Våra sovrum saknar tilluft så ska sätta in fönsterventiler men funderar på om det räcker med en per fönster eller om jag ska satsa på att sätta 2? Det får plats med 2 jämte varandra men samtidigt vill jag ju inte skapa för mkt kallras. Å andra sidan så börjar det lukta tonår delux i ungens sovrum på morgonen

det är pax 40cm jag tänkte sätta så egentligen är väl frågan, hur många cm2 öppningsarea behövs per m2 sovrum?

https://www.bauhaus.se/pax-fonsterv...HsAf1PWvLBG_JVDOlH9Bc8PUmAJEdW9saAllXEALw_wcB

”Håltagning: 21 st hål X 13 mm ger totalt 27 cm² fri öppningsarea. Håltagning: 2 st spalter 167,5 x 13 mm ger 42 cm² fri öppningsarea.”
 
Det ska sedan anpassas med frånluft, det är frånluften som avgör hur mycket luft det kommer in. Och vilken typ av ventilation som finns i huset.
Men ett fönstet per rum bör generellt räcka.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.