Byggahus.se
Hej, jag tänkte sätta in några friskluftsventiler och behöver lite hjälp med 1. håltagning, och 2. kommentarer på föreslagen lösning:

1. Håltagning.
Fasaden är kalkputs, träpanel 3/4, impregnerad papp, mineralullsmatta 10cm, reglar, diffusionstät papp och innerpanel 3/4. Det jag undrar är:
  1. Hur jag på bästa sätt gör håltagning genom kalkstensputsen utan att skada den (termo+db kräver 150cm hål, termo kräver 100cm hål).
  2. Vilken tätningsmassa jag ska använda mot putsen
2. System:
Huset är byggt 1962, 1.5plan + källare/garage i suterräng, 160vm (114 kvm plan 1, 46 kvm plan två och 50 kvm källare /garage). På plan 1 finns det två sovrum, ett vardagsrum, ett kök med matrum i anslutning och ett badrum. På plan två finns det två sovrum och ett badrum. Bifogar gammal planlösning (matrum är numer sovrum och sovrummet vid köket är numer matrum.

Ventilationssystem nu:
  • Självdrag ursprungligen
  • Nu frånluftsfläktar (PAX konstant drift + fuktstyrning) i badrum på plan 1 och plan 2 samt kök plan 1.
  • Två friskluftsventiler i garage/källare.
  • Saknar friskluftsventiler på resterande plan.
  • Finns frånluftsventiler i samtliga rum på plan 1.
Jag planerar därför att:
  1. Sätta in friskluftsventiler i samtliga rum (förutom kök och badrum) på plan 1. 1x ventil i sovrummen och 2x ventil i vardagsrummet.
  2. Stänga samtliga frånluftsventiler (jag har ju mekanisk frånluft i badrum och köksfläkt).
  3. Plan 2 har jag inte bestäm än då jag förstår att det kan bli problem i 1.5 plans hus (luften kan gå åt fel håll pga termiska effekter).
I sovrummen tänkte jag sätta in
Fresh termostyrd (jag ska ha en bricka som säkerställer friskluft även när temperaturen understiger 5 grader) och bullerdämpande:
http://www.fresh.se/sv/3.bullerdaempande-vaeggventiler/fresh-100-termo-db.php

Övriga rum:
Fresh termostyrd (ej bullerdämpande)
http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler/fresh-100-thermo.php

Tar tacksamt emot kommentarer!

• entre.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • våning 2.PNG
    Skapa konto
  • källare.PNG
    Skapa konto
Du hyr en kärnborr från Ramirent eller valfri firma. Lycka till med ventilationen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.