Bor i ett hus, 200 m2, två våningar med självdrag. Huset byggdes 1973 och är tätt. Sovrummen ligger på övervåningen. Utan öppna fönster i sovrummen får jag CO2-halter på 1200-1700 ppm på nätterna (=för högt). Det finns 3 st frånluftsventiler (badrum, tvättstuga, garderob) på övervåningen som går upp på taket.

Jag har tittat på FTX, men då huset har plattak måste rören dras inomhus vilket inte blir snyggt.

Jag har satt upp friskluftsventiler i sovrummen, men inflödet av friskluft är för svagt. Jag har inga problem med kondens eller lukt, men helt klart är luftomsättningen för liten med befintlig självdragslösning.

Undrar också om någon har erfarenhet av dessa:http://blaubergventilatoren.de/en/series/vento-expert-duo-a30-1-w och http://www.marley.se/se/produkter/luftningsteknik/friskluft_vaermevaexlare/index.htm.

Jag är tacksam för alla erfarenheter, tips och råd jag kan få.
 
Har du friskluftsintag på bottenvåningen så börja med att stänga dessa.Om huset är tätt nog så finns möjlighet att friskluften då ökar i sovrummen. Gör det inte det behövs fläktdrift . Med den luftmängd som ändå behövs i de frånluftsventilerade utrymmena och som ersätts av friskluft utifrån finns ingen anledning att montera några leksaksventilatorer. Luften tar sig in betydligt lättare på nedre plan än på övervåningen (det sköter termiken om) vilket innebär att luftinsläppen där slutar att funka.
 
E exerg skrev:
Har du friskluftsintag på bottenvåningen så börja med att stänga dessa.Om huset är tätt nog så finns möjlighet att friskluften då ökar i sovrummen. Gör det inte det behövs fläktdrift . Med den luftmängd som ändå behövs i de frånluftsventilerade utrymmena och som ersätts av friskluft utifrån finns ingen anledning att montera några leksaksventilatorer. Luften tar sig in betydligt lättare på nedre plan än på övervåningen (det sköter termiken om) vilket innebär att luftinsläppen där slutar att funka.
Tack för svar. Tror du att det kan vara en god idé att hjälpa självdraget lite på vägen genom att sätt fläktar vid frånluftsventilerna? Om ja, har du tips på någon modell?
 
Går frånluftskanalerna tillsammans upp till en plåthuv på taket är det nog mer lämpligt med en fläkt där. Men börja med att kolla en gång till om luften överhuvudtaget och om ändå svagt verkligen sugs in genom sovrumsventilerna..Gör den inte det så starta köksfläkten och prova samma sak igen. Sugs det in då så är det fläktdrift som skall till och samtidigt undersöka om det går att placera luftintagen under fönstren istället för över. Det känns naturligtvis lite taskigt men det brukar göra stor skillnad. Det spelar ingen roll om utsugen är på över eller undervåningen det är det totala suget som räknas.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.