Ventilation
Danne213: Prova, värsta som kan hända är att du får ta ner gipsskivan igen.
useless: Det verkar normalt. Grundproblemet är att det är relativt kallt i källaren. När luften kyls ner så ökar RH.
Installation: Antingen kan du köra en vädringslucka med en sån temperaturstyrd arm. Eller så kör du en fläkt med tempgivare som startar vid ett givet bärvärde
nova383: [citat] Det blir ju svårt att få plats med 100-120mm rörisolering, kommer knappt bli nåt lösull alls där isåfall... Verkar som jag får bygga den där lådan iallafall.: / Avluftröret är kondensisolerat hela vägen.
zwanzig: Nu har du förhoppningsvis löst problemet sedan länge, så detta skriver jag mer som allmän dokumentation. Fjädern till frånluftspjället kan lossa eller gå sönder. Då blir det väldigt begränsat utsug från badrum/tvätt, och desto högre utsug i köksfiltret trots att matlagningsspjället är stängt. Vid manövrering till/från matlagningsläge hörs då inget fjäderljud. Går även
Disktrasan: När du skriver avloppsventilation vad syftar du då till? Luftning av spillvatten har motsatt riktning som frånluft. Tanken är att när man spolar så ska tryckutjämningen ske mot utomhusluften, istället för att rycka med sig vattenlås. M a o bör spillvattenluftningen och frånluften inte dela på någonting.
MickeTyr: [citat] Jag har förvisso inte mitt fläktkonvektor i sovrummet men men. Ja, rören måste isoleras som du säger. Min fläktkonvektor samlar upp kondensen och leder ner den i en slang med utlopp i en golvbrunn på källarplan. OP: frikyla är nog den tystaste lösningen och kostar i princip inget att driva. Det finns också en teoretisk vinning med att du värmer upp borrhålet.
Martin_: [citat] Jag betalade 2500kr efter rot. Har läst om andra som fått det gjort billigare.
Fields of Anfield Road: Jo men det kan väl vara lite knöligt att göra i gamla kanaler? Speciellt med tanke på att det är 3 ställen som skall ventileras genom kanalen?
orb: Uppföljning: jag har kört sommaren med cirkulationspumpen till FLM avstängd, men efter att ha fyllt på brine och trycksättning gick pumpen igång igen utan att bråka
Rickard.: Ett garage som man för det mesta bara parkerar bilar och förvarar annat i behöver egentligen ingen ventilation, det den behöver är att bli av med fukten och istället för att ventilera ut dyr varmluft så är en luftavfuktare en god investering. Helt utan ventilation kanske inte är den bästa idéen men ett garage som spenderar mest tid utan människor i sig behöver inte mycket.
Amatörsnickaren: Håller på och kikar lite på att bygga ett eget ventilatgionssystem integrerat med min hemautomation och skulle i samband med detta behöva den typ av värmeväxlarsten (keramsik värmeväxlare) som de flesta färdiga distribuerade ventilationssystem använder.men var kan man få tag på det? Har sett diverse varianter på Alibaba men är alltid lite tveksam om kvalite och hur lång tid det
BirgitS: Även med en kolfilterfläkt ska det väl finnas en imkanal som tar hand om ånga etc. Den enda fördelen med kolfilterfläkt är att anslutningen till imkanalen då inte måste vara precis ovanför hällen.
The_Andy_Pandy: Gick och köpte en hygrometer med lite större noggrannhet och kalibrerat Shelly enheterna efter den. D.v.s. utnyttjat offset funktionen. Verkar vara rätt stor spridning på resultatet på Shelly enheterna. Just nu håller jag på och säkerställer att de stämmer överens, någorlunda, mellan varandra. Iaf så visar resultatet på att jag inte ligger på 70%rh i källaren vid ca 20-21 grader
Antwerpen: Hej, jag har nyligt fått isolerat och inrett min kallvind på tredje våningen. Kanon! men jag har ingen ventilation till takfläkten däruppe. Det enda jag har är ett takfönster (Velux) med inbyggda ventiler som man kan anpassa utflödet med. Tror ni detta räcker för att få en bra ventilation där uppe? Varmluften från resten av huset stiger väl upp i rasande fart och ut genom fönstret
Praktikanten: Pingar denna gamla tråd för att se om ngt nytt kommit upp :)
Åsa Lund: Det ska väl vara 7 l/s per person? Ca 15 m2 är troligen dubbelrum, alltså 15 l/s.
cobrarax: Nä fick ej något svar och har glömt att jag frågade. Projektet avstannat. En ventilationsfirma har förmodligen ett svar.
magnu: Hej, Hittar inte de rätta delarna för rektangulära/runda PVC-kanaler. Därför tänkte jag sätta ihop en egen anslutning mot övriga rörsystemet. Dvs jag ska såga isär kanalerna i mindre bitar, sedan sätta ihop det i en form som stämmer med mina behov. Men hur gör man, vilket lim/plastsvets ska man använda?
Simonnelson: Hejsan Som ni ser enligt bild så sitter vår värmepump lite halvdumt för den värmer inte upp badrummet eller ett sovrum. Jag har länge gått och tänkt på att sätta in en sån fläkt som förflyttar luften så jag får en cirkulation på fläkten som gör att jag även får värme på toaletten. Tanken var att sätta in den i väggen mellan sovrum och badrum. Har satt en luftförflyttare
InsidersUnited: Jag hade satt två friskluftsventiler. Fuktstyrd fläkt i våtrum räcker utmärkt för den rumsvolymen.
BirgitS: På ett eller annat sätt måste du se till att huset ventileras tillräckligt så att huset och ni människor inte tar skada. Om självdraget fungerar bra, dvs. normenligt luftflöde uppnås, så behöver fläktarna inte vara igång. Jag antar att fönstren nu är mycket tätare än de var tidigare. Har då det draget ersatts av tilluftsventiler, t.ex. spaltventiler? För utan tilluft kan ju
Runnis: [citat] [citat] Fäster man dämparna i röret på något vis? Har 100mm rör. [bild]
Matti_75: Varm luft kan bära mer fukt till ett lägre RF. Därför när den varmare luften med högt fuktinnehåll kyls ner i grunden så ökar dess RF. Du ska inte släppa in varm luft i grunden.
Antemoo: [citat] Med motströmsväxlare är det väl nästan krav på förvärmare för att inte aggregatet ska frysa.
AndersS: Det ska sedan anpassas med frånluft, det är frånluften som avgör hur mycket luft det kommer in. Och vilken typ av ventilation som finns i huset. Men ett fönstet per rum bör generellt räcka.
Bigfoot: Du behöver mäta differenstryck och öppningsmått. (Det bör stå i dokumentationen för donet hur det ska göras.) Därefter kan du läsa av flödet i diagrammet. Du behöver alltså något att mäta trycket med. Och tänk på att när du byter ut eller justerar ett don så påverkas även övriga.
Jayward: Jag hittade ett annat alternativ om jag kör 2 st ftx aggegat istället. En på varje plan så blir det billigare men vet inte om det skulle bli fel med undertryck övertryck obalans. Detta hittade jag så slipper jag dra rör uppifrån till nedifrån https://www.ftx-online.se/produkt/ftx-aggregat-at-350/
Antemoo: Om det blir försvagning i MB 220 så kanske man skulle kunna köra 19mm plywood på var sida av MB 220. Skulle detta fungera? [bild]