S
stf01: Försök ta dit nån annan "fukt eller lukt"-expert.
4 svar · 2,1k läst
M
mamawi: Fortsättning! Toaletten börjar bli klar och isolerat rör är draget på garagevinden och ut. Nu är det ju dock självdrag i huset (förstärkt av en fläkt på toaletten på ovanvåningen) och det det blåser snarare in än ut genom rörets mynning på toaletten ( i ett just nu ganska blåsigt skåne) Funderar på att sätta någon typ av fläkt för att hjälpa ventilationen åt rätt håll,
4 svar · 3,7k läst
R
Robert-san01: [citat] Vit
12 svar · 3,8k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Som redan nämnts skall du få upp verkningsgraden behövs "större" eller rättare sagt längre batteri. Tänk på att batteriet i frånluften behöver vara ett "kylbatteri" så du får med kondensavloppet. Sedan får man inte glömma att du får högre driftkostnader som kommer äta upp en del av återvinnings-vinsten. Frånluftsfläkten måste gå fortare för det ökade tryckfallet med
10 svar · 1,8k läst
S
SamB: Tack alla för tipsen!
4 svar · 8,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Frånluft ha ju en längre tradition i kök och badrum, i båda de fallen går det man vill av med uppåt; os och varm vattenånga från matlagning, dusch och bad. Men nya påfund som frånluft i bostadsutrymmen? Ett problem med frånluft vid golv är ju damm.
2 svar · 4,0k läst
T
Techniques1: [citat] Det vet man inte om man inte som jag jobbar med ventilation och kan mäta :). Men sätter du in fläkten som tidigare länkades här och låter den gå på full effekt så bör den leverera ca 20-30 liter per sekund vilket är lagomt för dina 60kvm. /T
15 svar · 11,8k läst
E
exerg: Jodå,på 70-talet fanns luftintag med en liten fläkt och med antingen 300 eller 500 watts elvärmare som var till för att minska kallraset från friskluften.Har för mig de hette sefomix. Detta var då kärnkraftselen spåddes bli så billig att det i stort sett inte skulle bära sig att skicka ut räkningar till abbonenterna. Att använda vattenburen förvärmning faller fort på att
1 svar · 2,9k läst
F
FatZo: På sommaren kommer det som sagt att behöva vara en ventil på en annan vägg för att ta friskluft utanför uterummet för att inte få in supervarm luft in i huset på varma dagar. Det är mest under vintern som jag är intresserad av hur man bäst löser för att cirkulera luften i uterummet så det inte blir unket under vintern samt om lufttillförseln blir tillräcklig utan att sätta in en
7 svar · 3,4k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Kan väl inte uteslutas, men låter ju lite långsökt.. Varför har man då inte valt att isolera även donet?
7 svar · 2,5k läst
·
G
gustavk: Svenska kronan är svag mot Eur och USD. Det påverkar mycket inkl. byggmaterial.
12 svar · 3,8k läst
Robblund
Robblund: Om du skall låta en firma installera ftx får du nog lägga till en 0 på priset för mekanisk frånluft. Jag installerade mitt ftx själv. Och med ovk landade jag på 45.000:-
7 svar · 1,4k läst
Mephistopheles
Mephistopheles: [citat] Om du har värme på och det är varmare än ute och ingen fukt tillförs annat än från vägar och golv så borde det faktum att det är varmare "inne" på vintern vara nog tillräckligt för att få ner relativ luftfuktighet under denna tid
2 svar · 1,0k läst
R
rävlyan: När fläkt/arna går på sparlåga och det är hyfsat lugnt ute så drar dom ut , men börjar det blåsa lite kraftigt så kommer dom att gå baklänges , dom orkar inte hålla emot , då låser det in
6 svar · 4,2k läst
C
cribbe8: Jag har ett äldre Ftx aggregat från tidigt 80-tal. Huset har luftvärme med ventiler i golvet under fönstren. Har installerat 2st luft-luft pumpar. Vill ha ett tystare Ftx aggregat. Men när jag tittar på nya aggregat så går det ej att koppla återluft till dessa. Går det att koppla ihop återluften och tilluften till aggregatet och justera med spjäll?
0 svar · 1,9k läst
S
sennewald: Vart placerar ni era tilluftsventiler på övervåningen i ett hus med självdragsventilation? Fungerar den placeringen? Vilka ventiler rekommenderar ni?
0 svar · 1,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nja, det finns regler för imkanaler, det är nog bäst att du läser dessa noga först. Om det gäller ett bostadskök har du klass 3 http://www.imkanal.se/PDF/Branschstandard.pdf
6 svar · 4,0k läst
C
Cider: Om man kapar dörrar i underkant, skall glipan bli 1½ centimeter. (Det läste jag på en holländsk sejt.)
5 svar · 8,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: 1: det är minimum, om du vill kan du byta ut luftgapet mot mer brandklassad isolering. (När sotaren inspekterade vår nymonterade skorsten från kaminen så fick vi backning på att vi hade ett lager stenullsisolering runt ytterröret på skorstenen och sedan vanlig glasfiberisolering, det skulle varit två lager med förskjuten skarv. I montageanvisningen för skorstenen skulle det vara 50mm
1 svar · 4,0k läst
J
Jotsat: Jag har obefintlig kunskap, men har sökt info själv eftersom jag har en oventilerad kallvind. Jag vet att det normala är att ha nock, gavel och/eller takfotsventilation, så blev undrande när jag inte hittade någonting på mitt hus och googlade runt. Kom över denna rapport som menar att en oventilerad kallvind faktiskt är att föredra framför en välventilerad. Resonemanget känns logiskt
3 svar · 7,1k läst
R
rävlyan: Det kommer alltid att bli kondens i ventilationen och rinna ner , om du tycker att du kan isolera på ett bra och snyggt sätt så kan du göra det , då kyls inte röret av så mycket på insidan ,men har marginell effekt , mycket fukt i burken
1 svar · 1,5k läst
T
Tjoa: Behöver ju inte vara svårare än att ha med projektering Montering Injustering Ovk.
3 svar · 2,4k läst
B
Björkman: På grund av diverse omständigheter tvingas jag sannolikt installera en kanalfläkt (Kanalfläktar CK 160 B, Östberg) i ett sovrum. Kanalfläkt med trummor och ljudfällor kommer byggas in och isoleras. Hur går jag tillväga för att isolera bort så mycket ljud som möjligt? Vilken isolering använder jag? Kan jag lägga isolering dikt an fläkten? Överhettning/brandrisk? Går det att få
0 svar · 1,3k läst
P
Anonymiserad 168520: Med mekanisk frånluft ska det alltid finnas en grundventilation i huset som alltid cirkulerar luften. Finns det fler frånluftdon i huset och kan du indiviuellt styra något av de andra? Om systemet är bra installerat borde knappen öka flödet under tiden som brytaren är tillslagen (mer fukt, högre flöde). Testa detta genom att hålla en bit papper mot ventilen och se om det händer något
1 svar · 3,4k läst
L
Lane: nej tyvärr eftersom det är ett bygglov får vi inte ta badrummet i bruk innan vi har slutbesked och slutbesked för badrum kräver ventilation i badrum. ansvarig sa att någon form av ventilation krävs och lägsta nivån var en flält, men att ta hål i (och sen sätta igen) en ny fasad när man har köpt ftx (det är takhuven som är sen) vill man ju inte. Vi behöver en ovk... men tänkte en
4 svar · 2,6k läst
Robblund
Robblund: [citat] Jag monterade min fh35 genom ts comfort. Väldigt trevliga och duktiga enligt min mening
4 svar · 767 läst
H
Husjanne: Jag har en villa, byggd 20-tal, med en tillbyggnad som gjordes strax efter millennieskiftet. Det är kallvind på båda delar och öppet mellan dessa. I vintras upptäckte jag mörk påväxt på råsponten i den nybyggda delen. Den gamla vinden ser fin ut. Diffusionsspärr finns i nybyggda delen, och den är välisolerad. Gamla delen av vinden är endast isolerad med sågspånliknande material,
0 svar · 813 läst
E
exerg: Förr var konstruktionen i torkskåp enbart med cirkulationsfläkt och självventileringen skedde i egen takt. Ett torkskåp brukar ligga på ca 1½ kw. Nyare skåp utom de med avfuktning, låter cirkulationsfläkten skicka ut ca 1/5 av kapaciteten till utblåset när skåpet är i drift. När skåpet står stilla händer ingen ventilation från rummet alls om inte annan fläktventilation finns
5 svar · 2,4k läst
T
Tysk: [citat] Sen är det inte bra heller när ventilationen ser ut på detta sätt [bild]
3 svar · 1,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det kanske redan finns, men det kan i hus med självdrag vara en klok idé att annars installera en badrumsfläkt med ett grundflöde som hjälper till med ventilationen.
3 svar · 949 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.