Ventilation
Stefan85: Tack för alla svar! Ursäkta försvinnandet, fick åka iväg en vecka på jobb, sedan rann det ut i sanden. [citat] Halva vinden är inredd (Över sovrum 2, Hall, badrum och klädkammare). På råvindsidan ser jag eternitrör som kommer från badrummet. Ett hål är igenmurat på murstocken och ett hål är "bara ett hål" jag misstänker att den var ansluten till sovrum 1 en gång i tiden. Jag
Micro553: Hej Har byggt ett loftrum (ca 17 kvm) ovanför garaget. Inser att rummet behöver nån slags ventilation. Inga fönster och träpanel med isolering OSB och gips. Är totalt nybörjare och vet inte nåt om detta. Vad rekommenderas? Kan man sätta dit själv? Finns det smarta grejer som känner av när det behöver frisk luft? Tack på förhand.
Semiproffset: Jag hade haft själva fläkten så långt ifrån "levnadsyta" som möjligt för att eliminera störande ljud. Alltså i ditt fall i källaren!?
Johan Gunverth: Har du testat att öppna ett fönster när köksfläkten körs? Det kan vara så att det blir för stort undertryck och då fungerar inte köksfläkten. Den osbemängda luften du vill suga ut måste ju också tillsättas i samma mängd.
Disktrasan: Mycket svårt att se att det skulle påverka i någon större utsträckning.
Rabbithole: Luft-Vatten värmepump är alternativet om det inte passar med bergvärme.
Arne999: Den används inte till något, vill bara vara säker på att det inte kommer vatten eller nått annat bös i badrummet
FrittDrag_II: [citat] Med 30 grader inne så har man nog lite lite kyla :sweat: Jag tänker mest på installationskostnaden för den kyleffekt man får, kylbatteri + eventuell ventil och pump + rördragning, det blir dyr kyleffekt och att man sedan kan behöva kondensisolera tilluftskanalerna. [citat] Frånluftsdonen sitter oftast där man inte störs av ljud på samma sätt så jag gillar inte flexdämpare
Qwerty952: [citat] Märkte en jäkla skillnad när jag installera friskluft till min kamin. Behövde inte elda lika mycket längre då jag inte drog in onödigt mycket kallluft längre
Axiotrade: Kallvind & frånluften är inte isolerad. Tack då skall jag köpa på mig lite isolering!
Niklaspe: Ja kanske är något sånt då som håller upp fuktigheten, då havet inte är fruset ännu, vi får se helt enkelt då det fryst om RH gått ned. Kör väderstationer överallt för att logga.
El Patrón: Tack för alla svar! Då nöjer jag mig att isolera lite smått runt hålet och täta till gallret på utsidan, samt öppna upp lite invändigt. Det stämmer att plåten är ditsatt på puts. Vet inte hur gammal konstruktionen är, men eftersom en del av huset har redan träpanel så planen är att inom de närmsta åren byta ut plåten helt.
hscn: Montera ett backspjäll (kallrasskydd) i rätt dimension mellan flexslangen och kåpan eller mellan utgångsröret och flexslangen. https://www.soliduct.se/advanced_search_result.php?keywords=kallrasskydd&search_in_description=1&x=0&y=0
Axbard_89: [citat] Haha! Ja jävlar såg inte att detta var från 2007....
Lizzardo: https://www.bauhaus.se/pax-jalusispjall.html Färre blad men liknande, Bauhaus har en drös olika modeller
arowe17: [citat] Ja, jag är än så länge mycket nöjd med aggregatet. Ljudnivån från aggregatet är mycket låg i närliggande rum (källarväggarna är av lättbetong). Inga vibrationer eller otrevligheter. Varvtal tillluft är på 2400 varv/min, 2800 varv/min på frånluften. Vi kör aggregatet i läge "Manuell" med flödesnivå Normal.
HasseTeknik: [citat] Ok, såg det nu i schemat. Då är det väl till att kolla om fläktarna snurrar ( el avslagen och snurrade med handkraft) med ungefär samma tröghet, så att ev. lagerfel upptäcks. Om de verkar lika, så skulle jag satsa på en ny konding. Att de snurrar LITE olika i drift är normalt beroende på olka sug- och tryckförhällanden när det är normal drift ( locket på ).
Matkniv: Det är väldigt svårt att svara på om Ø125mm på kanalen räcker om man inte vet hur stor toalett och bastu du har. Möjligtvis så behöver du inte ha en kanal mellan toaletten och bastun. Du kan kanske klara dig på en överströmningsventil. Detta blir lite beroende på hur stor blandningen av luften i badrummet blir. rekommenderar dock inte att du bryter fuktspärren i badrummet. Eftersom
Matkniv: Byt ut bägge 90 graders kortböjarna mot Kortböj 90 grader muff-nippel så klarar du dig :)
larza: O fasen.. Verkar osannolikt att de säljs utan då.. Om jag nu lyckats bli blåst och köpt utan spjällenheten, undrar om man kan köpa t något spjäll som passar? Kan inte hitta någon att köpa separat... Tror de som sålde är ärliga, men möjligt att de råkat tappa bort den.
Asbesträdd: Vermikulit, inte direkt någon fara men det kanske finns asbest i. Där man ha gruvat vermikulit har det funnits lite asbest också och då har det förorenat vermikuliten. För att vara hel säker behöver du skicka in på analys då det är osäkert om all vermikulit innehåller asbest. Rör inte vermikuliten mer och tejpa igen hålet (om det går).
nsorman: [citat] Tack för svar. Jag har inga radiatorer utan golvvärme. Just nu lutar det åt att jag drar en ventilationskanal från badrummet till övervåningen och så sätter jag en väggfläkt som suger ut från undervåningen och övervåningen genom kanalen. Får se om jag lyckas få till kanaldragningen bra.
KnockOnWood: [citat] Jadå, jag vet att duschskynket vill in vid varmdusch. Men att jämföra detta fenomen, där man värmer upp den 20-gradiga luften till 40, 50 grader med en temperaturskillnad om 1 - 2 grader är ju lite eljest. I duschen stiger den uppvärmda luften med stor kraft och måste ersättas nedifrån. Inget konstigt med det. Har nu gjort en snabbkoll, och temperaturen inne i och utanför
gurra81: [citat] Tack! Jag gör nog en sån lösning, smart att sätta ljusen där också.
Matkniv: https://bevego.se/kategorier/ventilation/luftdon/flakt-woods-kgez-12 denna kan du använda även med RKT men du skruvar fast ventilen i de beslag som "går in" :)
Matkniv: Ett Aggregat med Roterande VVX får inte kopplas samman med Imkanaler före VVX. med efter vvx på avluften går bra. Med det sagt så skulle jag ta kontakt med din hyresvärd och be dem göra en OVK-besiktning från någon trovärdig entreprenör. Denne kommer då att underkänna anläggningen och föreslå åtgärder. Om denne vägrar detta så föreslår jag att du köper kolfilter och
JohanOeberg: [citat] Fick du något svar? Har det hänt något med produkterna på drygt 3,5 år? Har samma behov: Dra kanaler på kall/katt-vind. Ser att Uponor nu har färdigisolerade rör. 15 mm isolering runt. Det känns som i det klenaste laget?