Ventilation
camelspin: Tja Jag har haft samma problem. Om du pluggar självdragshålet och sätter en kolfilterfläkt kommer det att bli mycket fukt i köket som kan bli ett problem (det rinner vatten på fönstren när man kokar spaghetti). Du behöver det lilla suget från självdragshålet som grundventilation. Jag löste det med en stos på hålet och en flexslang ut genom kökskåpet. Jag beställde en lucka som
Roberth Forsgren: Jag har ett uterum på norrsida uppe i Umeå. Pulpetttak byggt mot fasaden. Från huset finns en altandörr in till uterummet. Det är hyfsat isolerat med 50 mm xps och 45 mm mineralull och diffusionsöppen vindpapp i golvet. Väggar och tak har ett u-värde på 1,1. Som värmekälla har jag en gasolkamin på 3kW och ett fläktelement på 2kW. På fasaden inne i uterummet sitter ordinarie tilluft
Josth: Sätt ventilationsgaller ovanför sockeln mellan resp kattvind och rum. Har man katt är det viktigt att skruva eller limma fast gallren ordentligt eftersom katten annars drar bort dem för att komma in i kattvinden:)
icho: Viktigaste av allt är ju vilket flöde som du behöver i ditt kök. Därefter kan man bestämma vad du behöver ha kapacitet på fläkt och rör. Ungefärlig storlek på kök? Öppen planlösning eller igenstängt kök med dörröppning?
Qwerty952: hej jag skall ändra min imkanal så den går igenom ytterväggen istället för genom takventilationen. Behöver jag brandisolera efter brandspjället? En lift reglerna skall imkanal klara en brand i 15 min, Tanken är att slippa ta upp så stort hål iväggen. Teoretiskt så bör inte röret kunna bli varmare än 80 grader då spjället löser ut vid 72 grader.
Marcussjogren: Vi får se om vi fixar lite värme där någon dag, ligger nog en bit framåt i tiden! Har dock kommit på en ny fråga. Satte in en ventil i sovrummet (S1) men tycker det funkar riktigt dålig trots att fläkten går på höga varv (kanske 100m3/h) i badrummet (B). Det jag får för mig är att fläkten istället tar luften från trappan från nedervåningen så det blir liksom inget bra
Villa1949: Men även om den skulle fungera som frånluft som du säger på övervåningen så borde det leda till lite cirkulation på luften. Att ny frisk luft leds in från nedervåning och upp, och sen ut. Även om det blir så, så måste det vara bättre än helt stillastående luft. Tänker jag...
Jonatan79: Ni behöver större flöde ut, går fläktarna i badrum/tvättstuga/wc permanent och ökar vid hög fukt, tex vid dusch? Om det inte går att öka fläktarna mer får ni vädra innan läggdax och låta dörrarna stå öppna så länge det går. Vissa hus får man inte till bra utan ett riktigt fläktsystem som du var inne på :0(
etompau: Dessa fläktsystem, om de är byggda med kvalitetskomponenter ska hålla i decennier. Har den låtit så här från dag ett, så är den kanske inte bättre. Någon termostatfunktion aktiverar något i värmeväxlaren som då orsakar missljudet.
fuselage: [citat] Jag har inte en super-duper-flödesmätare utan springer runt med en difftryckmätare från testo (https://www.conrad.se/p/tryckmaetare-testo-510-lufttryck-0-100-hpa-magnetisk-baksida-101407), linjal och flödestabeller, men ja, jag skulle säga att jag har fått rätt flöden (65 l/s totalt i frånluft, lite mindre i tillluft för att få undertryck). Du har nog rätt, jag får höra av
exerg: På full fart och friblåsande ger en 260 ca: 90 kbm luft/tim Är tillbehöret rör o plastgaller monterat blir motståndet lite högre och luftmängden torde sjunka. Eftersom fläkten sitter i källarplan ska dessutom husets termiska tryckskillnader (vilka kan uppgå till 4-7 pa) överbryggas innan den verkliga luftmängden redovisas. [bild] Skulle redan fläkten gå på reducerad
BirgitS: [citat] Du kan se om luften blir bättre om du har spisfläkten på lägsta nivån hela tiden under några dygn. Det är också viktigt förstås att luften kommer förbi stängda dörrar genom en springa över eller under dörren. [citat] Lite undertryck är bra.
storskogen: Jag har fått hjälp med dimensionering och vart jag ska ha donen. Dock insåg jag sen det omöjliga att dra rören som jag tänkt så jag fick gå ner från 160 till 125 ut från aggregatet. Snickarna sa att de aldrig sett något större än 125 i en villa så jag hoppas på att det blir bra.
Jonatan79: Förmodligen duger den, väldigt vanlig lösning. Se till att ha ständigt lågvarv påslaget.
Mystjernquist: Tack för era svar ! Då kan jag gå vidare och låta ventilationen vara som den är. // My
exerg: [citat] Avluften kan bli kallare än vindsluften men det är mer i teorin att det skulle föranleda fuktspärr utanpå nätmattan som visas på bilden, men visst går byggfolie bra.
LarsAgerstrand: Tackar för svaren, då har jag något att kolla upp!
VCM: Ja det lutar nu åt att satsa på utsugsfläkt med huv på skorstenen. Passar på att sätta dit några fler tilluftskanaler också då det är snålt med det i dagsläget. Förre ägaren satte dit plastfönster utan kanaler och jag gissar att huset blev av med en hel del flöde med den åtgärden eftersom ingen ny tilluft tillkom. I suterrängplanet är det faktiskt bättre luft. Men där sitter
TheGame: [citat] Jag brukar även inför vintern i november/december se till att byta frånluftfiltret och så kollar jag drivremmen är ok. Brukar spraya remspray på den så den inte riskerar börja slira eller nått under vintern då fryser det igen snabbt :)
A-Man_08: Nu har dom varit här och gjort ovk, hittade förståss inget fel på tillluften, tyckte dock det gick lite väl fort när han mätte tyckte det stod 2,5 på hans mätare i tillluften i köket. Han hoppade även över ett rum med argumentet att det går på samma kanal om köket, vilket låter lite märkligt. Men tvingade honom att kolla det när han ändå var här.
rävlyan: Ett tips då , den kan sitta i en dosa 20 cm från taket ovanför strömbrytaren för badet eller på den sida som är längst från vatten , ingen skruvar på den då
ollo: Då ska jag kolla upp detta med ventilgaller, får börja med att ta bort det och se hur det funkar sen. Tack för råden
Anna_H: [citat] Ja, visst gör det det, men jag försöker få TS att svara på vad hon egentligen menar... hon skriver ju tydligt att hon vill ha en UTAN EL.
hippas: Just det, det har du ju alldeles rätt i :) En takfläkt skulle dessutom ha fördelen att den skulle ge mekanisk frånluft i mitt WC under badrummet, vars frånluftskanal löper samman med den aktuella från badrummet. Jag har tänkt tanken om takfläkt tidigare, men inte kommit till skott eftersom jag inte riktigt vet hur man skulle installera den. Såvitt jag vet går frånluftskanalen från
putte22: [bild] Klicka på basventilation så kan du justera det valfritt.
rävlyan: Det var det med mekanisk som jag inte visste , då klarar du dig från kyla i trumman och röret lite isolerat så blir det bra
Techniques1: [citat] Självklart går det men själva grejen med ftx : uppvärmd tilluft, kontrollerade flöden och värmeåtervinning försvinner lite.
Jonatan79: En kortare period är det inte skadligt med radon, viktigast är att följa upp resultatet av mätningarna och ligga på hyresvärden som en igel för åtgärder.
kalleolle: Ventilationen inställd med mätinstrument vid installation allt ok där, bra flöde med luft. Behöver inte ändra på kurvorna normalt sett har haft samma senaste året, därav jag tyckte det var så märkligt att jag nu måste sänka. Min egen teori är att ökad luftrörelse alt. kallras av kall luft från nya tilluftsventiler gör att termostaterna närmast dessa ökar värmen och det