Hej,
har ett äldre aggregat, villavent vm2 systemair i huset vi flyttade in i. Nu skulle jag stoppa in vinterkassetten, men då jag aldrig gjort det - är de möjligt att sätta dem åt fel håll? Vad som ska vara uppåt syns tydligt (se bild), men ska den sidan som syns på bilden egentligen vara innåt, och spelar det egentligen någon roll? Och hur märker man att det fungerar rätt, för det kommer väl inte varmluft ur ventilationen inbillar jag mig, utan det är väl bara mindre kallt.

mvh
gröngöling

• Ventilationsaggregat med väl synlig pil och märkning för korrekt installation av vinterkassett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har en sådan här gammal best och kan hjälpa mig reda ut det?

Hade det varit kritiskt så skulle där säkert funnits någon spärr som förhindrar felmontage.
Jag letade upp manualen på nätet och där finns inte någon exakt beskrivning hur värmeväxlaren ska placeras.

Funkar grejorna så ska det inte bli kalldrag från tilluften.

• Gilla
Husnerden
  • Laddar…
Tack för att du kollade. Ja, det står inte ett ord om det i manualen. Men jag antar att det hade gjort det om det var essentiellt.

Ska kolla temperaturen på det som kommer ut.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Värmeväxlaren är konstruerad symmetriskt så det kvittar för värmeåtervinningens funktion om du råkar vända på den.
Skylten mest för att man inte skall vända växlaren "på fel håll" om man har ute och rengör den, detta för att undvika att gamla frånluftssidan plötsligt sitter på tilluftsidan.

• Gilla
Husnerden
  • Laddar…
Tack! Detta forum (och ni som svarar) är bäst!

H Husnerden skrev:
Hej,
har ett äldre aggregat, villavent vm2 systemair i huset vi flyttade in i. Nu skulle jag stoppa in vinterkassetten, men då jag aldrig gjort det - är de möjligt att sätta dem åt fel håll? Vad som ska vara uppåt syns tydligt (se bild), men ska den sidan som syns på bilden egentligen vara innåt, och spelar det egentligen någon roll? Och hur märker man att det fungerar rätt, för det kommer väl inte varmluft ur ventilationen inbillar jag mig, utan det är väl bara mindre kallt.

mvh
gröngöling
Hej
Jag är också ny för denna värmeväxlare. Är det någon som vet hur man får ut värmeväxlarpaketet? Mitt sitter typ väldigt fast? Är det bara att dra eller är det någon skruv någonstans?
Mvh Hans

För mig inga skruvar, bara att dra Sitter ju isoleringsliister vilket gör att det går lite trögt. Kan ju förstås inte veta om du har någon variant, men inga skruvar i min.

H Husnerden skrev:
För mig inga skruvar, bara att dra Sitter ju isoleringsliister vilket gör att det går lite trögt. Kan ju förstås inte veta om du har någon variant, men inga skruvar i min.
Tack
Fick tillslut loss den mha ett spakblock.

Hej, plockar upp denna tråd igen.
Kan kassetten på något sätt bli igensatt? När jag sätter i den så får motorn arbeta jättehårt och det mullrar i hela huset.
Kan man öppna upp kassetten och rengöra den eller nåt? Eller är det ny kassett/nytt aggregat som gäller?

Tacksam för svar.

/Anders

Man borde kunna spola av den i duschen?
Skickar med en bild på min ventilation aggregat.

Ventilationsaggregat med bruksanvisning på framsidan, märkt "SAVE VTC" från Systemair, monterat i en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//AA

S saiter skrev:
Man borde kunna spola av den i duschen?
Skickar med en bild på min ventilation aggregat.

[bild]
//AA
Hej saiter,
Tack för tips, jag testar detta.
Vänligen,
Anders

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.