2 457 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Garageventilation
Jag har ett garage på ca 4,5x8 meter med en takskjutport som täcker ena kortsidan. Bredvid porten, nere vid golvet, finns en ventil (luftintag) och uppe vid taket, diagonalt från denna, finns en annan ventil. I andra kortsidan finns en dörr in till bostaden. Jag vill nu förstärka självdraget, som är ganska dåligt, med hjälp av en fläkt i den övre ventilen. Anledningen är att det kommer att förekomma en del motorkörning i garaget i samband med mekande med en klassisk bil och jag vill snabbt få ut avgaslukt så att detta inte tränger in i bostaden. Mina frågor: vilken typ av fläkt bör jag välja? Vilken kapacitet måste fläkten ha för att göra nytta? Räcker det med en vanlig Paxfläkt eller motsvarande? Jag funderar på en kanalfläkt på ca 200 m3 tim ansluten med ca 50 cm Spirorör till den övre ventilen. Tanken är att fläkten ska gå på kontinuerligt lågvarv med möjlighet till forcerad effekt vid behov.
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Du bör inte köra en motor i en lokal angränsande till bostaden. Det kommer läcka in lukt oavsett hur du gör. Direktutsug på avgasröret är det enda vettiga.
Men skulle säga att du behöver ett rejält luftintag på hussidan av garaget och en fläkt som blåser ut luften. Tänker mig över 1000m3/h under drift. När farsan bara startar sin bil i garaget går det knappt att vara där efteråt, trots öppen port
Men skulle säga att du behöver ett rejält luftintag på hussidan av garaget och en fläkt som blåser ut luften. Tänker mig över 1000m3/h under drift. När farsan bara startar sin bil i garaget går det knappt att vara där efteråt, trots öppen port
Klicka här för att svara