Jag byggde till huset för några år sedan och då ingick en ritning på FTX-system över nybyggnationsdelen. Då var det dock inte aktuellt.
Nu är dock tiden kommen för att sätta igång! Jag har råvind över hela bostaden så dragning av rör blir förhållandevis lätt.
Men hur ska man tänka kring gamla delen? Finns där några program på nätet man kan använda för att göra en beräkning, som en vanlig snickare begriper sig på?
Nu är dock tiden kommen för att sätta igång! Jag har råvind över hela bostaden så dragning av rör blir förhållandevis lätt.
Men hur ska man tänka kring gamla delen? Finns där några program på nätet man kan använda för att göra en beräkning, som en vanlig snickare begriper sig på?
Dra kanaler så här så har du stora möjligheter till justering av flödenB Bläcktudan skrev:Jag byggde till huset för några år sedan och då ingick en ritning på FTX-system över nybyggnationsdelen. Då var det dock inte aktuellt.
Tackar så ödmjukast!H Håbbe01 skrev:
Bör man placera någon ljuddämpare på dessa sträckor?
Hur gör man sen med injusteringen av flödet? är detta något man kan göra själv om man hyr en luftflödesmätare. Isåfall, hur räknar man fram flöde på resp. don?
Borde vara en dämpare mellan de två sovrummen. Finns ju kortare variant typ CLX-50 160-600B Bläcktudan skrev:
Kolla tidigare inlägg av andra där finns oftast exempel på flöde beräkning funkar
Injustering enklast o ta in sotaren på orten de har den tjänsten
Låter bra, blir nog till att ringa sotaren då!
Har ritat om placeringen på aggregatet lite för för det blir betydligt enklare att ansluta till takhuvarna där.
Hade en sådan här lösning fungerat? och var bör ljuddämpare integreras isåfall?
Har ritat om placeringen på aggregatet lite för för det blir betydligt enklare att ansluta till takhuvarna där.
Hade en sådan här lösning fungerat? och var bör ljuddämpare integreras isåfall?
Klicka här för att svara