Mitt första inlägg på detta forum.

Jag har kommit över halvdåliga ritningar på ventilationen som jag har i mitt radhus.
Ett gammalt FTX aggregat sitter i köket och på något sätt har man tydligen bestämt sig för att köra med dubbla 100spiro till hela frånluften. Det ena röret går till ovanvåningen och det andra går på bottenvåningen.

Det samma har man nästan gjort med tilluften.
Där går det 2st 100mm till en 125mm stam.

Varför gör man på det sättet?

Jag funderar på att flytta aggregatet till motsatt sida av huset, plugga dessa 2x100mm och istället köra 125mm fram till att jag kan koppla mig på det kvarvarande av det gamla systemet.

Jag får nog posta en bild senare över hur jag har tänkt koppla in det hela för att få lite åsikter över min tanke bakom det hela.

• Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med markerade rum som sovrum, toalett och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Så här hade jag tänkt.

Kan det vara på grund av mellanbjälklag på 220 som det är delat upp i 2x100mm Spiro?

Ritning av en våningsplan med markeringar för ventilationssystem och anvisningar om demontering.
Skapa konto

Om det blir försvagning i MB 220 så kanske man skulle kunna köra 19mm plywood på var sida av MB 220. Skulle detta fungera?

Ritning som visar förstärkning av en MB 220 balk med 19mm plywood på sidorna och skruv.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.