S
Jag har en nybyggd villa i två plan med frånluftsvärmepump. Nu efter att jag bott ett tag i huset tycker jag att mycket ljud går via ventilen i badrummen trots olika våningar. Huset är byggt i trä och det är inget ljud fråm värmepumpen men när man står i dusch eller badkar så hörs ljudet väl. Är detta vanligt i nybyggen?
 
Har du ingen ljuddämpare har ljudet fritt fram i kanalerna. Titta om du får plats med en ljuddämpare nära donen.
 
S
Så här är ritningen och det saknas dämpning i rören mellan våningarna. Som förstagångsbyggare missade jag detta. Borde leverantören ritat in det?
 
  • Ritning över rörinstallationer i en byggnad, visas på en smartphone-skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.