FrittDrag_II
FrittDrag_II: Har sett dessa aggregat "live", enkel konstruktion på gott och ont. Känns som aggregatet är helt tänkt att monteras i varmt utrymme t.ex. ovan ett undertak med minimal kanaldragning. Underhåll utförs genom lucka på sidan som man måste komma åt. Aggregatet har ingen isolering samt fläktarna har låg tryckhöjning (se diagrammen) vilket gör att man inte kan ha för mycket tryckfall
5 svar · 6,1k läst
prototypen
prototypen: Är det bra drag i ventilationen så gör det inget men troligen så kommer det att bli en del fett och smuts i lågpunkten så gör det hela enkelt att ta loss och rengöra. Finns både hårda och böjliga ventilations ljuddämpare. Protte
5 svar · 2,9k läst
Ropia
Ropia: http://www.dimensionera.se/ventilation/kanal.php Beroende på vilket flöde som du kommer kräva vid forcering och normaldrift så får man anpassa kanaldimensionerna. Aggregatet har ju kanaldimension på anslutningen för full kapacitet 100% på fläktarna, har du inte behov för det så kan du räkna ut via länken ovan vilken lufthastighet du kommer få i stam vid forcering om du reducerar
4 svar · 1,4k läst
K
Karlruth: Verkade bara finnas referens på Lunos e2, plus att det säger inte så mycket.
2 svar · 1,9k läst
B
brasklappen: Jo, torkskåpet behöver frånluftsventil. Det blå strecket jag gjorde är i en ytterdörr så gör man en ventil där så blir det tilluft utifrån. Ska man sätta ventilen uppe på dörren? Tänker så att det inte drar kallt
4 svar · 2,8k läst
·
M
mjsoder: Hej, Sen två år tillbaka bor man numera i ett enplanshus på 135 m2 med direktverkande el och mekanisk frånluft. Huset köptes med vetskapen om att det var något för höga värden på radon (markradon). Vid renovering av tvättstuga installerades rör genom den isolerade bottenplattan upp till vinden, tanken var att installera en radonsug för att skapa undertryck under bottenplatta och då
0 svar · 1,2k läst
·
G
gnuttisch: rekommenderas tydligen att isolera även flexböjjen med, så jag klippte upp isolerstrumpan och sedan tejpade ihop den igen.
1 svar · 985 läst
O
one-: [citat] Du har helt rätt, självklart går det att göra på det sättet! Blev en liten beställning från Soliduct idag hoppas kunna installera grejerna under nästa vecka, ska bli spännande att se va det gör för skillnad. Inser dock att jag kommer att behöva ordna med ventilation i ett par innerdörrar oxå.
18 svar · 4,4k läst
D
Drektor: Ok, tack. Kommer så småningom installera ftx, så det är en temporär lösning som jag behöver nu, som ska sitta i några år.
2 svar · 2,9k läst
T
Torgny Jonsson: Uppe på vinden är rören väl isolerade. Det är rören då dom går i bostadsytan som jag inte isolerat dom.
10 svar · 4,1k läst
·
S
sblixten: Förstår inte hur jag läste igår, men fick för mig att du ville ansluta badrumets frånluft till kökets. Nu inser jag att de redan är sammankopplade. Jag håller med Josth och smurfen. Prova att strypa i frånluften i köket istället?
4 svar · 1,5k läst
S
spaxx: 100mm spiro verkar ju klara detta med råge, utan det ska behöva bli missljud. Funderar på en flexdämpare 100cm innan donet. Bör väl bli bra?
10 svar · 4,4k läst
fahlis
fahlis: Man kan också göra så här, på gammalt beprövat 1960-talsmanér. En urfräsning i karmens överstycke. Har fungerat bra hos mig i snart ett halvsekel. [bild]
6 svar · 8,6k läst
·
K
Kallebo: Det går fort när man ska köpa ventilationsdelar.. lite ljuddämpare på det så är man snart uppe i 10'
6 svar · 2,9k läst
F
FreddruS: Tack, låter som ett bra förslag med färg. Läste på lite om asbest, visste inte att asbest var så vanligt före 70-talet, efter det har jag för mig att det finns i det mesta. Kanalerna är inbyggda så man inte kommer åt dem annars, så slipper/slapp måla :). Finurlade lite över helgen och istället för att hitta en plåtis under veckan har jag under helgen limmat fast en plyfa i
6 svar · 7,8k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Kraven för nybyggnad är nog vad som kommer att gälla i ditt fall
1 svar · 1,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] En enkel PAX- eller Freshfläkt i gavelväggen borde väl vara enklare? Om du sedan skaffar en enkel fuktighetsmätare kan du se när fläkten behöver köras. Och annars använda näsan för att bedöma luftkvaliteten :)
2 svar · 1,1k läst
GoForIt
GoForIt: Det finns ju lite regler att ta hänsyn till gällande imkanal. Läs mer på imkanal.se
4 svar · 6,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det händer aldrig i min värld! Är vinden ventilerad? Skaffa annars en avfuktare och ställ in på 50 eller 60% RH.
2 svar · 2,1k läst
E
exerg: Separat huv på tak och en transformatorreglering till gamla takfläkten
1 svar · 877 läst
Garningen
Garningen: [citat] Även om ee är tätt mellan så kmr ju till och frånluftskanal ligga nära varandra. Risken blir att en del av luften från frånluftskanalen sugs in igen i tilluftskanalen. Använd skorsstenen till enbart frånluft, tilluften tar du in genom närmsta yttervägg.
9 svar · 7,8k läst
K
Kitt happens-Glasmästarn: Hej Min rekommendation är att i allmänna utrymmen räkna tilluft 0,35l/s /m2 som är minimikravet på luftväxling. I sovrum bör man dimensionera tilluften 4l/s / person + 0,35l/s /m2. I WC bör man dimensionera frånluften 10l/s, gärna mer (15-20l/s) om man har en dusch. I kök bör man ha frånluft min 10l/s Se till så att luften kan röra sig fritt mellan rummen även när dörren är
20 svar · 22,9k läst
J
Jonas Birgerson: [citat] Jag tror att det bara är en träkanal nu, ca 15x15 cm med ett eternitrör I. Jag tror inte att det är någon plat där.
2 svar · 3,1k läst
D
Daniel 109: Det låter rimmligt. Men jag har förstått att det finns en del fula fiskar som gör just den typen av tjänster. Men på din beskrivning verkar ju den här person vara seriös.
8 svar · 3,1k läst
S
swebus: [citat] Ahh, ok. Det var där skon klämde. Då hänger jag med. Det är väl troligtvis därför som det låter så mycket då. Tusen tack för hjälpen allihopa. Då ber jag inte dem att byta ut fläktarna. Grymt forum det här!
5 svar · 1,9k läst
K
Kvilla: Det enda jag gjort är att sätta in en sådan här högt upp vid en yttervägg: https://bolist.se/produkt/friskluftsventil-mgaller-flexit-stalaluzink-d100mm/ I övrigt finns det ingen ventilation i byggnaden. Har satt in två innerväggar mot två ytterväggar i ett stort garage, där jag jobbar ifrån. Det klart jag skulle kunna börja med att göra ett hål bara och sätta dit en ventil för
3 svar · 1,3k läst
Bricco
Bricco: [citat] Japp den i länken är i plåt. Har plast idag och slipper gärna det. Tilluftsventil har en modern utformning och passar de flesta interiörer. CKT (även kallad tilluftsventil KTS) är tillverkad av stålplåt och är elektrostatiskt lackerad med vit epoxifärg (RAL 9010) som ger en blank och smutsavvisande yta.
5 svar · 4,1k läst
J
Jonas Birgerson: Hej Lite sent svar, men jag undrar lite hur du gjorde. Jag ska göra samma sak nu. Jag antar att du tog ett 100 mm's rör. Tog du ett isolerat rör? Jag har läst att man borde ha det. Ditt fyrkantiga rör, var det ett eternitrör? Hur satt det fast? Tog du bort det, eller lät du det sitta kvar? /Jonas
1 svar · 5,4k läst
J
janerik12: @exerg tack för länkarna men inte helt med på hur de fungerar. Den första verkar inte kräva el medan den andra har en timer som jag förmodar kräver el anslutning. E tanken att man drar i snurret innan man duschar? Jag tror jag kör på det du och @Liteavvarje sa tidigare. Ändra i köket innan dusch och glömmer man får man ändra efter dusch.
10 svar · 2,9k läst
A
Agorazo: Tack! Det var klara besked. Så en alliansfläkt med motor skulle alltså fungera också i mitt kök med andra ord? Då blir det lättare att söka efter rätt fläkt! [citat]
3 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.