Hej, vi har en enplansvilla (104kvm) som idag värms med Luftvärmepump och elradiatorer som stödvärme. Huset är ifrån -72 med självdrag.

Vi sitter ju med problemet att luftvärmepumpen då ej kan värma alla rum (eftersom man stänger dörrar när man t.ex sover osv) vilket gör att man måste ha elradiatorerna igång för att få värme i dessa rum, så det ej är tillräcklig ventilation mellan rummen. Att göra luftkanaler i väggarna är jag heller inte sugen på då jag är rädd att man öppnar för ljud istället.

Så min fundering är då hur Luftvärmepump tillsammans med FTX fungerar (fungerar det överhuvudtaget?), då jag kan tänka mig att vi skulle få en bättre inomhusmiljö om FTX får byta ut luften och även fördela luften bättre mellan rummen, samt fördela värmen från pumpen. För till saken hör att huset har stora fönster så solen värmer även en hel del dagtid, så vi även kan ta till vara på den värmen till de rum som ej värms av solen, så kanske luftpumpen behöver gå mindre med. Däremot är ju huset från -72 och kanske inte så tätt att FTX funkar bra?

Tacksam för svar från mer kunniga på detta, så jag kan sortera ut tankarna lite =)
 
Huset behöver inte vara tätt för att FTX ska fungera bra. FTX har fläkt på både tilluft och frånluft och kan installeras i alla hus. För att cirkulationen skall fungera mellan rum måste det finnas väg för luften att ta sig. Vanlivis en springa mellan dörr och tröskel/golv annars via överluftsdon.
FTX kommer flytta runt en del av värmen men vi pratar om en ganska begränsad volym luft så det är nog inte tillräckligt för att värma upp alla rum om det är dåligt isolerat. Det kommer minska kalldrag i rummen och ge bättre luft.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Huset behöver inte vara tätt för att FTX ska fungera bra. FTX har fläkt på både tilluft och frånluft och kan installeras i alla hus. För att cirkulationen skall fungera mellan rum måste det finnas väg för luften att ta sig. Vanlivis en springa mellan dörr och tröskel/golv annars via överluftsdon.
FTX kommer flytta runt en del av värmen men vi pratar om en ganska begränsad volym luft så det är nog inte tillräckligt för att värma upp alla rum om det är dåligt isolerat. Det kommer minska kalldrag i rummen och ge bättre luft.

Min känsla är rummen blir kalla pga luften står för stilla. Hade samma fenomen vid sommarstugan som har självdrag tills jag satte in en luftvärmepump som hjälpte till att cirkulera luften. Även i detta hus känner man ju stor skillnad då luftvärmepumpen är avslagen eller när den är på hur man upplever värmen i luften. Så det är väl detta mest jag tänker mig att FTX skall hjälpa till med att få lite bättre cirkulation av luften, trots stängda dörrar
 
Det kommer hjälpa till såklart så jag tycker det är en bra idé. Tycker alltid FTX är att eftersträva
 
  • Gilla
kruset och 1 till
  • Laddar…
För ytterligare förbättring kan det vara bra att se över isoleringen i huset. Är det krypgrund kan man t.ex. tillägsisolera mot marken. Då får man lite varmare golv
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
För ytterligare förbättring kan det vara bra att se över isoleringen i huset. Är det krypgrund kan man t.ex. tillägsisolera mot marken. Då får man lite varmare golv
Nej det är platta och tegelhus på det, så det är ju inget jag gärna vill tilläggsisolera (inte i detta skede i alla fall), då jag tvingas ju isolera innefrån istället.
 
Nej då blir det ju svårt. Skulle vara vinden då i samband med eventuell FTX dragning
 
  • Gilla
Sjöingenjören
  • Laddar…
Vi har FTX (frånluftsVP med uppvärmd tilluft) samt LLVPar i vår gamla skånelänga.
FTX ska du se endast som ett hjälpmedel för att få bra ventilation/luftkvalitet. Inget annat.
Systemet hjälper till att skyffla runt luften, ja, men precis som Johannes säger så är luftvolymen/värmeinnehållet litet, och räcker inte långt i ett gammalt klent isolerat hus.
Rum med stängda dörrar blir kalla oavsett FTX eller inte. LLVP kräver öppen planlösning för att vara effektiva. Öppen planlösning och stängda dörrar är ej kompatibla. Vi har alla dörrar öppna, alltid. Utom just badrumsdörren när man är där inne, men däremellan står den alltid öppen. Annars måste el-elementet slås på.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Måste ställa en följdfråga. Skulle en sån här kunna vara svaret för mig att få rotation på luften i de rum som ej LLVP ej kommer åt? (Om den ens drivs av den låga värmeförsörjningen elradiatorerna strålar?). Eller skulle det bara skapa mer problem då man kanske leder bort värmen från att värma fönster då radiatorerna sitter under fönstren?

https://www.kjell.com/se/sortiment/...-00pUIMt1kQJdrsCihwaAn-WEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
"Temperaturområde: 60-345 °C".
Ställer du den på en vanlig radiator så kommer inget att hända.
 
useless useless skrev:
"Temperaturområde: 60-345 °C".
Ställer du den på en vanlig radiator så kommer inget att hända.
Du har så rätt. Man kanske skulle läsa hela texten
 
  • Gilla
JimGuldenvägen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.