2 212 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Råd angående byte av FTX-aggregat
Vi bor i ett enplans faluhus byggt 1982 på 150m2 och det sitter idag en Rexoventanläggning på vinden och vindslucka finns uppe på taket. Vi har nu funderingar på att byta aggregat och även installera det i ett apparatrum inomhus för att enklare komma åt vid filterbyte etc då vi själva börjar komma upp i åren och är inte så viga längre.
För oss är luftkvalitén det allra viktigaste eftersom det finns pollenallergi. Rexoventen är en plattvärmeväxlare och vi har extremt torrt i huset. Det är sällan att det ens på sommartid överstiger 40% luftfuktighet och vintertid är det bedrövligt torrt.
Vi har pratat med en VVS-kille och fått förslaget att byta till ett toppanslutet och vägghängt Fresh FRX-aggregat.
Jag har kikat lite på deras hemsida, men har svårt att se hur bra kontrollmöjligheter man kan få. Ex sommartid när man vill ha det så svalt som möjligt mm.
Har någon erfarenhet av dessa eller bör vi titta på något annat aggregat och i så fall vad. En viktig aspekt för oss är att ljudnivån inte får bli högre än det vi har idag. Bör det finnas förvärmare till en roterande värmeväxlare? Kan inte se att det finns det från början.
Mycket tacksam för alla råd!
För oss är luftkvalitén det allra viktigaste eftersom det finns pollenallergi. Rexoventen är en plattvärmeväxlare och vi har extremt torrt i huset. Det är sällan att det ens på sommartid överstiger 40% luftfuktighet och vintertid är det bedrövligt torrt.
Vi har pratat med en VVS-kille och fått förslaget att byta till ett toppanslutet och vägghängt Fresh FRX-aggregat.
Jag har kikat lite på deras hemsida, men har svårt att se hur bra kontrollmöjligheter man kan få. Ex sommartid när man vill ha det så svalt som möjligt mm.
Har någon erfarenhet av dessa eller bör vi titta på något annat aggregat och i så fall vad. En viktig aspekt för oss är att ljudnivån inte får bli högre än det vi har idag. Bör det finnas förvärmare till en roterande värmeväxlare? Kan inte se att det finns det från början.
Mycket tacksam för alla råd!
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Vill du ha den inne så kanske formatet är viktigare. T.ex. REC Blue 4 har formatet som ett smalt torkskåp med enkla filterbyten. Men vill du ha högre fuktnivå kan det vara bra med en roterande FTX, eller så skaffar du en luftfuktare.
Klicka här för att svara