Hej.
Jag må vara bra på mycket, men när det gäller just värme och ventilation är jag helt lost. :crysmile:

Lite fakta om huset:
1,5 plans villa byggt 1972 av patenthus med 140kvm boyta, och ett fd garage som biyta på kanske 70kvm.
2st sovrum, liten toalett samt stort allrum på övervåning.
1st sovrum, kök, stort badrum samt stor matsal/allrum nedre plan.
Stor groventré, förråd, tvättstuga och bastu i fd garage.

Uppärmning:
Luft/luftvärmepump monterad i hall/trapp mitt i huset. Modell LG Inverter V, köptes direkt vi flyttade in 2015.

Liten Contura täljstenskamin med fläkt placerad precis mitt i huset (jävligt låg mysfaktor, men sprider värme sjukt effektivt). Hade från början tilluft från krypgrund, numera tas tilluft utifrån genom spirorör ut genom krypgrund.

Öppen spis i allrum övervåning, används ej.

Radiatorer i alla rum under fönster, de flesta utbytta till oljeradiatorer av föregående ägare.

Golvvärme i stora badrummet och ca. 50% av fd garage, dvs, groventré och hall.

Ventilation: självdrag?
Badrumsfläkt i stora badrum samt tvättstuga, dock är det "sug" i dörren till badrummet även om fläkt är avstängd.
Bra ventilation i bastu (som jag byggde själv förra hösten, är dock stängt där jämt).
Spisfläkt med egen skorsten i kök.
Ventilation i lilla WC övervåning (går nog i samma trumma som vent till stora badrummet)
I övrigt har jag inte hittat en enda ventil i huset, förutom på vinden.
Krypgrundsavfuktare installerad i samband med inflytt av Anticimex, konstant undertryck i krypgrund.

Fönster: Isolerglas som är utbytt mitten 80-tal, panorama båda väggar mat/allrum.

Anledningen till att jag börjat fundera på värme/vent är att värmen är sjukt ojämn i huset. Vi har väl egentligen ingen skyhög uppvärmningskostnad (förutom vattenfalls helt obskyra avgifter), men det skulle väl vara kul att betala lite mindre.

Vad skulle ni rekommendera?
Det är ju en djungel med bergvärme, FTX, frånluftsvärmepump etc etc etc. :crysmile::thinking:

Vad skulle en ungefärlig kostnad bli för installation av de olika teknologierna, och hur mycket pengar sparar man egentligen på att uppgradera värme och ventilation?

FTX kommer nog inte spara några pengar men du får ett mycket bättre inomhusklimat. Materialsatsen ligger väll på ca 50tkr. Bygganmälan och ovk tillkommer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.