Ja, som rubriken säger; Hur får man till en vettig ventilation och luftomsättning med dom här förutsättningarna?

Jag har funderat på ett FTX-aggregat placerat i förrådet till vänster på övre plan (ovanför badrummet). Problemen jag ser framför mig är:
- Hur får man rotation på luften i stora salen med 8 meter takhöjd och läktare på tre sidor?
- Ska man dra frånluft från 'pannrummet' längst till höger på nedre plan så blir det typ 28 meter rör. Är det något problem?

Ritning över nedre plan i byggnad med kök, badrum, sovrum och stor sal med öppet till tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning över övre plan i ett byggnadsprojekt med måttangivelser, inklusive Stora salen och läktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Ja, som rubriken säger; Hur får man till en vettig ventilation och luftomsättning med dom här förutsättningarna?

Jag har funderat på ett FTX-aggregat placerat i förrådet till vänster på övre plan (ovanför badrummet). Problemen jag ser framför mig är:
- Hur får man rotation på luften i stora salen med 8 meter takhöjd och läktare på tre sidor?
- Ska man dra frånluft från 'pannrummet' längst till höger på nedre plan så blir det typ 28 meter rör. Är det något problem?

[bild]

[bild]
Frånluften bör vara placerad på övre planet medan tilluftdon av typen floormaster monteras på nedre plan utan att skymmas av inredning. Funktionen blir sålunda att filtererad tilluft med stort flöde och lågt tryck på nedre plan lyfter varm smutsig rumsluft upp till frånluften på övre plan. Metoden kallas deplacerad ventilation vilket är annorlunda mot normalt omblandande funktion. Metoden bygger på naturlagarna där skillnaden i temperatur ger ett termiskt lyft av luften.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.