FoJjen
FoJjen: Eller skaffar du en don ram med muff https://goo.gl/images/MiZ1RP
9 svar · 3,0k läst
·
F
Filip Mickelsson: Tack för råden. Byggde med plywood och driver fläkten med en ”dum-laddare” från Biltema som man kan välja hastighet på fläkten genom att ändra mellan 6/12v samt mc eller bilstorlek på batteri. Har kört en halvtimme nu och sänkt temperaturen med en grad trots att det inte är så mycket kallare ute. Fönstret i sonens rum på andra sidan är öppet i vädringsläge och håller man
6 svar · 2,5k läst
·
B
Browex: Blev en woods ds40sf :)
2 svar · 1,8k läst
·
putte22
putte22: Den är bara att ställ in och glöm.
3 svar · 1,8k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Finns inget utsug i fikarummet? Eller wc? Skaffa extra lång slang på ac och skicka värmen där?
1 svar · 722 läst
·
D
docboy: Jag har gjort en ac som funkar hur bra som helst. [bild]
3 svar · 1,3k läst
·
S
skalman76: Det du skall fundera över är om du vill riskera att få in ev grill/matdofter från grannens uteplats i din bostad. Detta är ett av de vanligaste problemen jag stöter på i tex bostadsrättsföreningar när man tar in luft via en grannes uteplats. Arbetar själv som VVS-konsult och besiktningsman.
6 svar · 2,1k läst
K
Keld: Lägger upp grafen som tilhörde post nr 7 .den hade moddererats bort av någon okänd anledning. [bild]
11 svar · 5,4k läst
·
N
noupe: [citat] De flesta fönster är original, stämplade med 1980 (3-glas). Några är bytta, dock inte pga slitage utan pga av andra ändringar. Fönsterna är i gott skick. Hur inverkar det på ventilationen? Den befintliga ventilationen tycks fungera, lägger man ett papper mot ventilerna så sugs det lätt fast. Jag vet inte om det är vetenskapligt nog :) sotarna kommer nästa vecka och ska rensa
3 svar · 1,3k läst
R
rävlyan: Beror nog på var röret slutar , det sitter nog en del skit i kanten och att då täta med tex silikon så fastnar den inte För min del så skulle jag ha en övergång och den plattan som täckning mot taket , valet är ditt Ps glöm inte kineshatten på topp
4 svar · 14,2k läst
·
V
Viktor_F: De enda rören som dras synligt är i sovrummen på nedervåningen (längs med gaveln), resten dras i kattvinden. Inklädning och målning rören i sovrummen ingår ej. Fick den ena offerten förklarad i detalj, där de menade att de köpte materialet för i stort sett samma pengar som vilken privatperson som helst kan göra via nätbutiker (ca 50k) och att de sedan la på 20% på det som vinst
2 svar · 4,6k läst
·
T
Telefu: För frånluftsventilation finns ju tilluftsventiler för montering bakom radiatorn. Då värmer man tilluften innan den går ut i rummet.
17 svar · 7,3k läst
·
M
Marcussjogren: Till ett sommarhus så klarar du dig säkert med 75mm. Montera fläkten och se till att du har tilluftsventiler så kommer det bli kanon. Går ju att göra hålet större i framtiden om man vill.
6 svar · 9,0k läst
T
Tvapac: Gör dräneringen till en prioritet i livet om ni ämnar sova i källaren.
3 svar · 3,3k läst
nzsc
nzsc: Tackar för tips! Då får det bli blöt handduk över fläkten :rofl:
6 svar · 3,6k läst
E
exerg: [citat] vilket såklart åxå innebär att alla övriga utsug inte funkar som utsug utan tex fukt från dusch mm kommer ut i övriga utrymmen
5 svar · 5,4k läst
M
Mick3: Hur sätts röret vanligast fast i innerdelen ? nån övergång ?
19 svar · 15,6k läst
·
I
isak1970: Nu var det ju en anställd som körde hit i två timmar tur och retur, vi bar anläggningen upp ett par trappor tillsammans och han satte den på plats (och tog bort det gamla systemet). Sedan fick jag hjälp över telefon att fixa resten själv, som kanske tog 20 minuter totalt. Schysst då att inte ta betalt för arbetet. Jag kommer att anlita samma firma igen till ett senare arbete. :)
6 svar · 1,4k läst
·
H
hemljuvahem86: Tack för svar. Det jag är mest orolig för är om fläkten på vintern när det är mycket varm och fuktig luft i garaget blåser denna luft på det obehandlade virket som det utvändiga gallret sitter fastspikat i (14x14 cm i vanligt regelvirke). Bygger man med stos, rör och plastgaller är ju hela luftflödet tätt från fläkt till utblås. Med det galvade gallret trycker jag ju plaströret
3 svar · 2,9k läst
Ropia
Ropia: [citat] Inno-spjäll brukar inte ge särskilt mycket ljuddämpning i min erfarenhet. reducerar luftflöden hyfsat dock så man kan få bort lite luftljud över don om det är höga flöden. Med det sagt så är dom ju ganska billiga, så det är bara att testa :-) Lite skillnad gör dom säkert.
5 svar · 3,4k läst
·
J
jonne72: Som mycket annat står det fortfarande på "todo-listan"... :rolleyes: Men vi borde verkligen ta tag i det, så klart. Antar att vi inte orkat prioritera det eftersom vi inte upplever att vi har något större problem med luften, det är nog den enkla sanningen. Nåja, taket har vi ju i alla fall bytt under tiden, så lite blir ju gjort, tänk vad lite droppande vatten kan öka motivationen... ;)
7 svar · 12,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Går man tillbaks till 50- och 60-talet hade garderober en "försänkning" i upptill för att det skulle bli lite luftväxling ihop med ett ventilationshål i botten framför sockeln. Kan kanske vara något alternativ till ventilationsgaller i över- och underkant av garderoberna beroende på konstruktionen. [bild] [bild] Ljusfläcken är från ficklampan som behövdes för att man
4 svar · 3,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] [citat] Då placeras friskluftsventilen högt och långt från dörren.
4 svar · 1,7k läst
J
JF.: Sotaren avrådde att ha imkanal genom väggen pga att fasaden kan bli grisig av fettet samt att msn kan störas av lukten från oset.
2 svar · 1,5k läst
Bjurran
Bjurran: Nu gör jag en chansning och sparkar liv i en stenålderstråd i förhoppning om att kunskaperna finns kvar här i forumet. Den "råttfällan" som nämns i tråden, är det någon som kan förklara lite mer exakt hur den fungerar? Jag har ett av dessa ACC-aggregat i drift fortfarande i ett hus som byggdes 1980. Några lagerbyten har fått ske, och jag har varit noga med att göra rent fläktar
49 svar · 20,1k läst
·
MultiMan
MultiMan: Köpte en värmepump (Mitsubishi FH35) för första gången förra året, men hade inte en tanke på att använda den som AC då. Efter denna sommaren har den nästan räddat livet på mig. Kyler ruskigt bra. T o m katten kom in igår efter en ovanligt ansträngande musjakt och höll på att få värmeslag med tungan hängande ut, så vi satte oss framför utblåset och han piggnade till efter
7 svar · 2,6k läst
thomas33
thomas33: Bygg utan ventiler, för de behövs inte.
1 svar · 1,2k läst
A
AdslVerbe: [citat] Ja så blir det även för mig. På samma sätt som frånluften förvärmer tilluften på vintern, på samma sätt kyler den något dessa varma dagar. Känns dock som om den effekten är väldigt liten eftersom kontrasterna blir relativt små jämfört på vintern om det är -15 grader.
5 svar · 2,7k läst
Strip
Strip: I princip har du ju nästan rätt Mikael_L, men temperaturskillnaden inne/ute är onekligen marginell på sommaren. Som värst kanske tio grader med en luftfuktighet om 40%-50% Då får man ha bra kallt inne om man ska få till någon kondensering. Vintern däremot kan du ha temperaturskillnader som överstiger 50°C , med en RH om 100% på kalla sidan.
12 svar · 11,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.