HasseTeknik
HasseTeknik: Om det blåser in genom fläkten i badrummet, så är systemet felaktigt injusterat och bör påtalas till hyresvärden.
1 svar · 2,4k läst
E
exerg: Röret bör nog snarare dras ut i linje med hängrännan om inte taksprånget ska bli en framtida brandfälla.
2 svar · 3,4k läst
·
Ropia
Ropia: Prata med en duktig ventfirma. Ibland kan man tro att tilluft mellan våningsplan kan bli väldigt svårt, men en duktig tekniker kan ofta lösa det ganska obemärkt. Det kan finns tillräckligt med utrymme i en vägg bredvid en garderob tex. eller bredvid en avluftning för WC m.m. Man kan bli förvånad hur mycket dolda utrymmen det finns i ett hus som kan användas.
2 svar · 1,4k läst
L
Liteavvarje: Vid övergång från Olja , Ved eller Pellets till FJV , VP eller ren EL-panna så tar det plötsligt slut på allt i pannrummet , såsom överskottsvärme , ventilation e.t.c Problemen kommer , dåligt ventilation , pannan drog ut , synliga fuktgenomslag på ytterväggar Pannan drog ut fukten tillsammans med värmeförlustens hjälp Har sett det ett otal gånger , blev ny radiator i rummet som
15 svar · 2,5k läst
·
T
Tjoa: [citat] Utvecklade och testade... jo av människor som gillar design möjligtvis. Reklamfilm visar nog inte hur det inte ska fungera. Möjligtvis kan man ju ta bort fläkten och använda den baklänges och ta in luften där.
7 svar · 6,9k läst
mexitegel
mexitegel: På din beskrivning så låter hela ventilationssystemet lite märkligt konstruerat, be vent. firman kolla över alltsammans när de ändå är där.
18 svar · 6,5k läst
I
ienklassförsig: Exakt sådär ser det ut. Jag har nog hittat felet nu. Förslagen om spisfläkt fick mig att tänka på att vi har ventilerad grund. Jag stängde av den fläkten på vinden och då funkade självdraget.
7 svar · 4,0k läst
·
useless
useless: Jag behöver inte omsätta hela volymen varannan timme. Projekterade flödet blir boarean x 2,5 meter, annars blir det överventilerat. Förmodligen blir det det ändå eftersom vi ska ha det som enfamiljshus och fuktbelastningen blir därefter.
8 svar · 1,8k läst
·
Nefrums
Nefrums: du har nog rätt där. Räknade lite på det och 1000m3/h skulle i bästa fall räcka till att hålla tempen till 10 grader över ute.
4 svar · 3,6k läst
K
kalle55: Tyvärr en klassiker, fastighetsägare byter fönster i äldre fastighet (för att "spara energi") vilket leder till att ventilationen slutar fungera som tänkt. Moderna fönster är betydligt tätare än äldre fönster, inte för att de äldre är sämre (de kan få minst lika bra, och ibland bättre isolervärde än moderna isolerglaskassetter som suttit i några år) Nu när tilluft inte
5 svar · 2,3k läst
H
Hajjen: Titta på behovsstyrd frånluft, det finns bra lösningar idag. Tror jag tipsade om något företag i en annan tråd. Det är en ganska billig lösning om du har kanalerna samlade t.ex på vinden, annars lite krångligare.
6 svar · 3,2k läst
Ropia
Ropia: [citat] Klassiskt elektrikerbeteende. Det kommer nog bli ganska överventilerat om man matar på med 230v till frånluftfläkten med allt vad det innebär. Dragigt, dyra uppvärmningskostnader m.m. Ett alternativ om man nu satt en "vanlig" köksfläkt och inte en alliance med transformator för extern styrning av takfläkten är att man monterar en tyristor till takfläkten istället för att
11 svar · 3,6k läst
·
K
Kaboj: [citat] Svarar på ett gammal inlägg. Det kan någon ha nytta av. När vi renoverade köket köpte vi en Franke köksfläkt. En sådan som ser ut som ett upp och nervänt T. Upplevde väldigt dåligt drag, nästan inget. Jag började felsöka. Visade sig att kallrasvingarna kunde inte öppna fullt. Dom fastnade i slangen. Slangen var för lång och korvade ihop sig längst ner mot
5 svar · 38,5k läst
M
Maxr: [citat] Hej, hittade någon en smidig lösning eller extra bred kåpa/skorsten?
4 svar · 12,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Tycker att det verkar vettigt. Men flödet är beräknat lite tumregelmässigt för en familj med två vuxna och tre barn. Vi fick vår FTX-ventilation injusterad efter sådana riktlinjer när huset var nybyggt år 2010, och teknikerna landade på 165 m3/h. Men då vi bara är två i hushållet, och inte plaskar så mycket med vatten, skruvade jag sedan ner flödet till 80 m3/h utan några
2 svar · 12,9k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Njae, alltså, jag har inte kommit till skott. Jag har funderat vidare dock, och så räknat förstås. Alltid räkna. Jag har en ganska låg energiförbrukning om ungefär 12000 kWh om året. Det sägs att ungefär 25% går ut via ventilationen, av detta kan kanske 50-70% värmeväxlas i realiteten? Grovt räknat skulle då EN Eos (som då skulle stå för ungefär hälften av ventilationen hos
5 svar · 5,2k läst
Bricco
Bricco: Har precis fått ett Heru 100 S EC installerat som ersatt mitt gamla. Efter ROT landade det på ca 46 000kr inkl injustering och bortforsling av det gamla. Då är det en köksfläkt för ca 2000kr med i det priset samt 2 rektangulära ljuddämpare och ny rördragning på vissa ställen för att funka med Heru in/ut samt egen imkanal för fläkt med egen takhuv. Hittills har en yrkesperson
26 svar · 10,8k läst
L
largab: [citat] Du har helt rätt. Jag har lite andra förutsättningar. Motströms VV med icke F7 i aggr. Och kan man hitta filtersats/år för den pengen så finns det ju inte så mycket att fundera på.
9 svar · 4,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Samma här! Röret är draget i isoleringen, och går upp i en vägg som är 4" ändå, för där är det gömt en pelare för en takbalk.
2 svar · 1,2k läst
F
flipflash: [citat] Såg nu att min text kanske kan uppfattas fel Självklart skall fläktes sitta i badrummet Det jag menade var att man inte skulle ha en fläkt Som går till och från i badrummet utan man skall ha en fläkt som går konstant Skall man ha nån reglering så kan man ha en som går upp och ner i varv vid närvaro eller ökad fukthalt helst ska den gå så mycket som möjligt jämnt Om folk
4 svar · 1,3k läst
V
viktorj: Kan du inte få tag i den jämna plåtkanten i överkant och dra den neråt. Brukar ligga spänd mellan baksida gips och själva ramen
3 svar · 1,8k läst
T
Touchofred: Den har jag dock aldrig använt, visste faktiskt inte att dom gjorde lamellmattor. Jo det kan jag förstå att den är motstridig haha :P just därför är det viktigt att najja allting noga :) Vi brukar utgå ifrån 5x isoleringstjockleken + omkretsen. Men sen kanske du får plusa på några cm eller ta bort. Hellre att den är för lång än för kort. Du menar hur du skär böjar? För
18 svar · 7,8k läst
·
M
moore: Ja, lite inne på den lösningen faktiskt, blir trångt och krångligt att få till med fast konstruktion
16 svar · 2,3k läst
·
E
exerg: Största risken att det brinner nånstans (förutom i braskaminen) så är det i spisfläkten. Den del av kanalen som brandkåren inte lätt kan se ,ska kunna klara en sådan mindre brand som när man glömt popcornsgrytan och matfettet tagit eld i filtret i köksfläkten. Risken är annars stor att brandgubben för säkerhets skull dränker hela huset och med rejäla vattenskador som följd.
3 svar · 1,9k läst
·
R
rsa: En gammal tråd, men jag provar ändå. Har du någon bild på hur du gjorde?
6 svar · 11,5k läst
G
gustaj: [citat] Hej Hahalj, jag har en liknande situation som du. Dock har jag redan installerat ventil utan ljuddämpning, och funderar på att det är värt att uppgradera till ljuddämpade ventiler trots att väggen är tunn. Hur blev resultatet för dig? Har du installerat ventilerna? Tack för tips, /Gustav
12 svar · 11,7k läst
L
Liteavvarje: Om du gör det nu med sotaren så kan du få till venten , klart är det inget akut så kan ni vänta i vilket fall som helst så ta sotaren innan ni skaffar en kamin
8 svar · 3,8k läst
·
R
RoBo: [citat] Ni behöver inte dra om den befintliga utan det kompletteras med tilluft. Är två separata system när det gäller rören.
13 svar · 6,8k läst
B
Bob-TheBuilder: FTX är det rätta sättet att göra det på enligt en ventfirma som varit här och kollat. Men beroende på husets utformning så kan det krävas omfattande ingrepp och det är just nu inte aktuellt alls. Så vi kom fram till ett par åtgärder som ändå hade tänkt göras fast vi valde andra apparater och tänkte om. Friskluftsventiler kommer installeras i form av spaltventiler för att inte
3 svar · 2,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Nu har jag kommit fram till att det heter dukstos, som i princip är en halverad nippel med neoprengummi mellan delarna. Det kan man kanske tillverka själv. Hittar ingen som säljer direkt, men SystemAir har precis det jag är ute efter. https://www.systemair.com/sv/Sverige/Produkter/flaktar--tillbehor/ventilationstillbehor/ventilationstillbehor-blandat/asf/asf-200kb-dukstos/
1 svar · 885 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.