Hej, funderar på att ta bort vår köksfläkt och skaffa en ny som är inbyggt i hällen.

Undrar om det räcker att sätta typ en tallrik/frånluftsventil där venthålet mynnar ut i väggen?

Bor i hus från 61 med självdrag, nuvarande fläkt har en egen kanal upp på taket. Tänker att den får vara kvar för framtida behov.
Men vill ju inte förstöra självdraget i huset.

Tacksam för tips och råd kring detta!😁

Du har alltså tänkt köra med kolfilter ihop med fläkten i hällen?

Kolfilterfläktar har flera nackdelar jämfört med en utsugande fläkt.
- Allt matos tas inte omhand av kolfiltret utan hamnar i rummet.
- Allt fett som sugs upp av fläkten hamnar inte i fettfiltret & kolfiltret utan hamnar i rumsluften.
- Vattenångan från matlagningen hamnar i rumsluften.
- mm mm.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har alltså tänkt köra med kolfilter ihop med fläkten i hällen?

Kolfilterfläktar har flera nackdelar jämfört med en utsugande fläkt.
- Allt matos tas inte omhand av kolfiltret utan hamnar i rummet.
- Allt fett som sugs upp av fläkten hamnar inte i fettfiltret & kolfiltret utan hamnar i rumsluften.
- Vattenångan från matlagningen hamnar i rumsluften.
- mm mm.
Jo jag hajjar att funktionen är sämre, om jag gör ett sådant byte är det endast av estetiska skäl.
Det jag undrar är hur jag ska hantera den gamla kanalen? Bygga igen eller lämna öppet, eller kanske till och med någon typ av paxfläkt?

K
J Jhugo skrev:
Jo jag hajjar att funktionen är sämre, om jag gör ett sådant byte är det endast av estetiska skäl.
Det jag undrar är hur jag ska hantera den gamla kanalen? Bygga igen eller lämna öppet, eller kanske till och med någon typ av paxfläkt?
Räkna med otroligt mycket sämre funktion.

Vad gäller byggnadens ventilation så vet jag tyvärr inte vilket alternativ som är lämpligast.

J Jhugo skrev:
Det måste alltid finnas en imkanal från köket.

https://imkanal.se/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.