Håller på att fixa nytt kök, frånluftsventilen kommer komma genom väggen uppe vid taket bakom skåpet längst till höger (ovanför ugn o mikro)
Det kommer vara täckt hela vägen upp till taket och sitta ett galler där.
Ur väggen kommer ett rektangulärt plaströr
Frågan är:
Ska röret ska gå hela vägen fram till gallret?
Om ja, ska jag göra några småhål i röret? (för att bättre suga ut överskottsvärme från kyl, frys o ugn)
Eller ska röret sluta precis vid väggen?
Eller annat förslag...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer vara täckt hela vägen upp till taket och sitta ett galler där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ur väggen kommer ett rektangulärt plaströr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är:
Ska röret ska gå hela vägen fram till gallret?
Om ja, ska jag göra några småhål i röret? (för att bättre suga ut överskottsvärme från kyl, frys o ugn)
Eller ska röret sluta precis vid väggen?
Eller annat förslag...
Frånluftsvärmepump
Vet inte om det är svaret på vad det är för ventilation men det är till frånluftsvärmepumpen luften ska eftet den sugs ut genom ventilen för att värmen ska återvinnas o sen skickas ut i det fria..,
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Då ska det väl sitta en reglerbart frånluftsdon där så att det går att ställa in rätt luftflödesnivå så att även alla andra ställen med frånluft får rätt luftflöde, det är ju meningen att luftsuget i värmepumpen ska fördelas på rätt sätt från kök, badrum och ev. andra ställen med frånluft.
Jo men jag har bara hittat vita runda, varken snyggt till svarta luckor eller passande till röret...
För jävligt... 
Skämt åsido, det satt en sån vanlig rund vit längre till vänster. Men då gick röret ovanför badrumstaket o gjorde det jättelågt så det fick flyttas.
Skämt åsido, det satt en sån vanlig rund vit längre till vänster. Men då gick röret ovanför badrumstaket o gjorde det jättelågt så det fick flyttas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Om du har bytt ut ett runt rör till ett fyrkantigt så bör du nog byta tillbaks till ett runt eller fixa till någon sorts adapter så att du kan få dit ett runt don. Det är som sagt viktigt med en korrekt injusterad ventilation i hela huset.
Ja kanske det... bytte till rektangulärt för att få plats under reglar i väggen men det går ju att byta tillbaks till runt efter väggen, får leta nåt snyggare än vit plast bara
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Frånluftsventiler i vit plåt och i rostfritt finns t.ex. här: https://www.luftbutiken.se/136-franluftsventil
Klicka här för att svara