5 142 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Problem med kondens att köra luftluft-kyla med ftx-system?
Jag är i färd med att bygga om en villa till ftx. I huset finns även en luftluft-pump som vi använder som air conditioning på sommaren, håller stora delar av huset på sköna 21 grader.
Det jag undrar är om det kommer blir problem med kondens om vi inte kondensisolerar framförallt frånluften uppe på vinden?
Frånluften kommer ju att dra med sig 21gradig luft, och på vinden en varm sommardag kan det ju bli 20-30 grader varmare, eller mer. Rören är tänkt att ligga under ca 15cm byggmatta med vindskydd, men ingen kondensisolering.
Men om man använder kylan blir det problem med kondens om jag inte kondensisolerar alla rör på vinden? Bökigt som attan isf då det är mycket rör på vinden att klä in med byggplast och täta.
Det jag undrar är om det kommer blir problem med kondens om vi inte kondensisolerar framförallt frånluften uppe på vinden?
Frånluften kommer ju att dra med sig 21gradig luft, och på vinden en varm sommardag kan det ju bli 20-30 grader varmare, eller mer. Rören är tänkt att ligga under ca 15cm byggmatta med vindskydd, men ingen kondensisolering.
Men om man använder kylan blir det problem med kondens om jag inte kondensisolerar alla rör på vinden? Bökigt som attan isf då det är mycket rör på vinden att klä in med byggplast och täta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har svårt att se att det skulle medföra några fuktproblem.
Dina rör är ju väl isolerade, så varmluften på vinden kommer inte avluften i rören åt att kyla ner.
Dina rör är ju väl isolerade, så varmluften på vinden kommer inte avluften i rören åt att kyla ner.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Nej 21 grader är för varmt för att kondens ska bildas.L LarsAgerstrand skrev:Jag är i färd med att bygga om en villa till ftx. I huset finns även en luftluft-pump som vi använder som air conditioning på sommaren, håller stora delar av huset på sköna 21 grader.
Det jag undrar är om det kommer blir problem med kondens om vi inte kondensisolerar framförallt frånluften uppe på vinden?
Frånluften kommer ju att dra med sig 21gradig luft, och på vinden en varm sommardag kan det ju bli 20-30 grader varmare, eller mer. Rören är tänkt att ligga under ca 15cm byggmatta med vindskydd, men ingen kondensisolering.
Men om man använder kylan blir det problem med kondens om jag inte kondensisolerar alla rör på vinden? Bökigt som attan isf då det är mycket rör på vinden att klä in med byggplast och täta.
Hmm, det är väll temperaturskillnaden som spelar roll. Inte den faktiska temperaturen. 21 grader i rören och kanske 50 på vinden en varm sommardag, det är 30 graders skillnad. Läser man på amerikanska artiklar så ska alla rören kondensisoleras för att undvika problem. Och blir det en till sommar som förra så är det ju en ac som går i flera månader.Stringfellow Hawke skrev:
Hur säker är du på att det inte blir problem?
Hade det varit 50 gr utomhus hade luften bundit mer fukt .I ditt fall är det luft som bundit så mycket fukt som den aktuella uteluften innehåller vid tillfället (25-30 gr?) och som sedan förflyttat sig in på vinden och sedan blivit uppvärmd. Frånluften kommer förmodligen heller inte att hålla 21 gr om inte alla utsug sitter i samma rum som luftpumpen förståss.Även om klimatsvängningarna i framtiden ev kan komma att ge extrem fuktighet som sedan tvärsnabbt övergår till värmebölja, skulle jag själv ha väntat med någon åtgärd alls innan jag vid just ett sådant tillfälle kunnat inspektera förekomsten av ev begynnande kondens.L LarsAgerstrand skrev:Hmm, det är väll temperaturskillnaden som spelar roll. Inte den faktiska temperaturen. 21 grader i rören och kanske 50 på vinden en varm sommardag, det är 30 graders skillnad. Läser man på amerikanska artiklar så ska alla rören kondensisoleras för att undvika problem. Och blir det en till sommar som förra så är det ju en ac som går i flera månader.
Hur säker är du på att det inte blir problem?
Tackar för svar. Då skippar jag kondensisoleringen och hoppas det inte blir problem till sommaren.
Klicka här för att svara
