2 725 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Lösning på ventilation
hej
Luften på vår övervåningen är helt obefintlig då det inte finns några ventiler alls. Nackdelen är att övervåningen är utformad som en 1/2 våning och hela området är KMärkt så man får ej borra upp hur som helst. Undervåningen har vi lagt in ventilerande golv och har luftvärmepump så där finns det ett flöde. Men när man får upp för trappan möta man av en vägg.
Vi ska byta fönster snart och funderar på friskluftsventiler men hur mycket hjälper de? Andra tips. Andra plan är på i takhöjd så man kan inte borta rätt ut för där finns teglet. Vi har dock små fönsternischer. Men där har byggare sagt att man inte ska borra igenom plåten pga av risk för läckage.
Luften på vår övervåningen är helt obefintlig då det inte finns några ventiler alls. Nackdelen är att övervåningen är utformad som en 1/2 våning och hela området är KMärkt så man får ej borra upp hur som helst. Undervåningen har vi lagt in ventilerande golv och har luftvärmepump så där finns det ett flöde. Men när man får upp för trappan möta man av en vägg.
Vi ska byta fönster snart och funderar på friskluftsventiler men hur mycket hjälper de? Andra tips. Andra plan är på i takhöjd så man kan inte borta rätt ut för där finns teglet. Vi har dock små fönsternischer. Men där har byggare sagt att man inte ska borra igenom plåten pga av risk för läckage.
Acticon har en modell av Easy-vent som tar in luft från undersidan av fönstret, den kan kanske fungera?D Daggen79 skrev:hej
Luften på vår övervåningen är helt obefintlig då det inte finns några ventiler alls. Nackdelen är att övervåningen är utformad som en 1/2 våning och hela området är KMärkt så man får ej borra upp hur som helst. Undervåningen har vi lagt in ventilerande golv och har luftvärmepump så där finns det ett flöde. Men när man får upp för trappan möta man av en vägg.
Vi ska byta fönster snart och funderar på friskluftsventiler men hur mycket hjälper de? Andra tips. Andra plan är på i takhöjd så man kan inte borta rätt ut för där finns teglet. Vi har dock små fönsternischer. Men där har byggare sagt att man inte ska borra igenom plåten pga av risk för läckage.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Gör inget om luften går in eller ut på ovanvåningen. Det blir luftombyte ändå. Upp med ventiler och låt ev badrumsfläkt på ovanvåning gå konstant.
Just nu har du säkert ett övertryck där uppe. Inte bra ut fuktsynpunkt heller.
Just nu har du säkert ett övertryck där uppe. Inte bra ut fuktsynpunkt heller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
