Ventilation
jocke31: Ursäkta, men kan bara inte låta bli: "Marley Fresh Air" - fantastiskt firmanamn:D
exerg: [citat] [citat] Riktigt. 500-700 kbm luft ska till om det ska fungera mer än i tanken. T.o.m värmeförflyttare "Airmove" är för liten. Att det skulle bli för varmt åt fläktmotorn är ingen risk. Startas fläkten och det är 50 gr vid taket är det mindre än 30 gr efter 3 min. Alla typer av kanalfläktar behöver både isoleras utvändigt, ha 200mm kanal och ljuddämpare om ljudnivån ska
Shiraz: Så här är ritningen och det saknas dämpning i rören mellan våningarna. Som förstagångsbyggare missade jag detta. Borde leverantören ritat in det?
exerg: Vill man vara lite hightec så är väl detta den enda typ av lokal där t.ex mitsubishi vl-100 , el lunos o likn skulle kunna ha ett någorlunda vettigt berättigande då det handlar om att ventilera ett enda rum. Ett fläktdrivet in och utluftsystem som håller fukt,lukt o emissioner i schack men som annars inte hör hemma i lägenheter o villor där våtutrymmen finns .
Kvamen: Tack för svar! Det är självdrags ventilation i huset med en eftermonterad fläkt i badrummet på markplan annars tror jag allt är original sedan 70 talet! Har nog ingen mekanisk frånluft via köksfläkten annat än att man kan köra fläkten, men inget takmonterat eller separat fläktsystem :) Besiktningsmannen rekommenderade installation av tilluftsventiler men kanske kräver mer frånluft
Svartadimman: Hej! Jag har precis beställt en takintegrerad takfläkt. Det blev en Thermex Passat 120 Vad jag såg när jag kikade på denna var att det fanns en styrenhet kallad Thermex toplink. Vad den gör är alltså att starta fläkten automatiskt när man startar spisen. Det står även på deras sida: " Thermex Top Link® fungerar ihop med alla elektriska spishällar – traditionella och induktion –
bortek: Tack för förslag. Så kanske ska jag göra. Det var på våren jag tänkte göra när jag sättet upp insektsskydd och de ska inte ha stora håll nån annanstans att ta sig in. Sen gör jag om det ordentlig med nya kanalen.
xLnT: Du hyr en kärnborr från Ramirent eller valfri firma. Lycka till med ventilationen!
F.L: Mitt hus var i stort sett tätt utan ventilation. Så jag har inte sparat en krona, utan förbrukning har ökat med kanske 1500kw/h. Dock har jag fått ett fantastiskt inomhusklimat. Så om du redan har någon ventilation så kanske du sparar någon krona. Annars inte
Preppie: Är med på den men så länge paxen funkar som det är tänkt är ju luften som går vidare in i huset uppvärmd till minst 15 grader. Är det ändå att rekommendera?
BirgitS: Frånluftsventiler i vit plåt och i rostfritt finns t.ex. här: https://www.luftbutiken.se/136-franluftsventil
Rabbithole: Vill du ha den inne så kanske formatet är viktigare. T.ex. REC Blue 4 har formatet som ett smalt torkskåp med enkla filterbyten. Men vill du ha högre fuktnivå kan det vara bra med en roterande FTX, eller så skaffar du en luftfuktare.
Rabbithole: Inte värt skillnaden. Funktionen är ju bara ett hål i väggen
Jotsat: [citat] Ingen aning som sagt, kolla med Pax om vad de anser. Riktigt bra och enkelt bemötande!
hewini: Hej, jag planerar renovering av bland annat två badrum och en tvättstuga hemma och vill i och med detta sätta in en ordentlig ventilation för dessa rum. Idag finns enbart en toalett som har en vanlig timer-styrd badrumsfläkt som går upp i ett spiro-rör på kallvinden och vidare ut genom taket. Huset är 70-tal med självdrag som huvudsaklig ventilation och förutom badrummet så upplever
hordak: Det kan även vara så enkelt att spjällhuset gett upp, eller, ännu enklare, att den lilla gummibussning som sitter där spruckit och ramlat bort. Detta hände i mitt föräldrahem i våras och byttes på ca 10 minuter. Man hör en liten skillnad i ljudet över donen när växlingen sker (var 60:e sekund).
nexustwins: Hej! Inför startbeskedet måste jag spika hur ventilationen ska se ut i tillbyggnaden (skaffererad). Jag har lite på "måfå" och känsla markerat en tilluft och en frånluft ventil i tillbyggnaden. Men har egentligen ingen aning om det är tillräckligt. Resterande rum har vars en friskluft, samt frånluft på toaletten (pax calima). Den installationen tänkte jag inte ändra på i bästa
Paxman: Jag tror inte rengöring kommer vara tillräckligt. Skorstensstocken är ju gammal och det släpper säkert en del murbruk och annat även om man rengjort ordentligt. Bra synpunkt gällande frånsluftsventilen...jag kan ju behålla gamla spjället men ändå ordna med relining.
hempularen: Ser ut som en typisk "ventilerad sockel". Man har gjort så för att släppa ut fukt som kommer underifrån. Och du bör absolut inte ta bort glipan, om inte du gör en utredning om huruvida den behövs först.
Rabbithole: Kondens utsida = väl isolerade fönster Kondens insida = dåligt isolerade fönster, fuktig varm luft förstärker fenomenet
FrittDrag_II: Avluft från frånluftsvärmepump måste du kondensisolera. När kompressorn går för att återvinna värme så kyls avluften och risk att det på sommaren blir kondens på utsidan av spirot.
Soning: [citat] Det viktiga är att kolla om lägenheterna har gemensam frånluftskanal eller separerade kanaler. Gemensam kanal försvårar och fördyrar jobbet. Med gemensam kanal kanske det finns intresse från grannar att separera kanaler till varje lägenhet för att förbättra ventilationen i varje lägenhet vilket kan sänka priset. Det bästa är om det finns separata kanaler vilket öppnar för
Soning: [citat] Frånluften bör vara placerad på övre planet medan tilluftdon av typen floormaster monteras på nedre plan utan att skymmas av inredning. Funktionen blir sålunda att filtererad tilluft med stort flöde och lågt tryck på nedre plan lyfter varm smutsig rumsluft upp till frånluften på övre plan. Metoden kallas deplacerad ventilation vilket är annorlunda mot normalt omblandande
banjoragge: Dina åtagaden vid avvikelser finns med. Men som vanligt finns inget om installatören hittar något. Lägg till det. T.ex. ”om under arbetet avikelser upptäcks eller uppstår som inte omfattas av offerten, ska beställaren informeras omgående om såväl ekonomiska som tekniska konsekveser. Båda parter ska acceptera lösningar och ev. tilläggskostnader skriftligen” . Det brukar skilja
bjomape: [citat] Borra ett hål i botten på hinken och se om det hjälper. ;) Ok, jag såg visst helt fel.
Luugen: FTX kommer nog inte spara några pengar men du får ett mycket bättre inomhusklimat. Materialsatsen ligger väll på ca 50tkr. Bygganmälan och ovk tillkommer.
Nygge72: [citat] Du har så rätt. Man kanske skulle läsa hela texten
LarsAgerstrand: Tackar för svar. Då skippar jag kondensisoleringen och hoppas det inte blir problem till sommaren.
Snsn: Tack för svar! Så egentligen är det lite rysk roulette? Dräneringen fungerar bra. Huset ligger i soutterräng så halva detta rum är ut mot baksidan med utgång.