L
Latitud79: [citat] Högt. Tilluften sitter lågt. Bäst cirkulation om frånluft sitter högt. Varm luft stiger.
3 svar · 3,5k läst
·
bortek
bortek: Hej TäFunderar på att installera två stycken Vilpe-ECO220P takfläktar på taket på mitt hus. En sån fläkt drar 85W och har N,L,J kontakter. Här kommer en ritning av en befintlig eldragninen som jag tänkte använda och koppla på fläktar. Det är utanpåliggande kabel, typ EKK (ingen rör). Den kommer från en elskåp (10A grupp med jord) i källare, ut på fasaden, kopplas till eluttag
0 svar · 1,0k läst
·
B
Anonymiserad 168520: Och badrum ska vara frånluft likaså kök Tilluft i sovrum och vardagsrum
8 svar · 1,5k läst
E
exerg: [citat] Låt den sitta där den är och den skall fortfarande vara en frånluftsventil. Den är till för att det även ska ventileras när köksfläkten inte är igång. Det är mycket möjligt eller snarare troligt att luften går baklänges i alla frånluftskanaler i huset under den tid då köksfläkten med sina 5-800 kubikmeter/tim,suger vilket har andra orsaker än vart i köket
7 svar · 2,2k läst
O
oStj: Jag bumpar denna då jag har precis samma frågeställning.. TS, hur löste det sig?
1 svar · 1,4k läst
Kretikos
Kretikos: [citat] Det är sant men tre kvadrat som är ventilerat borde inte vara några problem om man även kan förvara saker som inte behöver stå kallt.
6 svar · 12,7k läst
·
T
Tjoa: Fast de mätvärdena är ju inte så mycket att hänga i granen när du inte varit på plats och mätt själv. Jäkla skillnad mot dina mätvärden som loggas kontinuerligt. Ta dina högsta och lägsta värden på din graf och ryck dem ur dess sammanhang och säg något om dem utan att veta hur och när det är mätt. Det ger liksom inte så mycket info.
14 svar · 3,6k läst
·
S
Slb2018: [citat] Där har jag tyvärr inte installerat någon fläkt/avfuktare ännu, har inget på vinden heller.
19 svar · 15,6k läst
thomas33
thomas33: I husbilar har jag sett utomlands denna modell: [bild] https://www.coolmycamper.com/ Fördelen att det är två enheter och en platt slang mellan dem så det behövs inte göra stora hål i fasaden. Denna modell kostar ca £600.
101 svar · 63,7k läst
·
K
Krypstocken: Hej Ja jag är helt enig med att det är tyristorn som ör boven, det blir tyst om man tar bort den. K
2 svar · 2,5k läst
T
Tysk: [bild] Enligt flera certifierade företag och boverket ska man kunna öppna och stänga ventilationen om det händer nåt som kräver stängning men har man en hyresvärd som kan bortförklara med de konstigaste svar så är man maktlös och då upptäcker man att de som säger sig stå på våran sidan att de inte gör ett skit.
0 svar · 1,1k läst
·
swealp
swealp: Tack så mycket för alla svar! Vi ska kontakta lite ventilationskonsulter så får vi se vad dem säger. Kommer bli dyrt. :( mvh
28 svar · 14,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: Ändra fläkthastighet Ändra form fläktblad Ljudavskärmning/dämpning Resonansdämpning. En avskärmande och dämpande huv kanske är enklast?
5 svar · 3,2k läst
E
exerg: [citat] Det är det som ev händer ovanför aggregatet som kan vara lite trixigt.Rör o slangar blir gärna till ett stort trassel om utrymmet är begränsat
7 svar · 4,5k läst
·
mattiasp
mattiasp: Jag hoppas att jag inte lät alltför mästrande. Jag har (hittills) ägnat ett halvt yrkesliv åt termodynamik i olika tillämpningar. Efter några år får man en känsla för hur det fungerar, inte alltid så att man på anmodan kan backa upp sina påståenden med ovedersäglig teori. Lite som en erfaren svetsare. Jag kan till exempel en hel del svetsteori, men kan inte lägga en vettig
19 svar · 3,4k läst
·
I
itsdax: [citat] Yes, I do that. I just thought I had read somewhere, that the vents should be cleaned every three years, which sounded too often. Thanks for the answers everyone!
3 svar · 622 läst
K
klimt: Om det är problem med OVK så är drt föreningen som är ansvarig för att det åtgärdas. Föreningen kan sedan kräva att du utför åtgärderna. Så därför stämmer det som sägs ovan, kontakta föreningen
5 svar · 3,5k läst
·
Stickan56
Stickan56: Jag tycker att du skall fråga leverantören? Har ni inte pratat med varandra innan det installeras utrustning hos dig? Stickan
1 svar · 981 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Brandskyddsreglerna finns i BBRen avsnitt 5, och ventilationsreglerna i avsnitt 6 https://www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/brandskydd/ https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/koksventilation/ http://www.imkanal.se/ Du kan söka på forumet efter min signatur och imkanal så kommer du få många träffar.
9 svar · 7,0k läst
·
F
Frippegubben: Vi har ett gammalt hus, och vinden är i princip oisolerad och det är potthett däruppe nu på sommaren och jag har fått för mig att det är en av anledningarna att det är olidligt varmt i sovrummen på övervåningen. Jag tänker mig att om jag kan få bort en del värme därifrån så kan det bli drägligare i resten av huset . En idé är att bara öppna takluckan ut på taket och låta
0 svar · 1,7k läst
L
lordi: [citat] Det är ju det vanliga. Tyckte det såg ut som avsättningarna hamnat lite off, men det kan vara en synvilla. Har sett att man löst det med flex istället för att bygga med böjar i sådana fall, för att hamna mitt i plattan
5 svar · 3,3k läst
·
allexx
allexx: [citat] Om du inte hittar så borde det fungera att ta en varvtalsregulator för ca 300kr och ett uttag och stickkontakt
1 svar · 2,6k läst
Ropia
Ropia: [citat] Javisst. I kanaler med en lufthastighet i stammar över två meter per sekund.
15 svar · 4,6k läst
·
E
Anonymiserad 156538: [citat] Det hålet är för att oljepannan skall få luft till förbränningen och att det skall bli lite ventilation i krypgrunden.
12 svar · 5,3k läst
·
D
Daniel 109: Jsg hörde någon brandman som skulle ventilera ut rökgaser. Istället för det normala med en fläkt som blåser in turbulent luft blåste de ut luft. Det resulterade i en rökfri kanal genom lokalen. Risken är sannolik lägre med ett ventilationssystem. Då du har säkert rätt i att det i praktiken inte är ett problem.
13 svar · 7,4k läst
Z
ZipLock: Hur gammalt är huset? Vad är det för typ av fläkt monterad över spisen?
1 svar · 964 läst
P
Anonymiserad 56656: [citat] Det här är fyrkantiga plåtrör som sluter an mot eternitröret i rökgången.
10 svar · 4,7k läst
·
M
Mr.Olsson: [citat] Hej. Fick du ordning på detta? Jag har själv samma problem just nu
3 svar · 4,9k läst
L
LarsAgerstrand: Man vet aldrig hur länge man bor kvar, kanske blir det längre. Jag värdesätter ett bra inneklimat mycket högt. Men jag vill heller inte elda för kråkorna, eller förlora massa pengar vid en eventuell försäljning. Så jag tittar på olika alternativ.
30 svar · 8,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.