Köpte en ny köksfläkt, med 150 mm utlopp från motorn, gamla hade 125. Fick med en adapter i plast för ev dimensionsändring men också bild med ett kryss på att sätta avsmalningen direkt på motorn (pga ökad ljudvolym) i den ganska sparsmakade installationsguiden. Där råddes istället att ändra dimensionen i andra änden av anslutningskanalen.
Till saken hör att vår anslutning sitter i överkant av skåpet och går rakt ut i fria luften (vi bor i äldre villa). Vi har alltså bara en 70 cm flexkanal mellan motorn och yttervägg. Denna nya kanal tar ju upp väldigt mycket mer av skåpet där vi tidigare haft hyllor.
Min fråga är egentligen, så länge det är i samma skåp, blir ljudvolymen märkbart lägre om dimensionsändringen sitter uppe vid anslutning mot yttervägg (där vi har en plåtkanal genom yttervägg) eller direkt vid motorn? Och hur kommer prestandan att sjunka pga minskad tvärsnittsyta, den ska ju ner någon gång eftersom hålet ut bara är 125 mm. Det känns lättare att ha mindre slang i skåpet och ta upp dimensionsändringen direkt, men kanske är det dumt? Vill ju att fläkten ska fungera så bra som möjligt, men gärna så tyst som möjligt också förstås. Vill helst inte ta upp större hål i ytterväggen för det är en putsad vägg utanför och det känns som ett större projekt än jag räknat med...
Tack på förhand om någon kunnig förbarmar sig!
Till saken hör att vår anslutning sitter i överkant av skåpet och går rakt ut i fria luften (vi bor i äldre villa). Vi har alltså bara en 70 cm flexkanal mellan motorn och yttervägg. Denna nya kanal tar ju upp väldigt mycket mer av skåpet där vi tidigare haft hyllor.
Min fråga är egentligen, så länge det är i samma skåp, blir ljudvolymen märkbart lägre om dimensionsändringen sitter uppe vid anslutning mot yttervägg (där vi har en plåtkanal genom yttervägg) eller direkt vid motorn? Och hur kommer prestandan att sjunka pga minskad tvärsnittsyta, den ska ju ner någon gång eftersom hålet ut bara är 125 mm. Det känns lättare att ha mindre slang i skåpet och ta upp dimensionsändringen direkt, men kanske är det dumt? Vill ju att fläkten ska fungera så bra som möjligt, men gärna så tyst som möjligt också förstås. Vill helst inte ta upp större hål i ytterväggen för det är en putsad vägg utanför och det känns som ett större projekt än jag räknat med...
Tack på förhand om någon kunnig förbarmar sig!
Motorn sitter väl fortfarande strax ovanför spisen? Den väsnas väl mest. Dimensionsändringen ger ingen märkbar skillnad.K Kristi_a_n skrev:Köpte en ny köksfläkt, med 150 mm utlopp från motorn, gamla hade 125. Fick med en adapter i plast för ev dimensionsändring men också bild med ett kryss på att sätta avsmalningen direkt på motorn (pga ökad ljudvolym) i den ganska sparsmakade installationsguiden. Där råddes istället att ändra dimensionen i andra änden av anslutningskanalen.
Tack på förhand om någon kunnig förbarmar sig!l
Electrolux verkar anse att det gör stor skillnad. Det innebär ju en areaminskning på knappt 54 cm2 så det är klart att luften kommer få högre hastighet och turbulens kommer uppstå. Men naturligtvis står motorn för huvudkällan av bullret. Kanske ska prova båda varianterna och mäta om det märks någon skillnad. Tack för svar!
Har övervägt plåtkanal, men då blir det två "essningar" eftersom genomföringen i yttervägg inte är centrerat i skåpet, tänker att det skapar lika mycket hinder för luften som min flexibla kanal... och dimensionsändringen ska ju in ändå.
Klicka här för att svara