V
vikedm: Toppen! Tack för svar!
3 svar · 3,3k läst
F
forell88: Tack för all bra input. Tankarna kring värmepump blev väl aktuellt igår när hela huset kokade sönder. Får väl hålla tummarna att svensk sommar inte alltid är så här varm. Ang ventilation så skulle det alltså kunna räcka att installera en friskluftsventil i ena sovrummet som är utan? Självdragsfunktionen fungera ju också sisådär nu när det är lika varmt inne som ute. Kör
4 svar · 1,7k läst
·
K
Kalle_A: Då missade jag det svaret för jag visste att jag ställt frågan. Du borde kunna kontrollera om fet är rotornotorn. Du hittar den på samma plats som kretskortet. Troligen sitter det en märkning där det står Berger Lahr. Motor har en diameter som ca en enkronasmynt. Den sitter på en liten växellåda som i sin tur driver en axel som går ner till rotorn som finns i botten på maskunen.
28 svar · 3,3k läst
·
M
MikaelJacob: [citat] Det var vår första idé men då läste jag att man behöver dra röret långt ut utanför fasaden samt ha en skyddsplåt, det lät som krångligt jämfört med en kolfilterfläkt.
4 svar · 826 läst
J
Jonte86: Tack för bra svar!
2 svar · 8,0k läst
K
Keld: Direktutsug, som nämnts, är det enda som funkar. Näst bästa är fullt öppen garageport. Allt annat är vansinne. En bil pumpar ut hiskeliga mängder avgaser, lukten är en sak det är faktiskt farligt .
2 svar · 2,5k läst
tommib
tommib: Du kan använda den stosen om du monterar på ett rör också, har för mig att den där fläkten ska sitta inuti ett rör. Jag hade valt en annan taktik med lite grövre komponenter. Tak/väggstos Fläkt Samt erforderliga komponenter för att sätta ihop dem. Kan vara bra med en filterlåda före fläkten för att inte dra in så mycket skit i den. Om du ska vara lite fiffig och varvtalsreglera
5 svar · 5,3k läst
·
P
Peter_K: Helt fel dag att krypa runt på vinden i 30 graders värme men nu har vi i alla fall en fungerande ventilation i badrummet. Drag allt på vinden i alla fall. [bild] [bild]
3 svar · 9,7k läst
·
OXYD
OXYD: Gör inget om luften går in eller ut på ovanvåningen. Det blir luftombyte ändå. Upp med ventiler och låt ev badrumsfläkt på ovanvåning gå konstant. Just nu har du säkert ett övertryck där uppe. Inte bra ut fuktsynpunkt heller.
5 svar · 2,7k läst
S
Sackaros: Kul, vi bor i ett Gullringshus, men vi har frånluftsventilation bara. Kan dock intyga att det är bra isolerat, folk häpnar över våra elräkningar (på ett bra sätt) trots direktverkande uppvärmning + luft/luft och en rätt så slösaktig attityd. Vi duschar länge och har varmt hemma.
2 svar · 3,3k läst
A
ArtonVolt: [citat] Det låter ju riktigt lovande. Stort tack för informationen!
2 svar · 1,5k läst
X
xLnT: Varför skulle den bygga ner för? Den går väl att montera jämns med gipsen, istället för undertak? Jag har 1-planshus och kallvind ovanför isoleringen. Det går att ansluta friskluft till aggregatet, men som jag förstått det så har det även egen fläkt som ciruklerar luften i rummet genom konvektorn. Så istället för att ha ett friskluftsdon och konvektor så har man allt i ett, så
5 svar · 6,1k läst
L
Latitud79: Lycka till. Meddela gärna resultatet.
161 svar · 29,7k läst
·
F
Frågan: Tackar för synpunkter. Jag är tydligen en vit man. Någon Franke 252 kommer det inte att bli... [bild]
11 svar · 5,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Om huset är direktel-uppvärmt så finns det inte mycket annat att välja på än el-värme även i badrummet. Jag skulle ha ett element i badrummet som huvudsaklig värmekälla. Golvvärme är mer en komfortfråga för mig. I synnerhet om golvet inte är välisolerat. Helt korrekt att det endast ska vara utsug/frånluft i badrum. Det finns fuktstyrda frånluftsfläktar för badrum som bara går
1 svar · 1,4k läst
S
sussens: [citat] Okej, då kör jag på en portabel AC så får jag titta på gardiner i samma veva, tills rediga markiser kommer på plats. Tack för god respons!
11 svar · 6,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Håller med exerg om lösningen med myggnät på nedervåningen och sovrummen. Vi gör så själva i vårt hus. Faktum är att jag i detta nu njuter av en stilla sval bris genom huset trots att det är vindstillan ute. Värmen på övervåningen tar sig ut genom sovrumsfönstrens myggnät (egenbyggda ramar som fästs magnetisk mot fönsterkarmen) och drar samtidigt in sval luft på nedervåningen.
4 svar · 3,6k läst
J
Jimron: Jag hade liknade situation. Vårt eternitrör leddes in till en form av garderob. Där kunde jag enkelt plocka ner en etapp av eternitkanalen. Monterade en kanalfläkt (ec100) som nu suger ut luften från tvättstugan och skickar den vidare ut och upp i sin egna kanal i murstocken. Den går tyst, hör inget av fläkten, och går kontinuerligt. inte fuktstyrd på något sätt. Väldigt nöjd med
13 svar · 7,1k läst
·
M
Mansson84: Då kanske man ska prova det. .
6 svar · 9,6k läst
C
Anonymiserad 168646: Finns mycket att läsa på nätet sök tex dehydrating berries. 10 m2 är mycket bär! Om du vill sälja kanske Livsmedelsverket har synpunkter?
5 svar · 2,9k läst
R
Rickie: Jag får utan problem bort plåtlåda, så.kör på att bygga igen den då .tack för hjälpen.
5 svar · 8,6k läst
·
martin43
martin43: Tanken är rätt men du kan inte ventilera huset med en fläkt i källaren. Möjligen om du har ett nybyggt supertätt hus. Annars gäller naturlagarna som vanligt, dvs varm luft stiger uppåt. Vill du energiåtervinna husets varmluft behöver den sugas ut där den passerar genom huset först, dvs på.de vanliga frånluftsställena, t.ex.toaletten. Sen är effekten väldigt begränsad, jämför
4 svar · 2,3k läst
·
N
Niklas777: Hej, behöver er hjälp med att uppsaktta hur många timmar följande jobb kan tänkas ta. 4 rum om totalt 67 kvm ska målas om. 2,40 takhöjd. Samtliga väggar och tak ska målas om, mindre isättningar krävs i hall och det mindre sovrummet. Utöver detta ska samtliga snickerier, golvlister (40cm) fönster, ink nischer + dörrar målas samt enklare förarbete där lös färg kan behöva skrapas
0 svar · 1,1k läst
·
J
Jocke Best: Finns det någon yttervägg? Normalt har man ett visst undertryck i ett hus, så man kan då ta upp ett hål i väggen och sätta en ventil där, och sedan ytterligare ett i vägg mot insidan. Annars får du sätta 2 ventiler så långt bort från varandra och sedan tvinga luften genom med hjälp av tex en paxfläkt. Den kanske även behövs i första fallet.
1 svar · 556 läst
H
hanpa: Man skulle ha plats/hål för den största modellen TF200. 200mm och upp till 700 m3/h...
11 svar · 6,4k läst
T
Tysk: [citat] Onekligen har jag det. Förstår bara inte grannarna som kan komma hit och gnälla och förväntar sig att jag ska ta upp deras problem också i hyresnämnden och TV.Folk köper allt självs fast man bor i en hyreslägenhet.Jag ska ta upp fusket och lögn från hyresvärden i hyresnämnden och bevisa detta. Hur f... kan en kommun låta en hyresvärd hålla på med att överklaga .Jag är
20 svar · 2,3k läst
·
O
Olaf3: tack, det var ett bra sätt att lösa det.
2 svar · 919 läst
L
Lars48: [citat] Den går på egen kanal. Igår var snickaren där och tyckte att det är genomförbart. Det blir samman lagd 2st 90 böj och 2 st 45or.
4 svar · 2,6k läst
·
S
stf01: Sätt in ett plaströr bara. Förslagsvis ett nytt hål om denna ventil används för friskluft.
5 svar · 6,2k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Nej det är åt h*lvete onödigt. Sätt vanliga tilluftsdon i taket. Era fönster har väldigt lågt u värde så det kommer inte bli problem med kallras.
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.