useless
useless: Vakuumventilen läcker. Förmodligen för att den sitter på kallvinden så att det antingen blir is i den eller så blir gummiläppen hård i kylan så den inte tätar. Vakuumventiler ska helst sitta i ett uppvärmt utrymme (även då har dom en begränsad livslängd, men eventuella skador blir mycket mindre), så om det går att komma åt röret som går dit upp kan man kapa det på lämpligt
6 svar · 3,7k läst
·
G
gavro: Det är ett sovrum med badrum bredvid. Ett helt oisolerat hus som bara används under sommaren. Det finns ingen värmekälla i huset. Här ritningen: [bild] Mer info här: https://www.byggahus.se/forum/threads/fuktig-luft-i-kroatiskt-stenhus.301491/page-2
2 svar · 2,2k läst
·
F
flaflo: [citat] Jag har mekanisk ventilation
15 svar · 2,3k läst
D
Dub361: [citat] Vet inte riktigt om jag missförstår men om du bara är ute efter att koppla ihop befintligt rör med din fortsatta kanaldragning genom överskåp borde det räcka med en vanlig nippel alt långnippel: [bild] [bild]
8 svar · 8,5k läst
·
A
Anders7474: Har ytterligare en fråga som får gå under ventilation :) Har träpanel som går lodrätt på husgaveln högst upp (kallvindspartiet). Mellan plankorna så är det några mm mellanrum och på det mittersta partiet så sitter det inga skivor bakom. Man kan med andra ord se in på vinden från utsidan. Är det gjort så för ventilationens skull eller kan det vara en miss? Jag funderar på om det
11 svar · 4,3k läst
·
P
Anonymiserad 56656: Vi har FTX med tunnt isolerade spirorör på kattvind och vind och en del oisolerade i takbjälklaget. Klart att luften som kommer in är kall även med förvärmare. På övre våning kvittar det tycker jag. Det är varmt och gott så det räcker där. Men på nedre botten så kan det bli lite kallt på vintern. Men, hur mycket bidrar inluften från luftdonen och hur mycket kommer från
30 svar · 4,0k läst
·
Axbard_89
Axbard_89: [citat] Detta kan uppkomma om lm kanalen inte är isolerad. Den varma ångan/kondensen går upp och möts av en kall vind så bildas vatten av ångan igen. Som rinner tillbaka. Jag hade detta problem löst det med att isolera kanalen. Även ett kallrasskydd kan jag rekommendera.
1 svar · 913 läst
J
jojo123: Fungerar det nu , så , troligtvis hade den fått hicka i bland rycker man stickproppen sen funkar det , kolla upp så det inte händer igen
1 svar · 1,3k läst
M
MarkThor: [citat] Nej vi har inga radiatorer överhuvudtaget. Kan man täppa till några hål tro?
4 svar · 962 läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: En frånluftsventil högt uppe på motstående vägg kan också vara bra, så det blir lite cirkulation på luften. Och en frostvakt bör räcka gott. Det gäller ju i princip bara att hålla upp temperaturen så det inte kondenserar mycket fukt inne. Vilken landsända ligger huset i?
2 svar · 1,6k läst
·
M
mamawi: Är i köptagen för en kanalfläkt som skall vädra en gästtoalett. (nej, vill/kan inte ha en fläkt på väggen i utrymmet) Fläkten i sig skall sitta någonstans på en 5m lång kanal. Är de bäst på att rycka eller suga? Dvs skall den sitta i början, mitt på eller i slutet av kanalen. Orkar de med ett backspjäll? Det behövs nämligen för annars går flödet åt fel håll. Tänkte
0 svar · 1,7k läst
BirgitS
BirgitS: Säker kan man inte vara utan att lämna in ett prov för analys (kostar några hundralappar), men det är som topmount skrev i inlägg 2 och asbest var vanligt på 60-talet. Det finns trådar i underforumet "Miljö & hälsa" där det står hur man river på bästa sätt och kraven som återvinningscentralen har.
13 svar · 3,4k läst
·
D
Disktrasan: dimensionera.se samlar en hel del beräkningsmallar.
45 svar · 42,5k läst
·
A
Arne999: jag ska renovera hela övervåningen och barrummet kommer se ut som enligt bild. Oklart var dushen hamnar men dörr en och ventilen genom vägg är "låsta" Jag vet att det rent tekniskt är bäst med Alternativ 1 rakt ut ur tak. Denna lösning kostar 2760+moms bara för specialpanna och huv till taket + att det blir en genomföring genom tak med allt meck det innebär. Alternativ 2 är klart
0 svar · 1,9k läst
·
M
MarcusSE1987: [citat] Oki! Men tilluft i köket ska man väl inte ha överhuvudtaget? Inte ens under diskbänken! :rofl:
6 svar · 908 läst
C
Cider: Visst går det att lösa problemet provisoriskt, men sen måste det rättas till ordentligt. Det skall göras av en expert, som ändrar på ventilationsrören från aggregatet till sovrummet och som kan justera alla flöden. Det är mycket viktigt: självklart skall ert lilla barn ha frisk luft!
5 svar · 5,0k läst
LarsSvensson80
LarsSvensson80: Det finns troligen rensluckor uppifrån också som du kan utgå ifrån. Jag har kört med liknande utrustning med bra resultat.
1 svar · 22,1k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Bara om det eventuella kallraset är till besvär. Annars gör det nästan varken från eller till.
3 svar · 7,0k läst
M
Anonymiserad 168520: [citat] Japp det gör man ;)
36 svar · 8,1k läst
·
M
Mrt4: hej på er! Hade precis denna kombo men råkade kasta kåpan när jag rev köket. Har köpt en ny nu med 5 pols uttaget som ska passar rakt in i kåpan. Köket är inte klart nu men när jag kopplar in stickproven i 220v och sticker in den svarta 5 polsuttaget från kåpan så går det inte att ändra hastigheten. Spontant ställer jag mig frågande till vad jag ska ha stickproppen till? Lägger
0 svar · 1,7k läst
L
LilleRoy: Värmepannan ska ju bytas så jag får se om det finns plats för det där. Vinden är nästa plats som den kan få plats i. Får kolla igenom förslagen. Blir intressant hur allt blir till slut.
23 svar · 2,6k läst
BirgitS
BirgitS: En justering behövs ju för att öka frånluftsinställningen så att den även kan suga åt sig luft från det nya sovrummet.
7 svar · 3,3k läst
tommib
tommib: Bra ventilation har till och med aktivt motarbetats i perioder eftersom det kostar energi (du blåser ut uppvärmd luft och tar in kall luft). Det är inte helt bra för hälsan...
13 svar · 7,4k läst
·
G
gavro: Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig en fingervisning om jag är på rätt spår med detta förslag eller om jag är helt ute och cyklar. Tack på förhand.
23 svar · 5,1k läst
·
D
Disktrasan: Avvibrering tycker jag som princip är bättre att göra med dukstos och ansluta direkt till ljuddämpare. Men i ditt fall låter det som att bottenvåningen inte är ljudkänslig, då kan du lika gärna dra det med flexibla kanaler som du tänkt. Se bara till att av- och uteluft är kondensisolerade.
11 svar · 8,0k läst
·
S
sinuslinus: Står mycket bra här: https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-val-av-friskluftsventiler-mm.284128/page-5
1 svar · 4,0k läst
·
T
Tjoa: Du klarar dig med 300 men skiljer det skitpengar skulle jag gått på 500"an för att fått ner varvtal och därmed ljud.
5 svar · 4,3k läst
BirgitS
BirgitS: Nu är jag inte så insatt i vad som är bästa valet vid golvvärme eftersom jag aldrig har haft det, men jag vet att ska man inte få kalldrag av spaltventiler så är det bäst med radiatorer under dem. I andra trådar har andra rekommenderat väggventiler som är riktade snett uppåt och där luften blir väl omblandad.
7 svar · 5,4k läst
K
Kodiak: [citat] Ja du ett nedbrunnet hus skulle inte vara roligt och förstår jag det rätt så var det NÄRA. Skönt att det gick bra...
18 svar · 9,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.