Hej!
Har precis förvärvat ett hus från -79 med mekanisk frånluft. Fläkten på taket är dock ur funktion men det finns en kanalfläkt i källaren istället.
Denna verkar dock leda frånluften direkt till en luft/luft-maskin. Är detta bra på något vis? Just nu har jag bara kanalfläkten för frånluft igång.
Finns det någon dum risk med detta under hösten/vintern? Jag menar att man leder varm/fuktig luft från huset direkt till luft/luft-maskinen?
Har precis förvärvat ett hus från -79 med mekanisk frånluft. Fläkten på taket är dock ur funktion men det finns en kanalfläkt i källaren istället.
Denna verkar dock leda frånluften direkt till en luft/luft-maskin. Är detta bra på något vis? Just nu har jag bara kanalfläkten för frånluft igång.
Finns det någon dum risk med detta under hösten/vintern? Jag menar att man leder varm/fuktig luft från huset direkt till luft/luft-maskinen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Det där är faktiskt ganska smart skulle jag säga. Möjligen att det frostar på lite snabbare vid vissa väderlekar men på det stora hela tror jag faktiskt att du sparar en slant på det där!
Ja alltså detta har ju inte så mycket med ventilation att göra. Men vanlig frånluftsventilation leder ju bara ut den varma luften utomhus normalt sett. Vintertid blir detta en energiförlust. Genom att leda den varma frånluften direkt till luft/luftvärmepumpen så tar värmepumpen om hand om (en stor del av) energin från inomhusluften.
Tanken är rätt men du kan inte ventilera huset med en fläkt i källaren. Möjligen om du har ett nybyggt supertätt hus. Annars gäller naturlagarna som vanligt, dvs varm luft stiger uppåt. Vill du energiåtervinna husets varmluft behöver den sugas ut där den passerar genom huset först, dvs på.de vanliga frånluftsställena, t.ex.toaletten.
Sen är effekten väldigt begränsad, jämför det totala luftflödet genom den stora värmeväxlaren på pumpen men det lilla fjuttflödet från fläkten i källaren. Nästan all luft är ändå utomhusluft.
Sen är effekten väldigt begränsad, jämför det totala luftflödet genom den stora värmeväxlaren på pumpen men det lilla fjuttflödet från fläkten i källaren. Nästan all luft är ändå utomhusluft.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden