Ok, alltid kul att kunna hjälpa till. Det är bara att skicka en "röksignal" så får vi försöka få snurr på den åt dig.

Sen låter det på videon, som att det är nåt slitet lager någonstans. inte för att det hjälper mot ditt fe,l men passa på att byta det om du ändå skall mecka med grejorna.

Bra tanke om lagret men de lager jag känner till sitter i fläkten och det sitter naturligtvis någon form av lagring i motorn som roterar "torkhjulet" men den är så liten det nog inte är möjligt att byta. Däremot väcker du en annan tanke och ljudet bortsett från att tidsfaktorn bör göra att kondensatorn kroknad så bör TS även titta på att det inte ligger emot fläkten på något vis och skrapar. Konstruktionen är nog egentligen genial men för oss amatörer är det nog lätt att missa ifall det skrapar emot en lite del av de kåpor som skapar lufttrycket i avfuktaren och därigenom ser till att luftflödet tar rätt väg genom maskinen.

Mycket god ide när man ändå håller på.

Jag vill tillägga att jag tvivlar på att lagret i fläktmotorn går att byta. Däremot går naturligtvis fläkten att byta ifall lagret har rasat även om jag inte sett detta i praktiken. Men å andra sidan är jag amatör som råkar ha skruvat i dessa maskiner för privat bruk så det finns naturligtvis saker jag inte kan. Däremot kanske det går att ordna fram en fläkt utan att plånboken blir tom. Enligt mig är de värda att reparera eftersom en ny kostar 15-17tkr. Om man lyckas komma åt delarna och gör det själv så är det väl värt att få igång dem. Lämnas den in till en återförsäljare drar nog servicepriset iväg. Är man i Stockholmsområdet kan jag nog tipsa om en kanal till lindrigt sakt rätt kompetens. Dock bor jag själv långt ifrån Stockholm. Däremot är delarna rätt dyra vilket inte är så konstigt eftersom det är industrimaskiner som dessutom uppfyller militära krav och har lång livslängd.

K Kalle_A skrev:
Jag vill tillägga att jag tvivlar på att lagret i fläktmotorn går att byta. Däremot går naturligtvis fläkten att byta ifall lagret har rasat även om jag inte sett detta i praktiken. Men å andra sidan är jag amatör som råkar ha skruvat i dessa maskiner för privat bruk så det finns naturligtvis saker jag inte kan. Däremot kanske det går att ordna fram en fläkt utan att plånboken blir tom. Enligt mig är de värda att reparera eftersom en ny kostar 15-17tkr. Om man lyckas komma åt delarna och gör det själv så är det väl värt att få igång dem. Lämnas den in till en återförsäljare drar nog servicepriset iväg. Är man i Stockholmsområdet kan jag nog tipsa om en kanal till lindrigt sakt rätt kompetens. Dock bor jag själv långt ifrån Stockholm. Däremot är delarna rätt dyra vilket inte är så konstigt eftersom det är industrimaskiner som dessutom uppfyller militära krav och har lång livslängd.
Jag brukar tänka så här, har dom fått ihop det, kan jag ta isär det. Jag håller med om att vissa fläktar är en utmaning, men det går i princip alltid att få isär på något vis. Vissa nitade konstruktioner kan vara så, att det inte är mödan värt. Det beror på pris och eller tillgänglighet på reservdelar, hur mycket jobb man lägger ner på en till synes omöjlig renovering.

Fläkten ser ut som de radialfläktar jag har i mitt FTX-system. De har två standardlager som är enkla att byta. Kostnad cirkus 50kr/st.
Tror dock inte det är lagerfel som orsakar detta ljud.
Nahaufnahme einer Fläkten-Radialfläkt mit sichtbarem Standardlager und technischen Beschriftungen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en öppnad radialfläkt som visar dess lager och kopparspole, som hålls av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E etompau skrev:
Fläkten ser ut som de radialfläktar jag har i mitt FTX-system. De har två standardlager som är enkla att byta. Kostnad cirkus 50kr/st.
Tror dock inte det är lagerfel som orsakar detta ljud.
[bild] [bild]
Bakom det dominanta ljudet tycker jag att man hör ett mer lågfrekvent muller,som låter som ett slitet lager. Men det är svårt att avgöra när man inte hör det "live".

Hej igen!
Det blev ingen segling i Östersjön fick vi till slut veta, så nu är jag åter i stugan. Har idag jagat runt i Luleå efter motorkondensator utan framgång och även försökt få tag i Munthers lokala representanter men det finns ingen i Luleå. Närmaste är i Skellefteå och när jag fick tag i honom nyss sa han direkt på min beskrivning (utan att lyssna på ljudet) att det är elmotorn som är slut. Kostnad 2000:- + arbete, vilket han ville återkomma om.

Ska jag tro på honom som kanske har egenintresse i valet av åtgärd eller på er som har hört ljudet..?

Den synliga fläkten tror jag absolut inte orsakar ljudet. Som du själv skriver, ljudet följer inte fläktens varvtal.
Fö är dessa motorer mycket hållbara. Lager och kondensator är det som kan lämna in efter kanske 20-30 år, med resultat en stillastående och brummande motor eller missljud från lager.

Du får väl öppna mackapären och härleda var ljudet kommer ifrån.

Jag har öppnat locket och kan inte med säkerhet säga att missljudet kommer från elektroniken (inkl kondensatorn) på toppen. Det känns mer komma från mitten, eller längre ner.
Jag sa till servicemannen att ljudet inte följer fläktens varvtal som ökar successivt, utan startar direkt och är konstant, så det fick han beskrivet. Han vidhöll ändå "elmotorn" som diagnos, vilket jag tolkade som den som driver undre rotorn/skivan just pga att ljudet inte följer fläkthastigheten. Är det inte olika motorer för fläkten och den roterande skivan?
Jag ska försöka byta kondensatorn i vilket fall bara jag får tag i en men åker åter till hemorten på onsdag så krävs en nätbeställning får den isf ställas dit och jag får fortsätta släpa med avfuktaren...

Tycker inte det borde vara omöjligt att avgöra varifrån detta kraftiga rasslande ljud kommer från. Något måste mekaniskt röra sig i takt med ljudet.
Har du kört maskinen med locket av?
Kan du se om den andra motorn och tillhörande drivmekanism rör sig?

En kondensator kan inte ge detta ljud ifrån sig. Ljud kommer bara från en kondensator när den exploderar.

Motorn som driver rotorn sitter bredvid kretskortet. Eftersom du bekräftade att torkhjulet snurrade såg jag de som mindre sannolikt att det var den motorn med sin lilla växel som problemkälla. Känns osannolikt att den orsakar den ljudnivån. Du kan nog utesluta den själv.

Ljud kan vandra märkligt men med tanke på att den varit installerad så länge skulle jag pröva att byta kondensatorn. Utan att ha den framför sig är det svårt avgränsa fel och avgöra åtgärd. Det skulle kunna gör är att snurra på fläkten för hand med sladden urdragen och utesluta att någon del skrapar emot fläkthjulet men ljudet känns spontant inte så. Elektronikkort kan nog föra oljud men till den ljudnivån känns det tveksamt.

Hej igen Kalle!
Jag vill nog påstå att jag tidigare svarade att rotorn "rörde sig INTE under den minut jag tittade". Och i och med att ljudet som sagt inte heller följer fläkthastigheten känns "skrapteorin" osannolik.
Kan alltså servicemannens "elmotorfelsteori" vara trolig?

Då missade jag det svaret för jag visste att jag ställt frågan. Du borde kunna kontrollera om fet är rotornotorn. Du hittar den på samma plats som kretskortet. Troligen sitter det en märkning där det står Berger Lahr. Motor har en diameter som ca en enkronasmynt. Den sitter på en liten växellåda som i sin tur driver en axel som går ner till rotorn som finns i botten på maskunen. Inget är omöjligt men att den lilla motorn skulle kunna låta så mycket kännde jag som mindre sannolikt.

Om rotormotorn med växeln är ljudkällan tror jag du märker det. Lokalisera rotormotoen och se om ljudet kommer från den. I så fall borde det gå att känna.

Om du har tillgång till en multimeter så går det snabbt att få en indikation på kondensatorns status.

Att den varit i installerad i 10 åt och tex gått en del bör konfendatorn nog bytas oavsett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.