Hej!
Jag köpte ett nytt hus i somras som har självdrag, från 1973. Under hösten har vi renoverat badrum och kök.
Nu börjar det bli klart och bara smådetaljer är kvar.
Det är dock svinkallt i badrummet.. och pissar in kalluft utifrån genom rören i taket
För att försöka förklara vad vi har gjort:
I badrummet finns 2 st rör i taket som jag antar var frånluft förut. Tänkte dock inte på det då vi inte hade problem innan. 1 av dem var till ett torkskåp som vi nu tagit bort. Så egentligen har vi inte pillat på själva ventialtionen i badrummet specifikt, förutom att vi tagit bort ett torkskåp.
Det vi däremot har gjort med ventilationen i övrigt är att vi har renoverat köket. Vi har flyttat på köket till en mer öppen planlösning där vi slagit ner en vägg mellan fd. sovrum (nu kök) och vardagsrum. Därmed har vi anslutit ett extra rör för köksfläkten. Vad jag vet så går det röret upp i vår vind, där det sedan kopplas ihop med övrig ventilation och skorsten.
Det gamla köket ska bli tvättstuga, och där har vi röret från den gamla köksfläkten kvar.
Alla rör utom köksfläkten är öppna och har alltså inga ventiler ännu.
Problemet är egentligen att det öser in kalluft i vårt badrum, ur båda rören till den grad att man inte vill vistas där.
Det blåser även in lite luft från röret där vår gamla köksfläkt var.
Startar man den nya köksfläkten blåser ganska mycket matos ut från röret från gamla köksfläkten.
Allting är utfört utav snickare.
Frågan är egentligen vad vi ska göra för att fixa tilluften i badrummet? Vad jag läst mig till ska det väl bara vara frånluft där.
Vad kan vi ställa för krav på hantverkarna? Har de något ansvar för hur de kopplar in allting, eller är det vi som kommer behöva bekosta eventuella åtgärder?
Jag vet inte om det spelar någon roll, men vi har även en luftvärmepump i hallen.
Tack på förhand!
Jag köpte ett nytt hus i somras som har självdrag, från 1973. Under hösten har vi renoverat badrum och kök.
Nu börjar det bli klart och bara smådetaljer är kvar.
Det är dock svinkallt i badrummet.. och pissar in kalluft utifrån genom rören i taket
För att försöka förklara vad vi har gjort:
I badrummet finns 2 st rör i taket som jag antar var frånluft förut. Tänkte dock inte på det då vi inte hade problem innan. 1 av dem var till ett torkskåp som vi nu tagit bort. Så egentligen har vi inte pillat på själva ventialtionen i badrummet specifikt, förutom att vi tagit bort ett torkskåp.
Det vi däremot har gjort med ventilationen i övrigt är att vi har renoverat köket. Vi har flyttat på köket till en mer öppen planlösning där vi slagit ner en vägg mellan fd. sovrum (nu kök) och vardagsrum. Därmed har vi anslutit ett extra rör för köksfläkten. Vad jag vet så går det röret upp i vår vind, där det sedan kopplas ihop med övrig ventilation och skorsten.
Det gamla köket ska bli tvättstuga, och där har vi röret från den gamla köksfläkten kvar.
Alla rör utom köksfläkten är öppna och har alltså inga ventiler ännu.
Problemet är egentligen att det öser in kalluft i vårt badrum, ur båda rören till den grad att man inte vill vistas där.
Det blåser även in lite luft från röret där vår gamla köksfläkt var.
Startar man den nya köksfläkten blåser ganska mycket matos ut från röret från gamla köksfläkten.
Allting är utfört utav snickare.
Frågan är egentligen vad vi ska göra för att fixa tilluften i badrummet? Vad jag läst mig till ska det väl bara vara frånluft där.
Vad kan vi ställa för krav på hantverkarna? Har de något ansvar för hur de kopplar in allting, eller är det vi som kommer behöva bekosta eventuella åtgärder?
Jag vet inte om det spelar någon roll, men vi har även en luftvärmepump i hallen.
Tack på förhand!
Sätt in en fläkt , typ PAX, på ett av rören i badrummet, kanske det som är närmast duschen, plugga det andra röret om det inte redan är gjort. Luften in i badrummet skall komma ovan/under dörrbladet, förmodligen har ni en springa där eller så fixar snickarna det. Om ni inte instruerat snickarna exakt hur ventilationen ska dras gör det nu och var beredda att ni ska stå för dom extra timmarna, inget att bråka om. Hoppas ni har tilluftsventiler i tex fönster eller väggar i v-rum och sovrum?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Sätt ett "kallrasskydd efter fläkten i badrummet så kommer den stängas när köksfläkten startar då den har högre flöde än den i badrummet. Sätt även en på köksfläkten så ni inte blåser dit fuktig luft från badrummet. Alt dra egna rör till de olika funktionerna
När det kommer till ventilation så kan du inte bara titta på enbart frånluft eller enbart tilluft utan det är dessa tillsammans som är viktigt.
I och med att ni har såpass stort undertryck så kanske ni har mekanisk frånluft eller hur ser det ut för frånluften?
Jag håller med ovanstående: Ta bort/plugga rör till gamla köksfläkten samt till torkskåp och sätt in en fläkt med kallrasskydd i badrum, men få först koll på ventilationen.
Vems ansvar det är att fixa detta beror på vad ni kommit överens med snickarna om.
I och med att ni har såpass stort undertryck så kanske ni har mekanisk frånluft eller hur ser det ut för frånluften?
Jag håller med ovanstående: Ta bort/plugga rör till gamla köksfläkten samt till torkskåp och sätt in en fläkt med kallrasskydd i badrum, men få först koll på ventilationen.
Vems ansvar det är att fixa detta beror på vad ni kommit överens med snickarna om.
Är det ett 1½-planshus eller om du har 2 skorstenar/huvar med olika höjd så är det vanligt att det beter sig så när ventilationskanalerna är av plåt. Det brukar även vara tvunget att dra upp köksfläktsröret genom huvtaket för att inte matos skall tryckas tillbaka i angränsande rör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

