Ja det är så som du beskriver som avfuktaren fungerar. Ingen som kollat på avfuktaren men varm luft ur båda ändarna iaf. Enligt installatören ska modellen vara fullt tillräcklig för grunden storlek. Installatören själv menade dock redan vid installation att han aldrig installerat avfuktaren i sitt eget hus pga. Inga skador och precis över gränsvärdet under en fuktig månad.L Leafy skrev:Hur ser installationen av avfuktaren ut? Har den ett utblås genom ett ventilhål och spirorör med dysor som blåser ut torr luft runt hela krypgrunden?
Har du haft någon att titta på din avfuktare? Funkar den som den ska för det låter som att något pajjat eftersom den inte verkar avfukta som den ska.
Hur stor är krypgrunden?
Jag hade 90-99% fuktighet i min grund på sommaren, mätte under 1 års tid innan åtgärder.
La dit ny plast ut till grundmur, städade ur grunden, täppte igen alla ventiler och satte in en Corroventa (Inte Anticimex) med spirorör genom hela grunden.
Ställde in den att börja avfukta vid 67% ner till 57% och den fick ner RH ganska omgående efter installationen och gick då mer eller mindre konstant första månaderna. Har funkat ypperligt bra och jag har aldrig en luftfuktighet där nere över 67% oavsett väder och temperatur ute.
Om alla rör m.m. redan är dragna och du känner oro för din installation hade jag nog bytt ut din Acetec mot en större sorptionare med mer kapacitet.
Fjnderar dock på att ptecis som du städa ur grunden och lägga ny markplast då den befintliga ibte är tät och slutar ca 1 m från grundmur ivhela grunden.
Har nu följt RF sedan jag öppnade ventilerna och ligger mellan 75-87% beroende på väder. Vid högre utetemp stiger RF i grunden och vid kallare väder sjunker det. Har provat att stänga några ventiler men ser ingen tydlig skillnad i mätningarna. Ska lägga ny plast på marken för att se hur det påverkar. Vad tänker ni andra om detta? Det ligger ju högt när det är varmt ute, men å andra sidan ganska normalt väl? Mvh
RF varierar fortsatt med vädret, legat mellan 73-98% beroende väderlek. Har ännu inte lagt in plast och funderar på det faktum att underlaget/sanden är fuktig längst ut (1m) mot grundmur. Och att det är som ett "hål" på ett par ställen under grundmuren. Kan det vara så att fukt/vatten tränger in genom dessa "hål"? Isf borde jag väl lägga igen dessa med grus innan plast läggs på marken? Mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden