T
Ska det inte finnas en fläkt över spisen som är minst 20 år gamla för att vara säkert att luften i lägenheten inte blir förorenad ? Hyresvärden tog bort våran eftersom den inte gick att använda för allt fett som hade samlats på den och menade att den inte tillhör lägenheten . Den skulle inte ha funnits när de tog över huset för 15 år sen. Måste en hyresvärd sätta i en fläkt. ?
 
När det gäller ventilation ska det göras en sk OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) ca var 3:e år.
På besiktningsprotokollet ska det klart framgå om ventilationen uppfyller uppsatta normer.
Om lägenheten inte blir godkänd måste fastighetsägaren åtgärda bristerna.
 
Be att få se protokoll från senaste OVK, som i flerfamiljshus vanligen görs vart sjätte år. Det är inte givet att det finns krav på köksfläkt, men det anges i protokollet. Om OVK saknas bör du uppmana fastighetsägaren att göra en sådan kontroll
 
T
När hyresvärden inte vill/ kan visa ett bevis om att OVK har gjords vart kan man då få en. Det måste att gå bevisa att det är gjord eller ?
 
Kommunens miljökontor bör ha tillgång till dessa protokoll.
 
OVK ska finnas tillgängligt i din port, i en kort version som säger när kontroll gjordes och resultat
 
T
K klimt skrev:
OVK ska finnas tillgängligt i din port, i en kort version som säger när kontroll gjordes och resultat
Vi bor i en radhuslängan och då finns ingenting inte ens vart man ska ringa om det skulle hända att det börjar brinna .Jag har konstant 26 grader i min lägenhet utan att elementen är på ( som förövrigt inte går att justera )Vaknar man på morgon är man blött av svett . Fönstret kan man inte öppna under natten för trafikens skull. När jag lagrar mat måste jag öppna fönster och ibland dörren för saknaden av fläkten över spisen finns inte. Hoppas att inte nån från hyresvärden finns här för då kommer dem igen med hot och trakasserier. Man blir så trött på allt.
 
Börjar låta som gnäll nu. Du vet väl att man ska ringa 112 om det brinner!
 
T
E etompau skrev:
Börjar låta som gnäll nu. Du vet väl att man ska ringa 112 om det brinner!
Förlåt. Jag menade inte om det börjar brinna för det är klart man ringer 112. Jag menade att det inte ens finns nån nödnummer om det skulle vara stopp i avlopp eller toa eller nåt som 112 inte kan hantera. Förlåt
 
Detta gäller tydligen hyresradhus? Om de i övrigt har självdragsventilation (gamla hus) så är jag inte säker på att OVK måste göras.
 
Läs till exempel på Boverkets hemsida. OVK ska göras i alla flerbostadshus minst vart sjätte år. Det ska anslås offentligt, vet inte säkert vad det innebär för radhus. En kopia ska också finnas hos kommunens byggnadsnämnd. Dit kan du ringa och fråga om vad som gäller för din bostad. Sen är det inte säkert att det ställs krav på fläkt i ett hus med självdrag, men det står i så fall i besiktningen.
 
Jo, men är ett hyresradhus, ett flerbostadshus? Beror ju på om man ser hela längan som ett bostadshus. Men en vanlig radhuslänga där var och en äger sitt radhus är definitivt inte ett flerbostadshus.
 
H hempularen skrev:
Jo, men är ett hyresradhus, ett flerbostadshus? Beror ju på om man ser hela längan som ett bostadshus. Men en vanlig radhuslänga där var och en äger sitt radhus är definitivt inte ett flerbostadshus.
Ja, för radhus kan tillämpningen variera. Det är kommunen som avgör, så TS bör fråga där vad som gäller. Om det är självdrag så kanske man bedömer att OVK inte behövs
 
T
K klimt skrev:
Ja, för radhus kan tillämpningen variera. Det är kommunen som avgör, så TS bör fråga där vad som gäller. Om det är självdrag så kanske man bedömer att OVK inte behövs
Ska det inte finnas en bevis att ett certifikerat företag har utfört denna kontroll? Om en hyresvärd bara lämnar en lapp där det står att kontrollen är gjord och en oläslig underteckning finns kan man då säga att det har gått rätt till ?
 
T
H hempularen skrev:
Jo, men är ett hyresradhus, ett flerbostadshus? Beror ju på om man ser hela längan som ett bostadshus. Men en vanlig radhuslänga där var och en äger sitt radhus är definitivt inte ett flerbostadshus.
Ingen äger sitt radhus. Det är ett hyresbolag som äger de 12 lägenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.