3 353 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Dumt att sätta en fläkt in i skorsten i källare?
Hej,
Jag bor i ett 60-talshus med källare med självdrag. Men det blir inte så mycket drag eftersom jag har en elpanna...
För att få bättre flöde på luften i källaren funderar jag på att i tvättstugan sätta en fläkt in i ventilen som idag finns till skorstenen. Är det en dum idé? Finns det risk att det fastnar fukt i skorstenen som kan leda till problem?
Jag bor i ett 60-talshus med källare med självdrag. Men det blir inte så mycket drag eftersom jag har en elpanna...
För att få bättre flöde på luften i källaren funderar jag på att i tvättstugan sätta en fläkt in i ventilen som idag finns till skorstenen. Är det en dum idé? Finns det risk att det fastnar fukt i skorstenen som kan leda till problem?
Sätt den högre upp. Gärna i toppen på skortstenen. En dator fläkt eller dylikt. Finns en tråd med tips hur man gör.
Tänkte göra det samma men har satt en pax fläkt på ovan våningen som sitter nästan helt intill skorstenen och det har gjort sjukt stor nytta för draget i huset.
Tänkte göra det samma men har satt en pax fläkt på ovan våningen som sitter nästan helt intill skorstenen och det har gjort sjukt stor nytta för draget i huset.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej. Inga problem. Har själv så hemma med ett ständigt lågt grundflöde på typ 30 kubik i timmen i helstenskanal. Detta gör att kanalen torkar ut hela tiden även om det emellanåt skulle bli kondens i den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden