Hej!
Har för några månader sedan flyttat in i en villa byggd -03. Huset har FTX-ventilation som nog ej skötts jättebra av tidigare ägare (till- och frånluftsfiltren var helt igensatta). Huset ligger nära kusten i södra Skåne, så här är ganska fuktigt klimat och dessutom mycket i luften från åkrar och träd.
Problemet i fråga är att det stundtals luktar illa från tilluftsventilerna - vid fuktig väderlek eller regn närmast som sur tång (och då kommer det ej utiftån!) Vid torrare väderlek luktar det mer lite unket, typ skyddsrum. Vi har endast bott här vår/sommar så oklart hur det är vintertid med torrare och kallare luft.
Har haft hit ventilationsfirma som mekaniskt rengjort till och från-kanaler (undantaget den kort kanalen från friskluftsintag till filter) värmeväxlare, fläktar + att vi så klart bytt filter. Flödena är injustetade och maxar man är det bra drag i alla ventiler.
Problemet med dålig lukt enligt ovan kvarstår dock och jag misstänker så klart att det kan sitta kvar en del beläggningar i kanalerna. Just nu kör vi hela systemet på max dygnet runt i hopp om att "torka upp ordebtligt" men jag misstänker att det ej kommer hjälpa fullt ut. Andra tips och åtgärder? Vad händer om man helt sonika släcker tilluften, försluter tilluftsventiler och kör endast på frånluft med intag via nyinstallerade spaltventiler - risk för fuktskada runt de ej använda tilluftskanalerna? All hjälp uppskattas!
Har för några månader sedan flyttat in i en villa byggd -03. Huset har FTX-ventilation som nog ej skötts jättebra av tidigare ägare (till- och frånluftsfiltren var helt igensatta). Huset ligger nära kusten i södra Skåne, så här är ganska fuktigt klimat och dessutom mycket i luften från åkrar och träd.
Problemet i fråga är att det stundtals luktar illa från tilluftsventilerna - vid fuktig väderlek eller regn närmast som sur tång (och då kommer det ej utiftån!) Vid torrare väderlek luktar det mer lite unket, typ skyddsrum. Vi har endast bott här vår/sommar så oklart hur det är vintertid med torrare och kallare luft.
Har haft hit ventilationsfirma som mekaniskt rengjort till och från-kanaler (undantaget den kort kanalen från friskluftsintag till filter) värmeväxlare, fläktar + att vi så klart bytt filter. Flödena är injustetade och maxar man är det bra drag i alla ventiler.
Problemet med dålig lukt enligt ovan kvarstår dock och jag misstänker så klart att det kan sitta kvar en del beläggningar i kanalerna. Just nu kör vi hela systemet på max dygnet runt i hopp om att "torka upp ordebtligt" men jag misstänker att det ej kommer hjälpa fullt ut. Andra tips och åtgärder? Vad händer om man helt sonika släcker tilluften, försluter tilluftsventiler och kör endast på frånluft med intag via nyinstallerade spaltventiler - risk för fuktskada runt de ej använda tilluftskanalerna? All hjälp uppskattas!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Noterade i samband med check av kondensavloppet att en del av "höljet" där tilluften strömmar ur värmeväxlaren att det ser ut som på bilden ovan. Bilden är efter rengöring med vatten och diskmedel - förutsätter att det är korrision ( höljet är av aluzunk-plåt). Korrekt, eller kan det vara något organiskt? Luktae inget direkt, åtminstonde inte i torrt tillstånd.
Hej!V Vixen skrev:[bild]
Noterade i samband med check av kondensavloppet att en del av "höljet" där tilluften strömmar ur värmeväxlaren att det ser ut som på bilden ovan. Bilden är efter rengöring med vatten och diskmedel - förutsätter att det är korrision ( höljet är av aluzunk-plåt). Korrekt, eller kan det vara något organiskt? Luktae inget direkt, åtminstonde inte i torrt tillstånd.
Har EXAKT samma problem som du hade, med exakt samma ventilationssystem.
Du kanske har flyttat sedan dess, men du får otroligt gärna dela med dig av hur du löste problemet!!?? Om du löste det vill säga...
Jag blir tokig av denna lukt. Sur tång är verkligen en bra beskrivning : )
Mvh,
Alex
Pingar denna gamla tråd för att se om ngt nytt kommit upp 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden