Men frånluftsflödet är uppställt högre än tilluften. Återkommer efter justering.FrittDrag_II skrev:
Är luftflödet inställt/injusterat?
Ett lågt frånluftsflöde kan göra att "kalla hörnan" efter roterande värmväxlare blir överkyld med effekten att den fuktiga avluften kondenserar på dem kalla plåtytorna.
För att bli av med kondensen kan man testa att ett par dygn antingen höja frånluftsflödet eller minska tilluftsflödet.
Antingen har det stått still och självdraget gjort att det kondenserar ut. Eller så har fläktwoods glömt att kondensisolera någon plåt. Det senare alternativet har jag stött på både på tidiga modeller av salda aggregat och Swegon aggregat. Och eftersom Fläktwoods har den fula ovanan att inte produkttesta sina saker utan gör det live hos sina kunder blir jag inte speciellt förvånad om det skulle vara så nu.K Kortling skrev:
Deras ipsum system är ju tex ett stort jävla fullskaleexpriment ute hos kund.
Hej
Angående frånluftstemperaturem kan man kanske gissa att termometern är dåligt kalibrerad?
Mina givare på flexit aggregatet tror jag det stod att man behövde kalibrera....
Angående kondensen, enligt mollierdiagramet så har 23 grader % 35 rh ca 6-7 gram vatten per kg luft, när denna kyls ner till 2-3 grader kan luften inte hålla mer än 3-4 gram, resten av vattnet (2-3 gram) blir en tunn film i växlaren (några my tjock) och återförs in inhuset, När den torra uteluften värms upp och drar med sig vattnet. Det sker alltså en växelverkan av fukt här...
Men kommer det inte in tillräckligt mycket luft kanske 'upptorkningen' inte hinner ske...och det blir således blött...
Så att till-luften är för lågt ställt jämför frånluften kan 'i teorin' vara problemet.
/E
Angående frånluftstemperaturem kan man kanske gissa att termometern är dåligt kalibrerad?
Mina givare på flexit aggregatet tror jag det stod att man behövde kalibrera....
Angående kondensen, enligt mollierdiagramet så har 23 grader % 35 rh ca 6-7 gram vatten per kg luft, när denna kyls ner till 2-3 grader kan luften inte hålla mer än 3-4 gram, resten av vattnet (2-3 gram) blir en tunn film i växlaren (några my tjock) och återförs in inhuset, När den torra uteluften värms upp och drar med sig vattnet. Det sker alltså en växelverkan av fukt här...
Men kommer det inte in tillräckligt mycket luft kanske 'upptorkningen' inte hinner ske...och det blir således blött...
Så att till-luften är för lågt ställt jämför frånluften kan 'i teorin' vara problemet.
/E
Redigerat:
Tack för bra information, har kollat två ggr till nu när utetemperaturen varit några plusgrader och då har det inte varit någon kondens alls i aggregatet. Men väntar ff på att få flödena finjusterade. Återkommer.E Ejo skrev:Hej
Angående frånluftstemperaturem kan man kanske gissa att termometern är dåligt kalibrerad?
Mina givare på flexit aggregatet tror jag det stod att man behövde kalibrera....
Angående kondensen, enligt mollierdiagramet så har 23 grader % 35 rh ca 6-7 gram vatten per kg luft, när denna kyls ner till 2-3 grader kan luften inte hålla mer än 3-4 gram, resten av vattnet (2-3 gram) blir en tunn film i växlaren (några my tjock) och återförs in inhuset, När den torra uteluften värms upp och drar med sig vattnet. Det sker alltså en växelverkan av fukt här...
Men kommer det inte in tillräckligt mycket luft kanske 'upptorkningen' inte hinner ske...och det blir således blött...
Så att till-luften är för lågt ställt jämför frånluften kan 'i teorin' vara problemet.
/E
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden