Hej!

Jag har i dagsläget ett ventilationssystem i huset som styrs av en alliancefläkt i köket, jag upplever dock inte att ventilationen räcker till i badrummet och önskar därför förbättra den, frågan är hur...

Min fråga är; kan jag sätta in en fuktstyrd fläkt (förutsatt att frånluftsfläkten på taket orkar med den) i kanalen som sitter i badrummet (och nu styrs av alliancefläkten) eller måste jag plugga den kanalen helt och komplettera med en annan frånluftsfläkt typ intellivent rakt ut från badrummet?

Tack på förhand!
 
S Silverridge skrev:
Hej!

Jag har i dagsläget ett ventilationssystem i huset som styrs av en alliancefläkt i köket, jag upplever dock inte att ventilationen räcker till i badrummet och önskar därför förbättra den, frågan är hur...

Min fråga är; kan jag sätta in en fuktstyrd fläkt (förutsatt att frånluftsfläkten på taket orkar med den) i kanalen som sitter i badrummet (och nu styrs av alliancefläkten) eller måste jag plugga den kanalen helt och komplettera med en annan frånluftsfläkt typ intellivent rakt ut från badrummet?

Tack på förhand!

Börja med rengöring av don och kanaler samt en injustering, vad för don sitter?
Vissa kräver högre tryckuppsättning än andra
 
T thellberg skrev:
Börja med rengöring av don och kanaler samt en injustering, vad för don sitter?
Vissa kräver högre tryckuppsättning än andra
Hej, det sitter i dagsläget vanliga frånluftsdon i alla våtutrymmen och kanalerna är rengjorda.
Några idéer på hur jag ska kunna öka effekten på frånluften?
 
S Silverridge skrev:
Hej, det sitter i dagsläget vanliga frånluftsdon i alla våtutrymmen och kanalerna är rengjorda.
Några idéer på hur jag ska kunna öka effekten på frånluften?
Skruva ut ventilkäglan ett par varv.
 
Är det långa kanaler från badrummet, så kanske det kan vara en idé att testa med ex. en fuktstyrd utdragsfläkt där.
 
S Silverridge skrev:
Hej, det sitter i dagsläget vanliga frånluftsdon i alla våtutrymmen och kanalerna är rengjorda.
Några idéer på hur jag ska kunna öka effekten på frånluften?
Du får öka varvtalet på fläkten om den inte redan går max, styrs troligtvis från trafo inne i kåpan.
Och så måste du se till att det är rätt justerat mellan de olika sugpunkterna(för detta måste du mäta luftflödet)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.