Hej!

Har precis förvärvat ett hus från -79 med mekanisk frånluft. Fläkten på taket är dock ur funktion men det finns en kanalfläkt i källaren istället.

Denna verkar dock leda frånluften direkt till en luft/luft-maskin. Är detta bra på något vis? Just nu har jag bara kanalfläkten för frånluft igång.

Finns det någon dum risk med detta under hösten/vintern? Jag menar att man leder varm/fuktig luft från huset direkt till luft/luft-maskinen?

Kanalfläkt i källare kopplad till luft/luft-maskin med silvertejp och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad frånluftskanal ansluten till en luft/luft-maskin vid husgrund med stenar och rör.
Skapa konto
En kanalfläkt ansluten till en luft/luft-maskin med flera synliga rör och kablar omgiven av stenplattor.
Skapa konto
Kanalfläkt installerad i källare med synliga kablar och ventilationsrör.
Skapa konto

Det där är faktiskt ganska smart skulle jag säga. Möjligen att det frostar på lite snabbare vid vissa väderlekar men på det stora hela tror jag faktiskt att du sparar en slant på det där!

Aha okej! Vill du förklara för mig? Jag är helt nollad på ventilation :)

Ja alltså detta har ju inte så mycket med ventilation att göra. Men vanlig frånluftsventilation leder ju bara ut den varma luften utomhus normalt sett. Vintertid blir detta en energiförlust. Genom att leda den varma frånluften direkt till luft/luftvärmepumpen så tar värmepumpen om hand om (en stor del av) energin från inomhusluften.

Tanken är rätt men du kan inte ventilera huset med en fläkt i källaren. Möjligen om du har ett nybyggt supertätt hus. Annars gäller naturlagarna som vanligt, dvs varm luft stiger uppåt. Vill du energiåtervinna husets varmluft behöver den sugas ut där den passerar genom huset först, dvs på.de vanliga frånluftsställena, t.ex.toaletten.

Sen är effekten väldigt begränsad, jämför det totala luftflödet genom den stora värmeväxlaren på pumpen men det lilla fjuttflödet från fläkten i källaren. Nästan all luft är ändå utomhusluft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.