Vi bygger nytt kök på vårt landsställe. Tidigare kök hade ingen köksfläkt överhuvudtaget.

Vad finns det för regler/rekommendationer gällande att ha en kolfilterfläkt där luften leds rakt upp till vinden? Vinden skulle då ha en vanlig frånluftsventil. Vi vill gärna undvika synliga ventilationsgaller i köksluckorna eller att ventilationsröret "äter" för mycket utrymme inne i skåpen, t ex om man skulle leda röret horisontellt till skåpradens kant.
 
I mina öron låter det som en dålig lösning. Frånluft vill man ha ut ur huset och inte upp på en vind.
 
E etompau skrev:
I mina öron låter det som en dålig lösning. Frånluft vill man ha ut ur huset och inte upp på en vind.
Jag ser det som att frånluften är på vinden men att luften från köksfläkten (efter filtrena) går rakt upp genom taket till vinden.
 
I de flesta väderlekar kommer du att ha en vind som är svalare än den varma och fuktiga luft som kolfilterfläkten blåser upp och då uppstår kondens på vinden med vidhängande problem. Bygg en ventilationskanal från köket direkt ut i det fria och montera en 'vanlig' köksfläkt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
I de flesta väderlekar kommer du att ha en vind som är svalare än den varma och fuktiga luft som kolfilterfläkten blåser upp och då uppstår kondens på vinden med vidhängande problem. Bygg en ventilationskanal från köket direkt ut i det fria och montera en 'vanlig' köksfläkt.
Det var vår första idé men då läste jag att man behöver dra röret långt ut utanför fasaden samt ha en skyddsplåt, det lät som krångligt jämfört med en kolfilterfläkt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.