Hej!
Precis som rubriken låter, två av våra rum på ovanvånigen (radhus byggt 1958, 2-glas och självdrag) har fukt på insidan av fönstret på morgonen. Elemement finns precis under fönstrena. Rummen har ingen "extra ventil" mer än självdraget från fönstrena. Är det där problemet ligger tror ni? Bör vi sätta in extra ventilation i sovrummen? Från - eller tilluftsventiler? Eller handlar det om något annat?
Tack!!
 
J jenny_e skrev:
Hej!
Precis som rubriken låter, två av våra rum på ovanvånigen (radhus byggt 1958, 2-glas och självdrag) har fukt på insidan av fönstret på morgonen. Elemement finns precis under fönstrena. Rummen har ingen "extra ventil" mer än självdraget från fönstrena. Är det där problemet ligger tror ni? Bör vi sätta in extra ventilation i sovrummen? Från - eller tilluftsventiler? Eller handlar det om något annat?
Tack!!
Vad har ni för uppvärmning? Självdragsventilation kräver normalt en varm skorsten.
 
I sovrum behövs det tilluftsventiler, antingen genom ytterväggen eller fönster-ventiler. Nödlösningen är att ta bort tätningslisten upptill på fönstren. Sedan behöver luften passera innerdörr och vidare ut genom skorsten, kökskanal eller ventilationskanal i badrum.
 
BirgitS
Är det så att rullgardiner eller vanliga gardiner hindrar den varma luften från elementen att cirkulera framför fönsterrutorna?
 
Klassiskt problem, och mycket riktigt kan man anta att fukt på insidan på sovrumsfönster är ett tecken på för dåligt luftombyte. Jag hade samma problem. Frånluftventilation med spaltventiler i fönsterkarm, och på morgonen var fönstren i sovrum på övervåningen dyngsura med fukt. Självdraget gör att det är jättesvårt att få funktion i spaltventiler på övervåningen. Min lösning var en FTXkonvertering. Nu är fönstren snustorra, dock har dom blivit väldigt slitna efter att varit fuktbelastade i många år, så det står på att-göra-listan att byta ut fönstren. Vi upplever att vi mår mycket bättre på morgonen när vi vaknar hela familjen, det upplevs som att det finns luft kvar i rummet så att säga.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Har du paxfläkt i bad eller ingen aktiv ventilation där heller?

Ni behöver nog installera någpn form av mekanisk ventilation. Frånluft på tak om det finns någon frånluftskanal, man kan ha paxfläktar i kök, bad och klk, eller ftx. Det sista kommer vara dyrast och störst ingrepp men ha lägst driftskostnad.
 
thomarv thomarv skrev:
Vad har ni för uppvärmning? Självdragsventilation kräver normalt en varm skorsten.
Vi har fjärrvärme
 
T Tosse skrev:
Har du paxfläkt i bad eller ingen aktiv ventilation där heller?

Ni behöver nog installera någpn form av mekanisk ventilation. Frånluft på tak om det finns någon frånluftskanal, man kan ha paxfläktar i kök, bad och klk, eller ftx. Det sista kommer vara dyrast och störst ingrepp men ha lägst driftskostnad.
Vi har mekanisk i både bad (källaren) samt i badrum på ovanvåning
 
Ropia Ropia skrev:
Klassiskt problem, och mycket riktigt kan man anta att fukt på insidan på sovrumsfönster är ett tecken på för dåligt luftombyte. Jag hade samma problem. Frånluftventilation med spaltventiler i fönsterkarm, och på morgonen var fönstren i sovrum på övervåningen dyngsura med fukt. Självdraget gör att det är jättesvårt att få funktion i spaltventiler på övervåningen. Min lösning var en FTXkonvertering. Nu är fönstren snustorra, dock har dom blivit väldigt slitna efter att varit fuktbelastade i många år, så det står på att-göra-listan att byta ut fönstren. Vi upplever att vi mår mycket bättre på morgonen när vi vaknar hela familjen, det upplevs som att det finns luft kvar i rummet så att säga.
Hade trygghetsavtal besiktning från anticimex i tisdags och tog upp problemet. Han sa att spalter i fönster inte alltid är så effektiva utan tipsade om "sån vanlig" ventil man borrar (ursäkta alla ord och termer - är så ny på allt sånt här :))
 
T Tosse skrev:
Har du paxfläkt i bad eller ingen aktiv ventilation där heller?

Ni behöver nog installera någpn form av mekanisk ventilation. Frånluft på tak om det finns någon frånluftskanal, man kan ha paxfläktar i kök, bad och klk, eller ftx. Det sista kommer vara dyrast och störst ingrepp men ha lägst driftskostnad.
Hur dyrt snackar vi? :) Vi har 2 - glas fönster och tänker om vi nån gång byter fönster, då sätter vi in sån där FX. Vi har mekanisk i badrum uppe och i bad i källaren.
 
J jenny_e skrev:
Vi har mekanisk i både bad (källaren) samt i badrum på ovanvåning
Och de är på hela tiden? Kan du dra upp flödet på dem? Normventilation är 0,35 l/s/kvm. Utifrån ditt hus kan du då räkna ut hur mycket du ska ventilera för att få till normenlig ventilation. Sen menar vissa att det kan räcka med mindre, speciellt vintertid.

Sen kan det vara värt att prova att installera tilluftsdon i fönstrena där ni har problem. Det kommer göra så att det blir bättre ventilation där.
 
T Tosse skrev:
Och de är på hela tiden? Kan du dra upp flödet på dem? Normventilation är 0,35 l/s/kvm. Utifrån ditt hus kan du då räkna ut hur mycket du ska ventilera för att få till normenlig ventilation. Sen menar vissa att det kan räcka med mindre, speciellt vintertid.

Sen kan det vara värt att prova att installera tilluftsdon i fönstrena där ni har problem. Det kommer göra så att det blir bättre ventilation där.
Dem går på vid fukt (fast den i badrummet på ovanvåning är på "lite" hela tiden tror jag)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.