11 110 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Flytta värme från braskamin upp till övervåningen? Förslag?
Hej på er!
Vi har just flyttat in i en 1,5 plans Älvsbyhus villa. Övervåningen är inredd med 3sovrum och bad. Allt endast uppvärmt med väggmontert el.
Vi bor på 650m.ö.h och det är relativt kallt klimat här. Vi kommer därav att använda braskaminen i vardagsrummet i stort sett dagligen på vintern.
Problemet med det är att det fort blir för varm i vardagsrum/kök pga hallen är ombyggd av förra ägaren med en ny vägg/dörr under trapp till övervåningen. Så inte ens med hjälp av kallras blir det någon märkbar spridning av värmen från kamine.
Finns det någon typ av genomföring man kan sätta i mellangolvet över kaminen med luftigt galler som kan tål att gås på?
Har även funderat på att ha en genomföring i väggen bakom kaminen och in i tvättstugan för att kunna värma upp ett hemmabyggt torkskåp med överskottsvärmen. Man skulle så kunna kombinera den kanalen med ett spjäll för att med fläkt fördela varmluften till torkskåpet eller övervåning efter behov..
Borde väll vara andra som haft liknande tanke och problemlösning?
Vi har just flyttat in i en 1,5 plans Älvsbyhus villa. Övervåningen är inredd med 3sovrum och bad. Allt endast uppvärmt med väggmontert el.
Vi bor på 650m.ö.h och det är relativt kallt klimat här. Vi kommer därav att använda braskaminen i vardagsrummet i stort sett dagligen på vintern.
Problemet med det är att det fort blir för varm i vardagsrum/kök pga hallen är ombyggd av förra ägaren med en ny vägg/dörr under trapp till övervåningen. Så inte ens med hjälp av kallras blir det någon märkbar spridning av värmen från kamine.
Finns det någon typ av genomföring man kan sätta i mellangolvet över kaminen med luftigt galler som kan tål att gås på?
Har även funderat på att ha en genomföring i väggen bakom kaminen och in i tvättstugan för att kunna värma upp ett hemmabyggt torkskåp med överskottsvärmen. Man skulle så kunna kombinera den kanalen med ett spjäll för att med fläkt fördela varmluften till torkskåpet eller övervåning efter behov..
Borde väll vara andra som haft liknande tanke och problemlösning?
Jag värmer enbart med liten pelletskamin som står i vardagsrummet. Elelementen i övervåningens sovrum har aldrig använts eftersom kaminen värmer upp övervåningen via öppning upp i trapp och kök.
Kaminens tillverkare rådde mig ändå att installera rör i taket från kamin till andra ändan av husets bottenvåning (möblerbar hall med arbetsplats). Ovanför kaminen, i taket, sitter en ventil med dold fläktmotor som skyfflar värmen till hallens takventil.
Du borde kunna använda samma princip med rör lodrät till övervåningen; visserligen lite mer komplicerat att göra det i efterhand.
Min lösning visade sig onödig då kaminen är så effektiv att hallen ändå värms upp av öppna dörrar. Jag sätter igång den lilla motorn då och då bara för att den ska må bra. Det blir då väldigt varmt i hallen.
Jag bor i ett betydligt mildare klimat.
Kaminens tillverkare rådde mig ändå att installera rör i taket från kamin till andra ändan av husets bottenvåning (möblerbar hall med arbetsplats). Ovanför kaminen, i taket, sitter en ventil med dold fläktmotor som skyfflar värmen till hallens takventil.
Du borde kunna använda samma princip med rör lodrät till övervåningen; visserligen lite mer komplicerat att göra det i efterhand.
Min lösning visade sig onödig då kaminen är så effektiv att hallen ändå värms upp av öppna dörrar. Jag sätter igång den lilla motorn då och då bara för att den ska må bra. Det blir då väldigt varmt i hallen.
Jag bor i ett betydligt mildare klimat.
Ett galler i golvet på övervåningen skulle jag inte välja. Dels för att där kommer att komma ner en massa damm och skräp, dels för att det blir en tidsfråga innan något hamnar över det så det sätts igen (mattor som hamnar snett, väskor, kläder... Has det barn?), dels för att det blir ganska oskönt om värmen som kommer upp där är för varm.
(Brittiska överhuset använde förr i tiden ett sånt system, där varmluften gick upp genom heltäckningsmattan. Som lorderna gått på i ett par hundra år med mer eller mindre nedsölade skodon och... ja, du kan tänka dig själv).
Så om du ska ha ett rör genom golvet, så bygg hellre in det med en böj, så att varmluftsventilen hamnar på väggen på ovanvåningen.
Sen finns det ju alltid såna här:
https://josefdavidssons.se/produkt/tillbehor/rokgaselementet-turbo-tillverkad-i-gjutjarn/
(Brittiska överhuset använde förr i tiden ett sånt system, där varmluften gick upp genom heltäckningsmattan. Som lorderna gått på i ett par hundra år med mer eller mindre nedsölade skodon och... ja, du kan tänka dig själv).
Så om du ska ha ett rör genom golvet, så bygg hellre in det med en böj, så att varmluftsventilen hamnar på väggen på ovanvåningen.
Sen finns det ju alltid såna här:
https://josefdavidssons.se/produkt/tillbehor/rokgaselementet-turbo-tillverkad-i-gjutjarn/
Den rökvärmeväxlaren ser ju ut som en bra måte ide, men mer komplex lösning än vad jag tänkt mig. Genomföringar rakt upp har ni ju rätt i inte fungerar så bra praktisk även om gallret skulle kunna plasseras tätt inne i ett 90graders invändigtinvän där dörrar går in i sovrum på båda sidor.
Lösningen blir istället som föreslagit att plasseras utblåsen på väggen mellan dom två rummen. Praktisk är att det nede bakom väggen bakom kaminen står kyl och frys med inbyggda "brödskåp" över. Så in dit skall jag få luften genom avlångt galler.
Skall klämma lite på detta imorgon.. https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000028239
Tänker mig det längsta nede. Och två av de kortaste som utblåsen uppe. Alternativt några med vinklade "fenor" för att styra utblåsluften innåt i rummen.
I brödskåpen så bygger jag en luftkanal av plywood..
Då återstår frågan om man behöver en fläkt eller kan prova utan först. Och vilken fläkt ämnar sig bäst för ändamålet?
På dom ventilationsfläktar jag hittar så står det max +40 grader. Och mer än det kan det kanske bli även om man har en termostatstyrd som startar på lägre temperatur..
Lösningen blir istället som föreslagit att plasseras utblåsen på väggen mellan dom två rummen. Praktisk är att det nede bakom väggen bakom kaminen står kyl och frys med inbyggda "brödskåp" över. Så in dit skall jag få luften genom avlångt galler.
Skall klämma lite på detta imorgon.. https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000028239
Tänker mig det längsta nede. Och två av de kortaste som utblåsen uppe. Alternativt några med vinklade "fenor" för att styra utblåsluften innåt i rummen.
I brödskåpen så bygger jag en luftkanal av plywood..
Då återstår frågan om man behöver en fläkt eller kan prova utan först. Och vilken fläkt ämnar sig bäst för ändamålet?
På dom ventilationsfläktar jag hittar så står det max +40 grader. Och mer än det kan det kanske bli även om man har en termostatstyrd som startar på lägre temperatur..
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Från kaminen kommer det säkert upp till taket 50C och bygger på kanske ytterligare C den luften kommer att gå ut genom gallret men stanna i taket ,( varm luft stiger bra ) och värma taket upp mot våningen ovanför ( golvvärme ) den varma luften kommer aldrig ner mer än kanske 40 cm från taket
Ska du ha någon nytta av värmen så måste det till en fläkt
Ska du ha någon nytta av värmen så måste det till en fläkt
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Det finns färdiga lösningar för detta. Här är ett exempel.
Tack men det finnes ej varken plats eller behov för kanaler. Just nu lutar det åt denna typen av fläkt https://www.varmeshop.no/products/300mm-aksial-ventilator
Eller 2st av denna modell https://m.aliexpress.com/wholesale/...channel=direct&keywords=Inline-vent-fan-metal för att spara både plats och kostnad och dessutom få enklare styrning med att köra dom på varsin termostat justerade i olika temperaturer..
Och egentillverkade ventiler av tätt vitt metallnät (under ramar av dörrlist) för att undvika att flugor kommer sig in eller att pennor osv petas ned i utblåsen uppe.
Något förslag på vitlackerat tätvävd nät eller sträckmetall?
Eller 2st av denna modell https://m.aliexpress.com/wholesale/...channel=direct&keywords=Inline-vent-fan-metal för att spara både plats och kostnad och dessutom få enklare styrning med att köra dom på varsin termostat justerade i olika temperaturer..
Och egentillverkade ventiler av tätt vitt metallnät (under ramar av dörrlist) för att undvika att flugor kommer sig in eller att pennor osv petas ned i utblåsen uppe.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Om du inte vill ha ett helt paket så finns det ju termostatstyrda fläktar, dvs. värmeförflyttare, t.ex. https://www.soliduct.se/cosy-varmeflyttare/p-2902.htm .
Använd så stora fläktar du kan, jag hade en liten 100mm den bara låter....
En jag pratade med hade installerat 30cm fläktar, då gick dom på låg fart = låg ljud men flyttade mer luft än en liten som mest låter högt
En jag pratade med hade installerat 30cm fläktar, då gick dom på låg fart = låg ljud men flyttade mer luft än en liten som mest låter högt
B bionicon skrev:Tack men det finnes ej varken plats eller behov för kanaler. Just nu lutar det åt denna typen av fläkt [länk]
Eller 2st av denna modell [länk] för att spara både plats och kostnad och dessutom få enklare styrning med att köra dom på varsin termostat justerade i olika temperaturer..
Riktigt. 500-700 kbm luft ska till om det ska fungera mer än i tanken. T.o.m värmeförflyttare "Airmove" är för liten. Att det skulle bli för varmt åt fläktmotorn är ingen risk. Startas fläkten och det är 50 gr vid taket är det mindre än 30 gr efter 3 min. Alla typer av kanalfläktar behöver både isoleras utvändigt, ha 200mm kanal och ljuddämpare om ljudnivån ska kunna tolereras. https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-luft-fran-vardagsrum.128964/#post-944853nino skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden