2 340 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Tilluftdon tips och råd
Ska sätta in tilluft i våran villa med självdrag då radonhalterna var något förhöjda (380), tanken är att vi ska ha tilluft i alla sovrum samt vardagsrummet.
Tänkte då automatiskt reglerande tilluftsdon och behöver tips på er som har köpt och är nöjda. Fungerar det bra utan att det blir kyligt?
Har tittat på PAX, Primal samt Liljegrens ventilationspaket. Liljegrens är klart dyrast och därför undrar jag lite hur de egentligen skiljer sig från de billigare?
Funktionen är ju i princip densamma. Tacksam för eran input då jag tänkte beställa så snart som möjligt.
Tänkte då automatiskt reglerande tilluftsdon och behöver tips på er som har köpt och är nöjda. Fungerar det bra utan att det blir kyligt?
Har tittat på PAX, Primal samt Liljegrens ventilationspaket. Liljegrens är klart dyrast och därför undrar jag lite hur de egentligen skiljer sig från de billigare?
Funktionen är ju i princip densamma. Tacksam för eran input då jag tänkte beställa så snart som möjligt.

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 582 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 582 inlägg
Satte in 3 Fresh TL80de dBs på vår övervåning för någon månad sedan av precis samma anledning som du. Kompletterade detta med en PAX Calima på toaletten på övre planet inställd på kontinuerlig drift. Är nöjd med ventilerna och tycker installationen var smidig. Framförallt är innedelen rätt diskret. Blir lokalt lite kyligt precis på väggen nedanför ventilen, men i överlag tycker jag inte det har känts kallare i rummen. Har dock inte gjort någon ny radonmätning, så vet inte om det hjälpteA Alex0l skrev:Ska sätta in tilluft i våran villa med självdrag då radonhalterna var något förhöjda (380), tanken är att vi ska ha tilluft i alla sovrum samt vardagsrummet.

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 582 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 582 inlägg
Det stämmer, här måste jag mecka manuellt. Har inte provat termostartstyrda, men så fort ämnet kommer upp säger ju alla Liljegrens, men hur de billiga konkurrenterna står sig där har jag tyvärr ingen aning om.A Alex0l skrev:
Hej!
Jag är lite i samma sits. Nybliven husägare och behöver förbättra min ventilation inne i huset, dels för att råda bot på fuktproblem på vind men även för att få bättre klimat inne.
Mitt hus är som ditt, självdrag fast utan radon.
Jag kollar på två olika tilluftsventiler skulle uppskatta era åsikter om dessa, jag har för avsikt att installera 5 stycken och de skiljer lite i pris.
#1: Fresh TL80F-dbs - kostar ca 350 kr styck.
#2: Airmove 3.0 - kostar ca 800kr styck.
Som jag har förstått det så är Airmove anpassad för hus med självdrag och de "justerar" sig själv utan el. Så man behöver aldrig vara där och pilla utan de ska fixa ventilationen helt själva.
Länkar till båda:
Fresh:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...l/vaggventil-tilluft-fresh-tl80f-dbs/p-166941
Airmove 3.0:
https://airmove.se/airmove-3-0/
Jag personligen tror att Airmoven är bättre men när man ska köpa 5 stycken blir prisskillnanden ca 2300kr. Frågan är om det är värt det? Vad tror ni? Alt någon som har en bättre idé?
Jag har även hört av en kollega att Biltemas friskluftsdon är mer eller mindre bäst i test vinnare så det kanske också är ett alternativ?
Både Fresh och biltemas får man själv justera in luftflödet på.
//Tobias
Jag är lite i samma sits. Nybliven husägare och behöver förbättra min ventilation inne i huset, dels för att råda bot på fuktproblem på vind men även för att få bättre klimat inne.
Mitt hus är som ditt, självdrag fast utan radon.
Jag kollar på två olika tilluftsventiler skulle uppskatta era åsikter om dessa, jag har för avsikt att installera 5 stycken och de skiljer lite i pris.
#1: Fresh TL80F-dbs - kostar ca 350 kr styck.
#2: Airmove 3.0 - kostar ca 800kr styck.
Som jag har förstått det så är Airmove anpassad för hus med självdrag och de "justerar" sig själv utan el. Så man behöver aldrig vara där och pilla utan de ska fixa ventilationen helt själva.
Länkar till båda:
Fresh:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...l/vaggventil-tilluft-fresh-tl80f-dbs/p-166941
Airmove 3.0:
https://airmove.se/airmove-3-0/
Jag personligen tror att Airmoven är bättre men när man ska köpa 5 stycken blir prisskillnanden ca 2300kr. Frågan är om det är värt det? Vad tror ni? Alt någon som har en bättre idé?
Jag har även hört av en kollega att Biltemas friskluftsdon är mer eller mindre bäst i test vinnare så det kanske också är ett alternativ?
Både Fresh och biltemas får man själv justera in luftflödet på.
//Tobias
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 727 inlägg
Inte värt skillnaden. Funktionen är ju bara ett hål i väggen
Liknande trådar
-
Gjuta betonghandfat - tips och råd om färgsättning
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med hobbytips till teknikintresserad tonåring
Teknik -
Någon som har installerat trådlösa termostater till (vattenburet )golvvärme,som har nått bra tips tillnågot system eller köpt själva ?
Säljes, Uthyres & Skänkes -
LLVP - köpråd och tips
Värmepumpar -
Spackelråd och tips beckers rullspackel
Färg, Måla & Tapetsera