Hej!
Jag har köpt och hade tänkt fira påsken med att installera en fresh intellivent sky badrumsfläkt i sommarstugans duschrum som idag saknar ventilation.
Men när jag packade upp fläkten och läste manualen så har fresh skrivit att kanalen måste vara minst 200mm, då stugans yttervägg bara är ca 15cm så har jag svårt att få till detta.
Vad är anledningen till detta mått?
Finns det någon risk med att installera den ändå ?
Kollade i paxs manual för motsvarande fläkt och såg inget om detta mått.
/Jesper
Jag har köpt och hade tänkt fira påsken med att installera en fresh intellivent sky badrumsfläkt i sommarstugans duschrum som idag saknar ventilation.
Men när jag packade upp fläkten och läste manualen så har fresh skrivit att kanalen måste vara minst 200mm, då stugans yttervägg bara är ca 15cm så har jag svårt att få till detta.
Vad är anledningen till detta mått?
Finns det någon risk med att installera den ändå ?
Kollade i paxs manual för motsvarande fläkt och såg inget om detta mått.
/Jesper
Produkter som diskuteras: "intellivent sky"
Badrumsfläkt Intellivent Sky Design Fresh
Med fukt, ljus och luftkvalitetssensor
2 169 kr inkl moms
Läs mer
Gissning:
200mm och 1-2 graders lutning låter som att det är till för att förhindra inträngning av vatten/regn.
Är den regnskyddad på utsidan så bör det väl inte vara något problem.
200mm och 1-2 graders lutning låter som att det är till för att förhindra inträngning av vatten/regn.
Är den regnskyddad på utsidan så bör det väl inte vara något problem.
Kan ju vara vatten som nämnt tidigare men jag lägger min gissning på att det är att dom inte kan garantera flödet när gallret sitter för nära fläkten. Då det blir turbulens efter fläkten. Jag hade satt dit den och sovit gott. Det är bara luft som ska ut.
Klicka här för att svara