Jag bor i ett hus byggt -78 sedan ett par år. Ventilationen är mekanisk till- och frånluft med något slags gammal primitiv värmeväxlare (en sådan här mackapär: http://www.kantherm.se/aggregat/produktblad/ts-200-24386042 säkert original).

Problemet är att tilluftsfläkten har lagt av (den var jättevarm så jag fick koppla ur den). Den går nu enbart med frånluftsfläkten. Dessutom har "spjället" som ska byta riktning på luften 1 gång i minuten också slutat fungera, plus att den återstående fläkten brummar ganska högt.

Jag har tagit in lite offerter. Billigaste lösningen hittills ligger på drygt 50' inkl. arbete, då byter man till ett "FTX-aggregat" (Flexit S4).

Fråga 1: Är det värt att satsa på ett FTX-aggregat trots att huset har bergvärme? Eller är det "överkurs"? Finns det billigare alternativ?

Det finns dessutom ytterligare en fläkt som ventilerar golvkonstruktionen, även denna av äldre snitt förmodar jag. Tänkte passa på att göra något åt denna samtidigt, för även den brummar så det stör. I förslaget jag fått kopplar man även denna ventilation till det nya FTX-aggregatet.

Fråga 2: Verkar det som en god idé att koppla golvventilationen till FTX-aggregatet?
 
Håll koll på vad som ingår. Aggregatet 25’ så vad gör de för övriga 25’?
Kompletterar man med ljuddämpare etc?
Kolla också vad filterbyterna kostar.
Skall göras minst 1 gg per år. Vissa filter är rätt dyra.

FTX är det bästa alternativet för luftväxling. Kostar en slant men håller i många år och höjer komforten i huset.
 
Vänta här!
Du har redan ett FTX system och ett ganska bra aggregat dessutom. Ta å laga den där fläkten, går inte det byter du bara aggregatet mot en ersättning.
 
Ditt system ser ju fiffigt ut, med flödesväxling mellan de olika värmepaketen.
Låter som motorkondensatorn är defekt. Då står rotorn still och brummar. Kostar kanske 100 kr för en ny kondensator.

Lager i motorerna slits, brukar vara ganska enkelt att byta. Pris cirkus 100 kr för två SKF-lager.

Spjällstyrning, hör med producenten.
 
Ingår: montage, injustering, el-arb, aggregat, ventiler, ljuddämpare, spirokanaler.

Nja, aggregatet är 40 år gammalt så jag vet inte hur effektivt det är? Förutom fläktarna är som sagt spjället kass, så den växlar inte kanal som behövs för värmeåtervinning. Frågan är vart man hittar någon som kan laga det där...
 
Låter som dom offererat en hel anläggning. Berätta för dom att du redan har ett FTX system installerat och att du bara ska byta aggregat
 
P Peant skrev:
Ingår: montage, injustering, el-arb, aggregat, ventiler, ljuddämpare, spirokanaler.

Nja, aggregatet är 40 år gammalt så jag vet inte hur effektivt det är? Förutom fläktarna är som sagt spjället kass, så den växlar inte kanal som behövs för värmeåtervinning. Frågan är vart man hittar någon som kan laga det där...
Producenten skriver på sin sida att dom har reservdelar till även gamla system. Bara uppge modellbeteckningen så fixar dom resten. Dom kan även hänvisa till serviceföretag.
Trevligt med företag som tar ansvar även för äldre grejor.

Som sagt, vanligt fel på äldre enfas asynkronmotorer är kondensatorn. Är du normalhändig fixar du detta.
Växlingsmodulen får du kolla lite först och kanske ta hjälp från något serviceföretag.
 
hordak
Det kan även vara så enkelt att spjällhuset gett upp, eller, ännu enklare, att den lilla gummibussning som sitter där spruckit och ramlat bort. Detta hände i mitt föräldrahem i våras och byttes på ca 10 minuter. Man hör en liten skillnad i ljudet över donen när växlingen sker (var 60:e sekund).
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.