Ventilation
rävlyan: Blir kompliserat , din skiss , fläkten ska nog sitta i trumman med pilen och inte lite nedanför är din tanke Det behövs spjäll som stryper /stänger
Tysk: [citat] Nej. Det finna inget krav men om folk kommer och säger att ingen var i deras lägenhet eftersom de inte har nyckeln då måste Byggnadsnämnden kolla om den OVK kontroll är genomförd och inte bara tro på att den är utförd när hyresgästerna säger att ingen var där och går på det som hyresvärden säger.
Anonymiserad 168520: Lite otydlig fråga. Vid en besiktning bör det finnas ett protokoll. Vid din inflyttning borde ett protokoll skrivits. Detta protokoll var ett bevis på skicket på lägenheten när du flyttade in och ska då stämmas av vid flytt. Om du och den nya hyresgästen kom överrens om något borde ni gjort detta skriftligen. Om värden inte besiktigade ligger bevisbördan på värden på vem som
Rabbithole: Då är det väl bara att sätta en FTX på väggen och under en VVB. En fördel är om det inte är supertajt mot taket så det går att ta upp skillnaderna mot befintliga hål i taket
Åsa Lund: Ser ingen nackdel att behålla tilluft i rummet.
Johan Gunverth: [citat] De stänger inte bomtätt, så det som händer är att flödet minskar, men turbulensen ökar. Det innebär att man inte får något kallras att tala om även om kall luft strömmar in.
Rickard Ohlin: Har idag en trasig takflält som suger ut frånluften Imkanalen och huvudfrånluftskanalen går samman precis under taket och är gemensamma upp i skorstenskupan. Intoppen på denna sitter frånluftsfläkten. Till detta hör att fläkten i imkanalen är betydligt kraftigare (flöde/tryck) än takfläkten och kan blåsa på rätt duktigt, märkplåten är på 400W ! (Vet ej flöde /tryck men det
maah: Jag ringde Pax igår och frågade. Fick väldigt bra svar. Pratade i säkert 20 minuter. Den enkla lösningen är tilluft direkt genom yttervägg i källaren och en kanalfläkt på vinden med konstant frånluft från WC och dusch. Kanalfläkten sitter redan där, jag behöver bara en 5-stegs trafo att styra den med. Men för att ta tillvara på överskottsvärmen så behövs det dubbla spirorör
DMG: Tack för infot, vet inte riktigt vad jag ska ha för fläkt än så jag utgår från att ventilationen ska klara 150 anslutning. Hade fått för mig att rektangulär ventilation var väldigt dyrt men kanske värt att ta in några offerter.
Haget: Tack, jag tar kontakt med en firmasom får göra en översyn helt enkelt!
nino: Tror det var lite olika från kommun till kommun ang plåt på utsidan... Sätter ju även ett spjäll på insidan Köpt T-rör spirorör ändlock och letat fram brand matta idag
rävlyan: Normalt i vägg om det inte finns plats ovan fönster , grannen nytt hus där sitter dom på sidan om fönstret , monterat av husfirman
Stintomara: Tack för svar! Då är det så det ska vara då, jag är med på att det ska ventilera men tycker det blir tokigt när det släpps in så mycket kalluft. Tallriken har alltid varit stängd på just detta ställe, men så satt den löst istället :-) I vintras frös inkommande vatten i detta utrymme och jag fick ställa in ett element.
aiskylos2: Tack ändå! Det blev milt våld mot en flexibel kanal. Blev helt ok.
martin43: Inte ens Youtube rår på termodynamikens första huvudsats...
kittyjussila: Tacksam f hjälp, /råd. Frisklufts ventilation som inte borras i karmen el. bågen. Ny timmerhus , ovanför fönstren ca 10 cm:s mellanrum för isoleringen o marginal för stommens sjunkande egenskap m tiden. Finns det någon ventilation som jag kan använda f detta ändamål. Det finns en del på nätet men det är få som har montering s beskrivning.:thinking::thinking:
Johan Gunverth: Dessa har jag använt. Svart blir snyggast eftrsom det blir i princip osynligt. Alltid lika roligt när man försöker sticka ut huvudet och ”något” tar emot likt en nylonstrumpa i ansiktet. :D https://www.tesa.com/sv-se/konsument/tesa-insect-stop-insektsnaet-standard-till-foenster-ean-4042448169433.html
Demmpa: Tilluft ska det vara i vistelserum med ”bra” luft tex sovrum, gillestuga, vardagsrum. Frånluft ska det vara i rum med ”dålig” luft tex kök, wc, klk, klädvård. Överluft går från rum med bra lift till rum med dålig luft, hall/korridor brukar bara ha överluft.
Tebax: Har provat att öppna garageporten en litet tag ca 30 minuter och då sänker jag luftfuktigheten direkt ner mot 65%. Så på 30 min sänkte jag 10% genom att ha porten uppe. Så vad innebär det? Iofs så sänker jag inomhus temperaturen lite också. Hur ställer jag in en bra grundinställning mellan ventilerna?
Daniel 109: Det finnns hos de leverantörer som har ventilationsprylar. Biltema har tex.
Alva10: Hej! Jag har både en woods och en mitsu avfuktare, men modellen innan den som du nämner här, men den ska ha samma kapacitet. Ställde in båda 2 i garaget som hade 75% fukthalt och lät dom gå länge, när woodsen avfuktat 7.2 liter så hade mitsun endast avfuktat 3.1 liter. Jämförde också förbrukningen på dessa under en 12 h period och då skilde det 974w till fördel för mitsun. Men
exerg: De flesta fläktar klarar utsuget med 125 mm kanal. Är det nånstans det enkelt förmodas brinna så är det i fläktkanalen och denna bör därför vara lätt inspekterbar utan att behöva använda verktyg annars är risken stor att brandgubbarna för säkerhets skull dränker hela huset med vatten och det blir vattenskador för nån miljon istället den gång du glömt popcornsgrytan på
mexitegel: Aldrig silicon i vart fall och definitivt inte om det är träfasad eftersom det inte går att måla där silicon sitter eller suttit. Så, en vanlig fog för utomhusbruk rekommenderas. Satsa på en bra fog, typ https://www.bauhaus.se/universalfog-pro-vit-300ml.html Billig fog från tex. Byggmax spricker efter ett par år.
hempularen: Med den fuktiga luft vi har haft nu, så kan det säkert bli flera liter om dagen. Troligen har du fått översvämning i något tråg inne i apparaten, vatten har droppat på någon av elkomponenterna. Du kanske borde öppna den och titta. Det kan kanske ligga flera liter på bottenplåten om den är tät i botten.
Tord_Lj: Återuppförd timmerstomme med 50mm cellulosa på insidan. Tilluft via luftsolfångare i storstugan där kamin även står. Frånluft i kök via multifläkt, bad angränsande till kök. Nytt och inte helt testat än men verkar fungera.
rsa: Hur blev det till slut, ljuddämpare på uteluften och/eller avluften eller inte?
ippo: Deras dimensionering kostar enligt uppgift 4995kr/sugpunkt, de flesta klarar sig nog med en sugpunkt. Om du redan löst golvet, vilken väg valde du?
Grim Pedersen: Hej! Håller på att planera installation av ventilerat golv i 2 rum i källaren och vi har sedan tidigare en tvättstuga som är uppvärmd. I dagsläget har vi 2 pax-fläktar som drar ut luft från rummen nere, en i tvättstugan och en i det framtida kontoret. När det ventilerade golvet är lagt kommer golvvärme installeras som uppvärmning. För att inte bara ventilera ut 40l/s med varm luft