Jag byggde till huset för några år sedan och då ingick en ritning på FTX-system över nybyggnationsdelen. Då var det dock inte aktuellt.

Nu är dock tiden kommen för att sätta igång! Jag har råvind över hela bostaden så dragning av rör blir förhållandevis lätt.

Men hur ska man tänka kring gamla delen? Finns där några program på nätet man kan använda för att göra en beräkning, som en vanlig snickare begriper sig på?

• Ritning över FTX-system i ett hus med tillbyggnad, visar kanaldragning och rum som kök, vardagsrum, badrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bläcktudan skrev:
Jag byggde till huset för några år sedan och då ingick en ritning på FTX-system över nybyggnationsdelen. Då var det dock inte aktuellt.

Nu är dock tiden kommen för att sätta igång! Jag har råvind över hela bostaden så dragning av rör blir förhållandevis lätt.

Men hur ska man tänka kring gamla delen? Finns där några program på nätet man kan använda för att göra en beräkning, som en vanlig snickare begriper sig på?
Dra kanaler så här så har du stora möjligheter till justering av flöden

• Planritning med kanaler för ventilationsflöden i en bostad, markerade med pilar och måttangivelser för optimering av luftflöde.
    Skapa konto
H Håbbe01 skrev:
Dra kanaler så här så har du stora möjligheter till justering av flöden
Tackar så ödmjukast!

Bör man placera någon ljuddämpare på dessa sträckor?

Hur gör man sen med injusteringen av flödet? är detta något man kan göra själv om man hyr en luftflödesmätare. Isåfall, hur räknar man fram flöde på resp. don?

B Bläcktudan skrev:
Tackar så ödmjukast!

Bör man placera någon ljuddämpare på dessa sträckor?

Hur gör man sen med injusteringen av flödet? är detta något man kan göra själv om man hyr en luftflödesmätare. Isåfall, hur räknar man fram flöde på resp. don?
Borde vara en dämpare mellan de två sovrummen. Finns ju kortare variant typ CLX-50 160-600

Kolla tidigare inlägg av andra där finns oftast exempel på flöde beräkning funkar

Injustering enklast o ta in sotaren på orten de har den tjänsten

Låter bra, blir nog till att ringa sotaren då!

Har ritat om placeringen på aggregatet lite för för det blir betydligt enklare att ansluta till takhuvarna där.

Hade en sådan här lösning fungerat? och var bör ljuddämpare integreras isåfall?

• Ritning av husets interiör med ventilationens dragning och takhuvar markerade. Fråga om integrering av ljuddämpare.
    Skapa konto
Jag hade satt ljuddämpare mellan T-rören och tilluftsdonen i sovrummen.

//AA

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.