Har ett FTX aggregat från REC Indovent.

Under aggregatet så går det en genomskinlig slang, i det så står det vatten.
Vattnet försöker ta sig ut men detta går inte då slangen går uppåt innan den går nedåt så att säga, vattnet klarar sig inte över böjen.
Det går bara fram och tillbaka och de kluckar en del.

Möjligtvis att detta är en kondensslang? Osäker på det.

Vad gör man? Detta känns inte bra.
Vad kan ha hänt?

Bifogar bild och video.
Bifogar även en bild på en annan enhet som jsg inte vet vad det är, denna är kondens på nu vilket det inte varit tidigare. Genomskinlig slang full med vatten under FTX-aggregat, potentiell kondensstoppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomskinlig kondensslang med vatten under ett FTX aggregat mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är den inte dragen uppåt för att bilda ett vattenlås? i så fall är det inget fel och vatten kommer att rinna ut när det blir tillräckligt mycket.

Ingen aning om det är vattenlås som är tanken.
Jsg vet inte riktigt vad vattenlås är heller.

Men det kanske kan stämma att det fylls på per automatik när det blir mer vatten, det är ju lite lufttryck i slangen känner man så vattnet ska ju få lite hjälp.

Men som det är nu så skjutsas ju vattnet upp men når inte upp, och det låter rätt mkt.
Så bör det ju inte vara? Det ljudet bör ju knappast vara rätt?

Kanske obalanserade flöden på grund av nåt igensatt filter, igensatta don eller liknande så att det blir för stora tryckförändringar i slangen?

Jag är ganska säker på att dräneringsslangen skall dras med fall till t.ex. en golvbrunn.
Som provisorium kan man dra den till en hink, som man kollar och tömmer regelbundet.
Slangen är till för att dränera kondensvatten, som uppstår när frånluften kyls ner i värmeväxlaren för att värma tilluften.

Jag har visserligen en annan modell av FTX-aggregat, Fresh Renovent, men där betonar de noga i manualen att dräneringsslangen skal dras med fall och utan "vattenlås".

Jag tittade lite på funktionsbilden för REC aggregat, om jag förstår bilden rätt så är frånluftsfläkten tryckande genom värmeväxlarpaketet.
Detta gör att det är lite övertryck i slangen och då den inte faller hela tiden blir det ett litet "vattenlås" som kluckar hela tiden.
Försök att se om du kan få slangen att falla hela tiden mot avloppet eller åtminstone försöka få den rak så att det inte kan samlas vatten i den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.